Soul Calibur: Broken Destiny | Gamer.nl

Sommige leunstoelninja's zweren bij een arcadestick. Wie gaat er nu eenvechtspel met een controller spelen? Deze vechtersbazen zullen welhelemaal mi elijk worden bij de gedachte aan een beat 'em up op eenhandheld. Soul Calibur komt er mee weg.

De Soul Calibur-reeks staat bekend om haar wonderschone graphics. Het eerste deel in de serie (Soul Edge op de PSX niet meegerekend) wist iedereen te overtuigen dat de Dreamcast een grafische krachtpatser was en sindsdien heeft elk deel de sterke kern van het origineel behouden, terwijl ik kleine details toegevoegd bleven worden. Maar nu komt de franchise naar de PSP… zeg maar doei tegen de grafische pracht en praal?

Welnee! Soul Calibur: Broken Destiny is één van de meest prettig ogende PSP-titels die er verkrijgbaar is. Hoewel de game logischerwijs moet inleveren qua details en scherpte, blijft er nog een schitterende, vloeiend bewegende game over die zich als een streling voor je ogen afspeelt. De omgevingen zijn nog altijd lekker wijds, terwijl de framerate over het algemeen consistent blijft. Fans van het genre zullen zich in ieder geval niet irriteren aan haperend beeld. Als het oppervlakkig is om een game te bejubelen om haar graphics, dan is dat maar zo: Broken Destiny geeft je geen keuze.

Diepgang en toegankelijkheid

Niet alleen de graphics van Broken Destiny zijn goed, ook de gameplay is prima. De gameplay van de serie is na al die jaren nog steeds intact en de handheldversie lijkt erg op Soul Calibur IV , dat vorig  jaar op de Xbox 360 en PlayStation 3 verscheen. Nog steeds biedt de gameplay voldoende diepgang en toegankelijkheid voor zowel veteranen als nieuwkomers. Het loont de moeite om verschillende personages goed te leren kennen en hun sterke en zwakke punten door te krijgen. Wil je het echter opnemen tegen een vriend die weinig ervaring heeft (wat gewoon kan in Broken Destiny via offline multiplayer, helaas ontbreekt een online-modus), dan is dat ook geen probleem. Met een beetje button bashen kom je best ver.

Sinds Soul Calibur IV is het mogelijk om van de Soul Gauge en Critical Finishes gebruik te maken. Wanneer je tegenstander veel blokt, gaat zijn Soul Gauge omlaag en dat zorgt er voor dat hij zijn uitrusting langzaam verliest. Vervolgens kun je een Critical Finish uitvoeren, wat voor het nodige spektakel zorgt en je vijand in één keer uitschakelt. Broken Destiny voegt daar echter nog een laag aan toe: Active Gauge. Activeer dit en je verliest je bescherming (waardoor je dus meer schade inca eert), maar je bent wel in staat om een Critical Finish te ontwijken. Dit alles maakt de gevechten in Soul Calibur lekker dynamisch en gevarieerd, wat zo belangrijk kan zijn voor een fighter.

Nieuw

Maar er is nog meer nieuws. Niet geheel onbelangrijk: de Star Wars-personages zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor niemand minder dan Kratos. De vechtersbaas uit God of War past voor het gevoel stukken beter in het Soul Calibur-universum dan Darth Vader of Yoda. Hij komt natuurlijk uit een ver Grieks verleden en niet uit een futuristische toekomst, heeft genoeg woede in zijn houding en persoonlijkheid om zijn mannetje te staan in de ring en weet hoe hij met scherpe me en om moet gaan. Een prima toevoeging aan de lijst personages.

Ook nieuw is de Gauntlet, een modus die vergelijkbaar is met de andere verhaalmodi uit vorige Soul Calibur-games. Het verschil hier is dat je veelal opdrachten uitvoert die maar enkele seconden duren – een bepaalde move uitvoeren of even een paar aanvallen ontwijken bijvoorbeeld. Het is dus vooral een modus waarin je de fijne kneepjes van het vak leert, maar waar ook de nodige humor in voorkomt. Omdat het verhaal hier lo taat van de gebruikelijke verhaallijnen uit het Soul Calibur-universum, hebben de makers er een aantal behoorlijk belachelijke dialogen en plotwendingen in gestopt. Dit maakt het de moeite waard deze modus te doorlopen. De opdrachten zijn wel wat eentonig, maar de filmpjes tu endoor maken dus veel goed. Uiteindelijk biedt deze modus echter niet de diepgang en vele uren gameplay als de verhaalmodus uit de consoleversie.

Verder zit alles wat je van Soul Calibur verwacht gewoon in Broken Destiny. Behalve de vele honderden items die je normaal kunt verzamelen dan. Maar de creation-modus waarin je je eigen vechters maakt keert wel gewoon terug. Door heel het spel te doorlopen verzamel je verschillende items en opties om nog meer detail aan je eigen vechter toe te voegen en dat is ook prima motivatie.