Splinter Cell: Chaos Theory (MP) | Gamer.nl

Naast de uitgebreide modus voor de enkele speler beschikt Chaos Theory ook over een gelikte optie voor meerdere spelers. Naast de versus mode, die we nog kennen uit Pandora Tomorrow, heeft Ubisoft Montreal ook een coöperatieve modus toegevoegd. Is de versus mode net zo verslavend als in het vorige deel? En is het co-op deel een welkome toevoeging? Je leest het hier.Co-op

Zoals eerder vermeld, is de coöperatieve modus geheel nieuw. Nog nooit eerder kreeg je de kans om in een Splinter Cell titel mi ies tegen de computer met zijn tweeën te voltooien. Dit kan in Chaos Theory in splitscreen en via system link, maar is via Xbox Live een stuk leuker, vanwege het gebruik van de communicator. Je zult er namelijk echt door moeten fluisteren als je wilt voorkomen dat de vijand je hoort. Ook gezien het feit dat fluiten met de zwarte knop niet mogelijk is in co-op, is het een handige en makkelijke optie om vijanden te lokken met je eigen stem. Laat een persoon achter de vijand staan en wat brabbelen in de communicator. Als de vijand zich omdraait grijpt de tweede speler hem bij z'n strot. En zo zijn er uiteraard nog veel meer mogelijkheden.

In de co-op mode draait het vanzelfsprekend helemaal om het samenwerken tu en de twee spelers. Met behulp van de zwarte knop kun je speciale bewegingen uitvoeren, welke in de singleplayer niet mogelijk zijn. Mi chien heb je het wel eens gezien in een filmpje, hoe de ene spy de andere een voetje geeft, waarna die blijft hangen aan de richel en de eerste spy via zijn lichaam omhoog klimt. Naast deze beweging kun je je teammaat naar vijanden gooien, of afdalen aan een touw dat de ander vasthoudt. Dit alles gebeurt in levels die speciaal ontworpen zijn voor de co-op mode. Deze levels, slechts vier in totaal, zijn stuk voor stuk binnen een uurtje uit te spelen, wat ervoor zorgt dat je helaas vrij snel klaar zult zijn met dit onderdeel. Jammer, want het smaakt naar meer. Laten we hopen dat Ubisoft wat downloadable content gepland heeft staan!

Versus

De versus mode in Chaos Theory is in principe hetzelfde als die in Pandora Tomorrow. Gelukkig zijn er wel wat vernieuwingen doorgevoerd om het toch intere ant te houden. Zo zijn er aan beide zijdes wat wapens en gadgets bijgekomen. Mercenaries hebben nu de keuze uit drie verschillende wapens, namelijk een a ault rifle, een submachine gun en een shotgun. Daarnaast kunnen ze nu door de camera's die her en der in de (overigens veel grotere) levels opgehangen zijn kijken, en hebben ze een gasmasker, dat goed van pas komt als een spy wat rookgranaten strooit. Het arsenaal van de spies is uitgebreid met een speciaal pak waarmee ze tijdelijk onzichtbaar kunnen worden en een apparaatje dat de hartslag van de mercenaries registreert. Vooral eerstgenoemde is erg tof. Met het pak kunnen de spies tijdelijk onzichtbaar worden, zolang ze maar niet rennen of in de regen zitten. Het is werkelijk fantastisch om onzichtbaar in een hoekje te zitten en te zien hoe de mercenary gewoon langs je loopt zonder ook maar iets in de gaten te hebben. Het enige wat je nog rest is hem zachtjes achterna lopen en hem bij z'n nek te grijpen. Heerlijk!