Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

StarCraft 2: Legacy of the Void

De leegte wordt gevuld

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Conclusie

  • <p>Een sto&iuml;cijns hoofdpersonage en een suffe antagonist leveren StarCraft 2: Legacy of the Void geen staande ovatie voor het verhaal op, maar Blizzard bewijst wederom dat de studio wel verstand heeft van strategiegames. Een buitengewoon diverse campagne en een vermakelijke co-op, aangekleed met voortreffelijk beeld en geluid, maken van Legacy of the Void een geslaagd einde van een epos.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Uitgebreide en gevarieerde campagne, uitmuntende presentatie, geslaagde co-op
    • Het verhaal mist een boeiende hoofdpersoon en antagonist
In 1998 zette Blizzard Entertainment het real-time-strategiegenre op z’n kop met StarCraft, de spirituele opvolger van het populaire WarCraft 2. Niet alleen de radicale verschillen tussen de drie facties – de inventieve Terrans, de monsterlijke Zerg en de hoogontwikkelde Protoss – zette een nieuwe standaard voor het strategiegenre, ook de wijze waarop het verhaal wordt verteld was een reusachtige stap vooruit. Het moment dat de dood gewaande Sarah Kerrigan terugkeert als de Queen of Blades staat ruim vijftien jaar later nog steeds in ons geheugen gegrift– een wending van het kaliber “Luke, I am your father”. Legacy of the Void vormt de conclusie van het baanbrekende sci-fi-epos.

In de derde episode van StarCraft 2 draait alles om de Protoss. De Firstborn, duizenden jaren geleden als eerste geschapen door de mysterieuze Xel’Naga, hebben een appeltje te schillen met de Zerg, de allesverslindende zwerm monsters onder leiding van de nietsontziende Queen of Blades. Enkele jaren voor het begin van StarCraft 2 overrompelden de Zerg de thuisplaneet van de Protoss en sindsdien leven de telepathisch begaafde wezens in ballingschap. Aangevoerd door Hiërarch Artanis staan de Protoss nu op het punt om hun thuis te heroveren. Hierbij slaat Artanis de waarschuwingen van zijn oude vriend Zeratul over een terugkerende en wraakzuchtige god in de wind. Het gevolg laat zich raden.

Na een proloog en de eerste paar missies trekt Artanis noodgedwongen door de Koprulu-sector van de Melkweg in zijn vlaggenschip, de Spear of Adun, op zoek naar bondgenoten tegen de alles veroverende macht van de sinistere Amon. Vanaf dit punt herpakt de campagne het vertrouwde ritme van de voorgaande delen. Je reist van planeet naar planeet om een brede selectie aan oorlogstuig te verzamelen, waardoor je je geleidelijk de speelstijl van de nobele Protoss eigen maakt. Intussen ontcijfer je een profetie van millennia oud, moet je regelmatig extra Pylons bouwen en vul je de brug van je schip met oude vrienden en een paar nieuwe gezichten. 

DiabloCraft

Voor de knallende conclusie van de StarCraft-saga zijn de Protoss misschien niet de beste factie. De meesters van technologie en de geest kenmerken zich door een hoogdravende, plechtige spreekstijl, een allergie voor humor en een plichtsbesef waar samoerai wat van kunnen leren. De Protoss zijn, om het heel bot te zeggen, een beetje saai. Waar Wings of Liberty draaide om het terugwinnen van een geliefde en in Heart of the Swarm wraak het centrale thema vormde, mist Legacy of the Void een emotionele kern. Voor persoonlijke ontwikkeling is weinig ruimte en bij de paar uitzonderingen reikt de spanningsboog niet verder dan een of twee missies. 

None

Vanwege bovenstaande reden vragen we ons af of de Protoss niet geschikter zouden zijn geweest voor het tweede hoofdstuk van StarCraft 2 en dat de Zerg, onder leiding van de veel interessantere Kerrigan, de trilogie dan zouden afsluiten. Protoss-leider Artanis draagt het lot van zijn volk en zelfs de hele Melkweg op zijn schouders, maar de ernst van de situatie komt niet aan door de discussies over profetieën en gefilosofeer over de identiteit van een robot met de herinneringen van een oude strijdmakker. Geef ons dan maar de gerechtvaardigde furie van de Queen of Blades in Heart of the Swarm.

Ook de grote slechterik van het verhaal weet niet te boeien. Al sinds de geheime missie aan het eind van StarCraft: Brood War wordt naar het ultieme plan van de duistere god Amon gehint, maar zijn motivatie blijft een vraagteken. Niet in de zin van een intrigerend mysterie, meer in de trant van ‘waarom zou je?’. Sowieso hebben de schrijvers zich in een hoek geschilderd met deze Cthulhu-achtige etterbak, want naarmate het verhaal vordert, verschuift de sfeer onnodig van sciencefiction naar fantasy. Vervang ‘Void Energies’ met ‘Magic’, ‘Amon’ met ‘Azmodan’, knijp je ogen een beetje samen en de laatste missies zouden zo voor DiabloCraft door kunnen gaan.

None

Touwtrekken

De plot van Legacy of the Void is dus het zwakste van de trilogie, maar dat neemt niet weg dat de individuele missies van zeldzaam hoog niveau zijn. Zelden beslaat de missiestructuur het standaard rts-riedeltje van basis bouwen, leger vormgeven en vijand slopen. Vrijwel altijd zijn er wel omstandigheden of doelen die je dwingen het roer om te gooien. De ene keer moet je jouw bondgenoten babysitten als ze weer eens lamgeslagen worden door een psionische schokgolf, de andere keer help je een opportunistische krijgsheer – ingesproken door een heerlijk venijnige John De Lancie – tijdens een ritueel potje touwtrekken. Een ander spelmechanisch hoogtepunt is de aanval op een ruimtestation, waarbij je jouw basis met een railsysteem van platform naar platform laat rollen.

Met elke nieuwe bondgenoot die Artanis aan zich bindt, krijgt je de beschikking over nieuwe krijgers en nieuw wapentuig. Zo beschikken de Nerazim – waar de beruchte Dark Templar toe behoren – over veel eenheden die zich lenen voor een slinkse en beweeglijke speelstijl. Elke standaardeenheid kent drie variaties die je voor aanvang van een volgende missie perfect op elkaar kunt afstemmen. Bovendien verbeter je geleidelijk het vlaggenschip en kun je de Spear of Adun vanuit een baan rond de planeet speciale aanvallen laten uitvoeren. Al deze opties nodigen uit om de campagne – die met 25 missies lekker lang duurt – opnieuw te spelen.

None

Zoals dat ook voor Wings of Liberty en Hearts of the Swarm geldt, gaat Legacy of the Void gepaard met uitstekende productiewaarden. De ontwerpen van alle personages zijn gedaan met oog voor detail, het stemmenwerk is foutloos en de tussenfilmpjes kunnen zich meten met het beste dat Hollywood te bieden heeft. Tijdens het spelen zijn we bovendien geen enkele bug of schoonheidsfoutje tegengekomen.

Samen sterk

Als je klaar bent met de campagne valt er genoeg te beleven met de verschillende multiplayermodi. De competitieve 1v1-potjes zijn meedogenloos als altijd, ondanks de uitgebreide trainingsmiddelen die StarCraft 2 je aanbiedt, door de hoge snelheid en de sterke nadruk op zo slim mogelijk gebruik maken van de talloze speciale vaardigheden van je leger. Legacy of the Void voegt zes nieuwe eenheden toe, twee voor elke factie, die elk weer nieuwe tactieken aanmoedigen. Zo kun je met de Terran Cyclone eenvoudig de vijand bestoken met raketten, terwijl je al rijdend uit het bereik van hun klauwen blijft. Een andere toevoeging is de Zerg Lurker – een oude bekende uit Brood War – die zich op een veilige afstand ingraaft en pijnlijke stekels uit de grond laat springen. Op fora wordt druk gediscussieerd over de balans (“8 armor voor de Ultralisk? Alsof mijn Marauders het niet zwaar genoeg hebben!”), maar Blizzards reputatie op het gebied van support kennende, vertrouwen wij er op dat de studio dat evenwicht gaat vinden.

None

Als de multiplayerduels jou te stressvol of te moeilijk zijn, heeft Legacy of the Void twee nieuwe speltypes klaar liggen. De eerste, Archon, is vooral bedoeld om je te helpen wijs te worden uit de build orders, legercomposities en veelvoud aan micromanagement-trucjes die de standaard multiplayer kent. Samen met een ander voer je namelijk het bewind over hetzelfde leger en op deze manier kun je de kunst afkijken van de besten. Andersom is het een goede uitdaging om het in je eentje tegen zo’n dubbelspeler op te nemen.

Daarnaast hebben wij ook veel plezier beleefd aan de nieuwe co-op-modus. Kiezend uit zes bevelhebbers, waartoe Jim Raynor en Zagara behoren, voer je samen met een andere speler een pittige missie uit. Elke bevelhebber heeft de beschikking over unieke eenheden en door vaak te spelen ontsluit je regelmatig bonussen waarmee je een betere kans maakt op een hogere moeilijkheidsgraad. Spelers die creatief genoeg zijn om de krachten van twee facties te bundelen maken de beste kans en met vier verschillende moeilijkheidsgraden kunnen ook ervaren spelers niet zomaar achteroverleunen. Het missieaanbod is vooralsnog wat beperkt, dus het is te hopen dat Blizzard deze modus verder uitbreidt. Anders durven we te wedden dat spelers zelf wel met de uitstekende level editor aan de slag gaan.

Al met al vormt Legacy of the Void een waardige afsluiting van het StarCraft-epos. De plot had weliswaar een stuk beter gekund, maar de hoge kwaliteit van de individuele missies en de onovertroffen presentatie maken het laatste deel van StarCraft 2 de moeite van het spelen waard. Buiten de campagne om weet – naast de uitzonderlijk uitdagende multiplayer – de co-op-modus de aandacht goed vast te houden. Misschien is de studio geen ster in het vertellen van een aangrijpend verhaal, maar als het gaat om rts is Blizzard nog steeds een begrip.

StarCraft 2: Legacy of the Void is nu verkrijgbaar voor Windows en Mac. De voorgaande twee delen van StarCraft 2 zijn niet vereist om te kunnen spelen, maar zijn wel nodig om het volledige verhaal te volgen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Open bèta PS4-versie World of Tanks begint in december Resident Evil 6 komt mogelijk naar PS4 en Xbox One
9

Reacties op: StarCraft 2: Legacy of the Void

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    _insanity_

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Ik vind het grappig dat jullie de missies juist niet eentonig vinden. Waar HotS juist naar mijn mening redelijk veel unieke levels heeft, mist dit bij LotV enorm. Het blijft z.g.a. altijd, basis bouwen, groot genoeg leger maken en over de map walsen (met af en toe een omweg om iets te bevrijden/kapot te maken). Persoonlijk vind ik het een enorme tegenvaller, dit ook grotendeels door het enorm magere verhaal zoals jullie ook al aangeven. Enige momentje dat ik een "fuck yeah" momentje had was toen de "oude strijdmakker" zijn opkomst maakte, wat vervolgens weer heel snel weg trok.

    Verder zijn de levels van de co-op (waar ik ook heel erg naar uitkeek) wel heel karig…. Hoop dat ze snel nieuwe en ook leukere co-op dingen gaan uitbrengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PhreakyX

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    _insanity_ als jij het spel ervaart als bouw een zo groot mogelijk leger en wals over de tegenstander heen. Speel je dus op een voor jouw op een vééééél te laag niveau. Probeer het eens op brutal. Dan komt wel meer tactiek / strategie bij kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Veel spelers komen niet over dat niveau heen. Hoeft ook niet. Bronze league is nog steeds fun.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Ichi

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    RTS op zijn best

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ChaoticTeddy

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Goede review, geeft mijn gedachten over het spel ook weer. Artanis en zijn companen zijn echt heel erg saai. Zowel Kerrigan en crew als Raynor en crew waren een stuk leuker. Vermaak me ook goed met de coop-missies, al hoop ik echt dat ze binnenkort nieuwe gaan maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Ik heb een aantal missie mee gekeken bij me zoon en vond het er geweldig uit zien, een heerlijke RTS die ik volgend jaar zelf kan gaan spelen gezien ik dan de PC van me zoon in pik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jelster

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    'Misschien is de studio geen ster in het vertellen van een aangrijpend verhaal'

    ?? We hebben het hier wel over Blizzard toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matthijs54

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Is het verhaal van Starcraft niet al veel eerder geschreven, voordat starcraft 2 uitkwam? Ze hadden volgens mij moeilijk heart of the swarm na legacy of the void kunnen doen als dat in de boeken anders geschreven staat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Swieb

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Dat is waar. Dan krijg je net zo'n kromme situatie als de Extended Universe van Star Wars.

    [Quasi-spoilers]
    De reden voor m'n dagdroom is dat de keuze voor Kerrigan om Zerg te gaan meer gewicht krijgt en er bovendien een symmetrie ontstaat tussen de aspecten van Amon en de facties (Protoss die de Form aanpakken, de Zerg die met de Essence aan de gang gaan). Het zou helemaal mooi zijn - en de Terrans wellicht een thematisch belangrijke rol geven - als je heel StarCraft 2 volgens een Hegeliaanse structuur zou opbouwen: Form = these, Essence = antithese, Hybrid = synthese. De drie StarCraft 2-delen zouden dan elk een these voor z'n rekening kunnen nemen. Maar goed, dan krijg je ook een heel ander verhaal. :P
    [Einde quasi-spoilers]

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.