Star Wars: Tiny Death Star - Niet het LucasArts-spel waar we naar op zoek zijn | Gamer.nl

Mobiele games halen tegenwoordig consoletitels in als het om verdiensten gaat. Disney vertrouwt erop dat ontwikkelaar NimbleBit met de succesformule van Tiny Tower een aantal zware financiële klappen (de Lone Ranger-film, torenhoge schulden bij Disneyland) op kan vangen, wat niet vreemd is kijkend naar de bloei van mobiele games en het free-to-play model.

Het zien van een 8-bit LucasArts-logo is een verademing die direct nostalgische gevoelens opwekt. Vervolgens begint een heerlijk midi-riedeltje met muziek uit de films, waarbij je als LucasArts- én Star Wars-fan van je stoel glijdt van genot. Met een waarschuwing over in-app aankopen geeft het spel echter meteen duidelijkheid omtrent het doel van Tiny Death Star: Disney uit de rode cijfers halen.

Kloon valt portemonnees aan

Tiny Death Star is een kloon van Tiny Tower en draait om het bouwen van faciliteiten (restaurants, appartementen, winkels, etc.) op de beruchte ster des doods van keizer Palpatine, beter bekend als Darth Sidious. De desastreuze Death Star heeft geld nodig voor haar snode praktijken en aan jou de taak die commercie in goede banen te leiden. Je bouwt winkels om credits te verdienen en voert als gebouwmanager klusjes uit waarmee je Imperial Bux verdient.

Net als bij Tiny Tower is het zaak om met credits zoveel mogelijk etages te bouwen, die te vullen met commercie of appartementen en te wachten tot het geld binnendruppelt. Sluit je het spel dan blijven de inkomsten binnenkomen en de constructies gaande, wat de e entie van het tijdmanagementgenre benadrukt: wachten. Af en toe verschijnt een speciale opdracht om een inwoner (of spion) te vinden. Dat levert bux op, maar nooit genoeg om snellere liften of nieuwe levels te kopen. Geld om etages te bouwen krijg je pas na veel geduld. Speciale personages of bouwversnellers kosten een vermogen aan bux, dat je nooit zonder besteding van echte euro’s verzamelt.

Kleine draai naar de duistere zijde

In Tiny Tower was het bouwen van een hoge toren nog een legitieme doelstelling, maar Tiny Death Star kent geen uitzoomknop en je voortgang komt dus niet in beeld. In plaats daarvan krijg je steeds één mi ie en bouw je speciale Imperial-verdiepingen. Die leveren typische Death Star-onderdelen op, waaronder beveiligingscodes en informatie over de rebellen. De etages wekken de suggestie van een verhaal of doel, maar kosten enkel veel bux en credits, wat betekent dat je je apparaat een tijdje weg moet leggen óf bux moet kopen met echt geld. Heb je dan eindelijk alle onderdelen verzameld, dan komt een nieuwe order binnen en voelt het alsof je simpelweg wordt beziggehouden.

Waar je bij Tiny Tower nog zelf mi ies kon kiezen en ambitieus de hoogte in bouwde, is een beloning in Tiny Death Star ver te zoeken. Het spel boeit tijdens het bouwen, maar is bikkelhard als je weinig geduld hebt of meer personages en onderdelen uit Star Wars wilt vrijspelen. Dat is dan ook waar de balans tu en free-to-play en -pay verschuift: het aantrekkelijkste game-element vereist onmogelijke hoeveelheden bux. Zodoende betaal je flink (en méér) om Tiny Tower met een Star Wars-jasje te mogen spelen, een besli ing van Disney die funest is voor het speelplezier.

Tiny Death Star is nu gratis beschikbaar voor iOS, Android en Windows Phone.

Ter informatie: Disney huurde NimbleBit in om Tiny Death Star te maken, in tegenstelling tot het sluiten van een samenwerkingsverband zoals met Rovio bij Angry Birds Star Wars. Wij waarschuwen voor het lokkende freemium-model dat dit spel hanteert, omdat het nogal verschilt van dat bij Tiny Tower. Dat is Disney’s keuze, niet die van NimbleBit.