Spirits of Spring - Veilige game met een boodschap | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Eskimo’s zijn populair. Het schilderachtige maar enigszins saaie Last Inua verscheen vorig jaar, het ambitieuze Never Alone komt begin november van dit jaar. Tot die tijd spelen we Spirits of Spring van de makers van Papo & Yo – ook een game met een boodschap. Pesten en vriendschap staan in Spirits of Spring centraal, elkaar helpen vormt de opdracht én de oplo ing voor de problemen in het leerzame verhaal.

Chiwatin en zijn vrienden, een konijn en een beer, merken dat er iets vreemds aan de hand is in hun leefgebied: de vrolijke lentebomen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Een bedreiging van bovenaf vernietigt de bomen en daarmee ook (het gevoel van) de lente. Spirits of Spring speelt zodoende met de naïviteit van kinderen bij vakantie en het voorjaar: die tijden gaan veel te snel voorbij.

Spirits of Spring

Bruggen bouwen

Chiwatin is een jonge Eskimo met bijzondere krachten. Door zwevende bolletjes boven zijn hoofd over een klif of rivier te trekken, maakt hij bruggen van takken. De jonge Inuit krijgt zijn krachten van kleurrijke lentebomen, die hem een steeds langere staart van lichtbolletjes aanhangen. Het herinnert een beetje aan de sjaal in Journey; hoe langer de reeks, des te langer zijn de bruggen die Chiwatin bouwt. Navigeren door de ijzige wereld is even gemakkelijk als het bouwen van een takkenbrug: door een vinger op de gewenste plek op het scherm te houden sprint Chiwatin naar een locatie.

Naast een hoop ren- en sleepwerk krijg je de controle over Konijn en Beer, waarbij elk een speciale vaardigheid heeft. Konijn springt door holen naar moeilijk bereikbare plekken, terwijl Beer kan zwemmen in het ijskoude water. Het grootste gedeelte van de puzzels betreft het navigeren door mooie sneeuwlandschappen, op zoek naar een groep kraaien die de lente bedreigen. Wanneer de kliervogels verschijnen, duwen en trekken ze aan het heldentrio met krachttermen als ‘losers’ in de aanslag. Geweld is nauwelijks aanwezig in de game en de focus ligt dan ook op de reacties van Chiwatin, Konijn en Beer op het gepest. Minority Media zet pesten, winter en het uiteendrijven van de vriendengroep tegenover het vrolijke karakter van de lente en de bijbehorende onbezonnenheid. Helderder kan de boodschap niet zijn.

Spirits of Spring

Geen risico’s

Hoewel de vertelling prima werkt, steekt het verhaal simpel in elkaar. Een onzichtbare verteller legt alle gebeurteni en in kleuren en geuren uit, wat op kinderen het effect heeft van een kinderboek. Spirits of Spring is dan ook vooral een spel dat je samen speelt of opstart en zorgeloos aan een kind geeft om het er zelf mee verder te laten gaan.

In die eenvoud ligt de kracht van de game. Ook zonder de stichtelijke insteek is Spirits of Spring een prima ervaring, zonder geweld en andere mogelijk storende factoren voor jonge kinderen. Het spel bedient daarmee een niche doelgroep; een moedige aanpak voor een ontwikkelaar in deze tijd.

Spirits of Spring is nu beschikbaar op iOS via de App Store