SpongeBob SquarePants: The Movie | Gamer.nl

Wie vijf jaar geleden tegen mij had gezegd dat een gele spons in een onderwaterwereld over de hele wereld een cultstatus zou bereiken, had ik toch wel een beetje vaag aangekeken. Nu is een Snorkels revival altijd mogelijk, maar SpongeBob is meer dan een nostalgische stuiptrekking. De tekenfilmheld weet zowel kinderen als volwa enen aan te spreken en is, voor de verandering, zowel in het Engels als Nederlands erg plezierig om naar te kijken. Zoals met alle succesvolle tekenfilms heb je nu ook SpongeBob brooddozen, rugzakken en zelfs de eerste bioscoopfilm is inmiddels een feit. Daarnaast is er nu een game gebaseerd op de gele held, welke wij aan de tand voelden.

SpongeBob: The Movie is een platform game pur sang, die de verhaallijn van de film sterk volgt. Alle karakters, behalve David Ha elhof, kom je dan ook tegen. Je begint echter met SpongeBob zelf en zijn vriend Patrick de Zeester. Net als in de tekenfilmserie heeft Plankton, een plankton deeltje dat aan grootheidswaanzin leidt, een plan bedacht waarbij hij Meneer Krabs, eigenaar van de Krusty Krab, het restaurant waar SpongeBob werkt, erin luist. Plankton heeft Meneer Krabs erin geluisd door Koning Neptunes, heerser van de Zee, te laten denken dat Krabs zijn kroon heeft gestolen. Krabs weet nergens vanaf, maar daar heeft Neptunes geen boodschap aan en het is aan onze Spons en Zeester om de onschuld van Krabs te bewijzen.

Om Krabs en de vi en van Bikini Bottom te redden moet je allerlei opdrachten, die rechtstreeks uit de film komen, tot een goed einde brengen. Het eerste dat opvalt aan deze SpongeBob game, is de aanwezige sfeer. Door de kleurrijke, herkenbare omgevingen (ja, ik ben een SpongeBob fan, ik kom er voor uit) en humoristische opmerkingen van Patrick en SpongeBob, heb je continu het idee dat je een in aflevering van onze gele zeeheld aan het meespelen bent, althans film. In het spel bezoek je namelijk allerlei locaties die ook in de film verschijnen.

SpongeBob: The Movie bestaat uit redelijke "standaard" platform opdrachten, zoals het verzamelen van punten, vinden van schatten en het opblazen van de radiotorens van Plankton. Daarnaast behoort ook het rondrijden in een Krabby Paddy tot de opdrachten. De opdrachten zijn in het begin niet zo moeilijk en dat is logisch. Dit spel is in principe gericht op kinderen. De meeste opdrachten zijn voor een ervaren platformergamers dan ook zeer eenvoudig, maar daar komt naarmate het spel vordert verandering in.

De makers van SpongeBob The Movie doen namelijk graag aan "level recycling". Heb je bijvoorbeeld een level met de Krabby Paddy uitgespeeld, dan moet je het de volgende keer binnen een bepaalde tijd doen. Heb je deze test doorstaan, dan mag je nog een keer het level doen, alleen dit keer moet je door allerlei ringen rijden. Vergeet je een ring, dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Aangezien je geen fouten mag maken, kun je begrijpen dat dit zéér frustrerend is. Ik vraag me echt af hoe kinderen sommige levels, die tegen het onmogelijke aangrenzen, moeten uitspelen. Nu is een moeilijk level op zijn tijd niet vervelend, maar in SpongeBob The Movie zijn het er meerdere. En het zijn ook nog eens levels die je móet uitspelen om verder te komen. In sommige levels vind je een Goofy Gooby Goober. Voor latere levels heb je een bepaalde hoeveelheid van deze muntjes nodig. Geen muntjes, geen level, zo simpel gaat dat in Bikini Bottom.

Sommige van de levels in het spel speel je met SpongeBob, andere speel je weer met Patrick. Het is in bepaalde levels mogelijk om van karakter te wi elen. Zo kan SpongeBob bijvoorbeeld wall jumps á la Splinter Cell maken, iets wat Patrick niet kan. Beide superhelden hebben hun eigen moves. Patrick kan om zich heen zwaaien en naar voren rollen terwijl Spongebob z'n karate draai en bokshandschoenen heeft. Om het spel enige diepgang te geven kun je met de verdiende punten, overal liggen halters die je kunt verzamelen, bepaalde eigenschappen upgraden, zoals het aantal levens of de schade die je met een slag doet.

SpongeBob: The Movie is een van de leukste platform games op de Xbox, die makkelijk begint, maar later zeer pittig wordt. Het spel biedt humor, sfeer en laat zich makkelijk spelen. Bekijk je het puur als een kindertitel, dan is dit ongetwijfeld de beste en leukste SpongeBob game die elk kind die zich fan van de gele spons noemt, in huis zou moeten hebben. Na de moeilijkheidsgraad van sommige levels, is het grootste "minpunt" het ontbreken van een multiplayer mode. Dit spel zou uitermate geschikt voor een coöperatieve campaign zijn, waarbij je samen met een vriend Bikini Bottom onveilig kunt maken. O, nog een minpuntje vergeten, het is niet mogelijk om jezelf tu en de borsten van David Ha elhof te persen, iets wat wel in de film het geval is.

Gameplay: 8,0Graphics: 8,5Geluid: 8,0Totaal: 8,4