Spelunky 2 is de overtreffende trap van Spelunky

Hoe maak je een vervolg op een game die eigenlijk al perfect is? Doe wat Spelunky 2 doet. Maak het groter, complexer en moeilijker en geef de speler hetzelfde magische gevoel als toen ze het eerste deel speelde.

Er is veel hetzelfde gebleven in deze tweede Spelunky. De tweedimensionale grottenstelsels worden nog steeds door een slimme formule op een telkens andere manier in elkaar gezet. Dat heeft als resultaat dat de doolhofachtige platformlevels geen twee keer precies hetzelfde zijn.

Doodgaan hoort erbij in Spelunky. Het is een cruciaal onderdeel van het leerproces. Een gehoornde hagedis is de eerste keer nog een gevaarlijke tegenstander, de tweede keer dat het beest de weg verspert is zo’n beestje nog maar een kleine onderbreking. Wie niet leert van zijn fouten boekt in Spelunky 2 geen voortgang. Ook in dat opzicht is dit vervolg niet veel anders dan zijn geliefde voorganger.

Spelunky 2

Nieuw en toch hetzelfde

Zo’n beetje alle omgevingen, vijanden en speciale items uit het eerste deel keren in dit tweede deel terug, maar toch voelt het allemaal net even anders. Reflexen die getraind zijn op de valstrikken uit de eerste Spelunky schieten nu ineens te kort. Neem bijvoorbeeld de geliefde jetpack. In de vorige game was dit een gegarandeerde ticket naar de diepste krochten van het grottenstelsel. In Spelunky 2 is een jetpack minstens zo handig, maar tegelijkertijd ook levensgevaarlijk omdat het ding nu explodeert wanneer het in de buurt van vuur komt.

In Spelunky 2 voelt het alsof je weer helemaal opnieuw begint met het opbouwen van je kennis over de spelwereld. Zoveel dingen zijn net even anders. Net als het eerste deel barst Spelunky 2 daarom uit zijn voegen van onbekende obstakels en gevaren. Ook in het eerste deel moest je honderden keren op hilarische, onhandige en bizarre manieren sneuvelen om verder te komen. Lukte het dan eindelijk om heelhuids door bijvoorbeeld de jungle te komen dan stond er weer een nieuwe uitdaging te wachten.

Spelunky 2

Nieuwe wegen, nieuwe doden

Omdat het aantal geheimen en verborgen routes zo goed als verdubbeld is valt er enorm veel nieuws te ontdekken en is het spel een stuk afwisselender geworden. Zo kies je aan het einde van de eerste vier levels voor twee compleet verschillende wegen. De ene leidt naar een dichtbegroeide jungle en de ander naar een kokendhete vulkaan. Beide hebben hun unieke vijanden, beloningen en gevaren. Wie in de jungle niet oppast wordt door een sjamaan vervloekt en in de vulkaan stroomt na een verkeerd geplaatste bom het hele level onder met lava.

Nieuwe routes vergroten de lol, maar minstens zo belangrijk zijn de vele unieke personages, items en mounts die aan de mix zijn toegevoegd. Levels worden nu onder andere bevolkt door kalkoenen die bereden kunnen worden. Als je zo’n grondvogel temt komt er een extra sprong komt tot je beschikking. Ook de oude bekende avonturier Yang is in de eerste wereld druk op zoek naar kalkoenen. Lever er twee bij hem in en je krijgt een beloning.

Het is typisch voor de lastige keuzes die je regelmatig in Spelunky moet maken. Kalkoenen kunnen een fantastische hulp zijn in latere levels, maar Yangs beloning is iedere keer anders, waardoor het steeds weer een afweging is om hem te hulp te staan of niet.

Nieuwe routes vergroten de lol, maar minstens zo belangrijk zijn de vele unieke personages, items en mounts die aan de mix zijn toegevoegd.

-

Neerstortende ufo’s

Spelunky 2 heeft veel meer kleine én grote momenten die de speler voor een keuze stellen. Soms is dat net zo duidelijk als bij Yang en zijn kalkoenen, maar soms zijn de exacte gevolgen van je acties minder voor de hand liggend. Het spel kent een logboek voor nieuwe ontdekkingen, maar aan een echte handleiding voor nieuwe items ontbreekt. De enige oplossing is experimenteren, met iedere keer een kans op een vroege dood.

Het kan niet genoeg benadrukt worden dat doodgaan een cruciaal onderdeel is van Spelunky 2. Soms gaat het mis omdat hebberigheid al in het eerste gebied fatale gevolgen heeft. Bijvoorbeeld door de genadeloze mollen die zich blindelings op ieder bewegend doelwit storten. Soms ontstaat er een bizar domino-effect waarbij explosies, duwende vijanden, neerstortende ufo’s en door het level stuiterende objecten gecombineerd worden met spiesen en vleesetende planten. Met een beetje pech en een onhandige samenloop van omstandigheden komt een bijzonder succesvolle tocht plots tot een tragisch einde.

Spelunky 2

Duivels leuk

Die chaotische eindes voelen zo nu en dan best oneerlijk, maar Spelunky is de flauwste niet. Minstens zo vaak beloont het spel riskant gedrag met extra bommen, touwen en andere nuttige items. Leren omgaan met de chaos is essentieel: juist op de momenten dat een plan compleet in de soep loopt gebeuren de meest wonderlijke dingen. Gewaagde ontsnappingen en wonderlijke alternatieve routes zorgen ervoor dat Spelunky 2 blijft verrassen. De zeldzame keren dat het spel gemeen uit de hoek komt zijn daardoor best te vergeven.

Het is niets minder dan wonderlijk dat Spelunky 2 op een grotere en uitgebreidere schaal precies hetzelfde gevoel emuleert als het eerste deel. Zelden voelde een vervolg zo onverwacht en logisch tegelijk. Met de vele verborgen geheimen, de ongelofelijke combinaties van items en een duivelse moeilijkheidgraad is Spelunky 2 de overtreffende trap van alles dat het eerste deel zo goed wist te maken.

Spelunky 2

De verbeteringen gaan verder dan alleen de avonturen die je alleen beleeft. Er is nu ook een hubwereld waar vrijgespeelde speelbare personages zich verzamelen en aanmoedigend advies geven. De daily challenges zorgen ervoor dat er iedere dag een nieuwe strijd is om te leveren tegen vrienden, en dan is er ook nog de online co-op. Samen Spelunky proberen te meesteren en tragisch falen is misschien nog wel leuker dan alleen. Pc-spelers moeten daarvoor nog wel een beetje geduld hebben. Een update die online samenspelen mogelijk maakt komt binnenkort uit.

Spelunky 2 is verkrijgbaar voor pc en PlayStation 4.

Meer reviews:

Fantastisch

Noem Spelunky 2 gerust Super Spelunky. Alles voelt net even anders in dit genadeloze vervolg en juist dat maakt deze game zo’n unieke ervaring. Oude kennis is niet genoeg om de nieuwe gevaren en chaotische kettingreacties te overleven. Bij vlagen voelt die chaos oneerlijk en overweldigend, maar minstens zo vaak weet je de dood door een bizarre samenloop van omstandigheden net te vermijden. Juist die momenten maken Spelunky 2 zo ontzettend goed.

Nog meer werelden

nog meer geheimen

nog meer Spelunky