Sorcery! 2 | Gamer.nl

Sorcery! 2 | Gamer.nl

Sorcery! 2 draait om de zoektocht naar de Crown of Kings, een kroon die volgens de legende onmetelijke kracht verschaft aan de drager. Tijdens de queeste vecht je voor je leven, ontmoet je memorabele personages en stouw je je knapzak vol met munten, drankjes en handige objecten. Bezittingen en ervaringen bepalen de loop van het verhaal en gaan mee naar volgende delen (vier in totaal), een beetje zoals bij The Walking Dead en The Wolf Among Us.

Kies je eigen avontuur

Hoewel het spel opent met een simpele pion op een kaart, trekken sfeermakendeachtergrondgeluiden en elkaar snel opvolgende keuzes je direct het verhaal in. Sorcery! begon op het platteland, waar je langs oude ruïnes en smalle beekjes naar de poorten van de stad Kharé reisde; het tweede deel begint vlak buiten die poorten. De stad is in verval na het verdwijnen van vier nobelen, die jij moet vinden omdat ze de geheimen van Kharé kennen. En geheimen schrijven natuurlijk het boeiendste verhaal.

Sorcery! 2 oogt door zijn tekst en tekeningen minder flitsend dan de nieuwste Telltale-games maar biedt meer interactie en actie. In het verhaal volgt de ene cruciale keuze de andere op, vecht je naar hartenlust en stuur je constant het verhaal bij. De kleurrijke personages die je ontmoet gedragen zich bovendien naar de loop van het verhaal: de één is boos op je vanwege een verloren gevecht, de ander vertrouwt je nauwelijks als je onvoldoende weet over het gebied waar je doorheen trekt. Objecten met een specifieke eigenschap hinten naar op stapel staande problemen en wekken spanning op tijdens het lezen: welk mythisch wezen reageerde ook alweer slecht op zilver?

Onberekenbare obstakels

Als lezer en speler hang je boven de kaart en trek je met je vinger de pion naar een locatie. Vrijwel elke zet beïnvloedt het verhaal en heeft meteen consequenties, wat verfri end is als je het vergelijkt met een standaard RPG. Vergeet grinden of eindeloos level-uppen en voorbereiden, want de wereld van Sorcery! is tergend onberekenbaar. Om slechte keuzes te voorkomen gebruik je onder andere spreuken die waarschuwen voor gevaar, maar zelfs dan is wegrennen niet altijd de beste optie. Durf brengt je op unieke plekken en de helderste schatten schuilen soms in de donkerste grotten.

Een ander voorbeeld: klim je in een put met geld op zak, dan bestaat de optie om een goudstuk te laten vallen. Heb je geen munten, dan is zo’n klim stukken gevaarlijker omdat je niet weet hoe diep de schacht is. Het verhaal schrijft zich geheel naar de gevonden voorwerpen en de mensen die je ontmoet, waardoor unieke aftakkingen ontstaan. Geen enkel avontuur is hetzelfde en Sorcery! speel je dan ook met plezier opnieuw. Sterf je overigens of ben je écht niet blij met een gemaakte keuze, dan is terugspoelen tot een eerder punt mogelijk.

Geen rotklusjes

Ratten verdelgen, kruiden verzamelen, verdwaalde kinderen terugbrengen; het zijn vaste beslommeringen van vrijwel elke RPG. De Sorcery!-reeks is anders: de game draait om jouw ervaringen en jouw besli ingen. Hoewel de wereld slechts bestaat op boekenpagina’s en een kaart, lijkt deze nooit gearrangeerd en heb je echt het gevoel dat jij het verhaal bepaalt. De teksten faciliteren het avontuur en zijn beschrijvend maar nooit langdradig. Uitleg over de wereld verzamel je namelijk zelf, door te dobbelen in schimmige bars (een leuk minispelletje), te praten met voorbijgangers of je bij een gezelschap te voegen – iets dat ook tegen wil en dank gebeurt. Keuzes verschillen flink en variëren van triviaal tot cruciale besli ingen vlak na het horen van een geluid. Er verschijnt dan bijvoorbeeld een tekst als “iets glijdt tu en je voeten” of “er fluistert iets tu en de bomen” op het scherm. Zit je met een koptelefoon op in de trein, dan weet je vaak echt niet meer of het geluid van kraaien in de verte uit het Hollandse landschap of uit je gameboek komt.

Sorcery! 2 veroorzaakt met louter tekst zoveel spanning, dat je je verbaast over de kracht van de suggestie. De reeks brengt het rollenspel naar de pure e entie, met jouw verbeeldingskracht als sterkste troef. Het eerste deel van Sorcery! speel je in ongeveer twee uur uit, het tweede deel biedt zo’n vier uur vertier, hoewel het – net als een goed boek – opnieuw kan worden beleefd.

Sorcery! en Sorcery! 2 zijn nu beschikbaar op iOS en komen beide binnenkort uit op Android.