Startopia | Gamer.nl

Geschreven door Erwin Bergervoet

Startopia is een spel van Mucky Foot, een bedrijfje dat hoofdzakelijk bestaat uit ex-Bullfrog medewerkers en die eerder al bekendheid verworven met het toch wel ondergewaardeerde Urban Chaos. Nu gooien ze het over een andere boeg, want met Startopia gaan ze terug naar hun bullfrog-roots en komen ze met een prachtig managementspel in de stijl van Theme Park en vooral Theme Hospital. Dit maal geen pretparken of ziekenhuizen maar een heus donut-vormig ruimteschip waar jij als speler voor moet zorgen dat alles er in goede banen loopt.

Na de intro te hebben bekeken en je door het hoofdmenu geworsteld bent kan je of beginnen met de eerste mi ie van Startopia of met de tutorials. In de tutorials worden de basis-principes van het spel grondig uit de doeken gedaan, waaronder het bouwen van kamers, het vechten tegen vijanden en het bewegen van de camera. Startopia is immers volledig in 3d en in tegenstelling tot Theme Park World is er hier wel volledige cameravrijheid. Je kan dus in een soort Ghost mode door je ruimtestation vliegen en zo alle dingen even van dichtbij bekijken.

Na de tutorial begint het echte spel en het is niet zomaar uit te leggen hoe dit in zijn werk gaat. De bedoeling is om een goed werkend ruimteschip te bouwen, bestaande uit drie decks boven elkaar en een heel groot aantal kamers naast elkaar die zich in een circel bevinden, waardoor het gehele ruimteschip er als een soort grote donut uitziet. De drie decks bestaan uit het technologie-deck, waar de belangrijke faciliteiten zich bevinden, het vermaak-deck waar de bezoekers hun vrije tijd kunnen besteden en het bio-deck waar je gewa en moet telen om voor bepaalde broodnodige gebruiksartikelen en etenswaren.