Sonic Adventure 2: Battle | Gamer.nl

Sonic is terug. Terug op een manier waarop we hem al eerder zagen, in 3D en in zijn tweede avontuur. Ditmaal echter op de GameCube, een vreemd systeem voor deze blauwe egel en zijn vrienden. Is de game op de GameCube goed genoeg om de strijd aan te gaan met Super Mario Sunshine?

Sonic Adventure 2: Battle is een soort van port van de game Sonic Adventure 2, een game die vorig jaar zomer veel indruk maakte op de Dreamcast. Met veel grafisch geweld en enorm snelle gameplay zoog het gamers mee in de actie. Nu een jaar later is de game in iets andere vorm te krijgen op de GameCube. Grootste verandering is de multiplayeroptie. In de Dreamcastversie kleinschalig aanwezig, de GameCube versie lijkt er om te draaien, getuige ook het woord 'Battle' in de naam van de game.

De singleplayer is vrijwel identiek aan die van de Dreamcastversie. Op sommige plaatsen zijn wat oneffenheden uit de levels gehaald maar daar houdt het ook mee op. De singleplayermodus is ingedeeld in de Hero en Dark modu en. In Hero sta je aan de 'goede' kant van het verhaal, en speel je met Sonic, Knuckles en Tails. In de Dark mode speel je de badguys, en mag je gaan knokken met Shadow (een ultra geheim wapen van het leger), Rouge en de overbekende Dr. Eggman. Levels met Sonic of Shadow zijn levels in de bekende Sonic-stijl, ultrasnel, veel springen en een ultiem achtbaangevoel. Met Knuckles en Rogue speel je de relatief saaie levels waarin je diamanten en dergelijke moet vinden, en met Tails en Dr. Eggman kom je voor hete knalvuren te staan; beide karakters bezitten een robot met allerlei high-tech wapens er op. Het probleem is dat je alle levels met alle karakters moet spelen om het spel uit te spelen, en dat eigenlijk alleen de Sonic en Shadow levels de moeite waard zijn. De levels met Knuckles, Rogue, Tails en Dr. Eggman zijn mi chien voor even leuk, maar beginnen al snel te vervelen. Ook vraag je je af wat ze in een Sonic game doen, het past er gewoon niet bij. Zo is er zeker in de schietlevels met Tails of Dr. Eggman niet echt veel meer over van de karakteristieke Sonic snelheden. Al deze leveltypen zijn zo verschillend, dat je je afvraagt voor wie deze game bedoelt is. Mensen die van de typische Sonic levels houden zullen zich immers vrij snel gaan irriteren aan de onderzoek en schietlevels, en andersom.

Leuk, en op dit tijdstip uniek punt van Sonic Adventure 2: Battle is de mogelijkheid om de game te linken aan de Gameboy Advance game Sonic Advance door middel van de los te verkrijgen linkkabel. Via deze linkkabel kun je zogenaamde 'Chao' vanuit de GameCube overzenden naar de Gameboy Advance. Chao zijn kleine, schattige wezentjes zie je in de levels van Sonic Adventure 2: Battle tegenkomt op plaatsen die net een beetje afwijken van de standaard route. Deze beestjes zijn een soort Tamagotchi's, je moet ze opvoeden. Eenmaal volgroeid kun je ze laten deelnemen aan zwemwedstrijden en karategevechten.