Sonic Dash - Sonic rent eindeloos | Gamer.nl

In plaats van op de consoles, is Sonic tegenwoordig vooral op mobiele apparaten te vinden. Het zal zijn reputatie niet al te veel goeds doen, maar als het leuke games oplevert doet dat er natuurlijk vrij weinig toe. Sonic Jump was bijvoorbeeld een vrij verdienstelijke game, waarbij het Sonic-sausje prima paste bij het Doodle Jump-concept.

En ook Sonic Dash is een variatie op een immens populaire mobiele game; Temple Run. Het is een vrij logische stap voor Sonic, omdat hij weer eens een keer zijn snelheid kan laten zien. De makkelijke controls, de kleurrijke graphics en wat herkenbare Sonic-elementen maken het vervolgens een game die zich netjes houdt aan de kracht van een Endle Runner.

Rennen, rollen, springen, niet betalen

In Sonic Dash rent Sonic vooruit zonder dat je daar een knop voor in hoeft te drukken. Je hoeft alleen naar links, rechts, boven of onder te swipen om vijanden te verslaan, obstakels te overbruggen of ringen te pakken. Dat werkt gelukkig allemaal responsief genoeg om dicht op elkaar gelegen obstakels te overwinnen. De lange sprong kun je bijvoorbeeld ook onderbreken door een swipe naar beneden, waarna je een soort rollende duikaanval uitvoert. Zo kun je slecht getimede sprongen makkelijk herstellen als je tegen een muurt dreigt te springen. Met die rol en duikaanvallen kun je ook vijanden verslaan om extra punten te vergaren. Versla je een rijtje vijanden in één lange rol, dan krijg je zelfs nog meer punten.

Het is telkens de bedoeling dat je drie opdrachten uitvoert die het rennen wat betekenis geven. Dat zijn herkenbare mi ies zoals een bepaald aantal muntjes verzamelen, meerdere aanvalscombo’s in een se ie uitvoeren of dertig keer over de middelste baan rollen. Met het voltooien van die doelen krijg je rode muntjes, die je kunt opsparen voor het spelen met Amy, Tails of Knuckles. Daar zal je lang mee zoet zijn, aangezien ze alle drie ongeveer vijftig muntjes kosten en je per opdracht slechts een muntje krijgt. Helemaal omdat je de rode muntjes ook gebruikt om jezelf nog een kans te geven als je dood gaat. Ook liggen er gouden muntjes in het level, waarmee je upgrades kunt ontgrendelen. Deze voegen echter weinig toe aan de ervaring, waardoor het je ook niet zoveel doet als je al je muntjes verliest als je tegen een kreeft loopt.

Blij van Green hill zone

Sonic Dash is al met al een leuk spel dat lekker sympathiek overkomt met vrolijke geluidjes en kleurrijke graphics. Green hill zone ziet er lekker scherp uit op het iPhone 5-scherm en de presentatie is over het algemeen vloeiend. Daarnaast zijn er wat kleine Sonic-achtige twists, zoals loopings en trampolines, die flink refereren aan nostalgische gevoelens. Dit zijn echter ook de enige elementen die Sonic Dash doen onderscheiden van bijvoorbeeld Temple Run, dat ook microtransacties kent maar gewoon gratis te downloaden is.

Getest op de iPhone 5.