Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Soma

Natte nachtmerrie

Geschreven door Erwin Vogelaar op

Conclusie

  • <p>Soma combineert elementen van BioShock, Telltale&rsquo;s The Walking Dead en onze ergste nachtmerries tot een fenomenale horrorervaring. Op technisch vlak laat de game helaas wel wat steekjes vallen. Ook is de horror soms voorspelbaar door een vast speelritme en dommige AI. Kun je daarmee leven, dan zit je zo tien uur lang met verhoogde hartslag gekluisterd aan het beeldscherm.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Horror van de bovenste plank die niet leunt op goedkope schrikmomenten, sfeer, verhaal, setting
    • Laadtijden, framedrops, klungelige besturing, komt traag op gang
Als kinderen hebben we van Disney geleerd dat het (zing mee:) diep in de zee fijn is, maar inmiddels weten we wel beter. Onder water is het doodeng. De zon kan de diepte niet bereiken en met de oceaan achter elke muur is vluchten onmogelijk. BioShocks Rapture was hierdoor al spannend en nu maakt Soma van Frictional Games het leven onderwater definitief onderdeel van onze nachtmerries.

Frictional Games kennen we van onder andere het spannende Amnesia: The Dark Descent. In die horrorgame sluip je door een donker huis terwijl je de aanwezige monsters niet mag aankijken. Soma volgt een soortgelijk principe, maar dan onder water en in de toekomst.

Angstzweet

We willen niet teveel van het verhaal verklappen, dus het is voldoende om te zeggen dat de game zich afspeelt in een onderwaterbasis waar alles mis is gegaan. De vergelijking met BioShock is snel gemaakt, want lopend door buizen met de oceaan aan de andere kant van het glas voelt het bijna alsof we weer in Rapture zijn. Maar Rapture was een paradijs vergeleken met deze plek. Vreemd zwart slijm druipt naar beneden, lampen falen en akelige geluiden op de achtergrond zorgen direct voor een ongemakkelijk gevoel in onze maag.

Deze spanning wordt langzaam opgebouwd tot een zenuwslopend kat-en-muisspel tussen jezelf en het kwaad in de basis. Zonder terug te vallen op goedkope schrikmomenten heeft Frictional Games een uitzonderlijk enge game gemaakt met een akelige sfeer. Die spanning werkt op verschillende niveau’s. Soma is eng omdat je altijd het gevoel hebt dat er iets achter je kan staan. Het is nog enger als je weet dat er iets achter je staat, je geen wapen hebt en je het monster absoluut niet mag aankijken. Het is zenuwslopend als er een monster achter je aan rent en je wanhopig op zoek bent naar een uitgang. 

None

Ritme

De game heeft een vast ritme. In de grote basis ga je in het ene gebied op onderzoek uit, terwijl andere gebieden draaien om monsters die je moet ontwijken terwijl je toch echt dat ene item uit die ene kamer nodig hebt. Deze segmenten zijn goed afgebakend. Het zorgt ervoor dat je adempauzes hebt, maar ook dat de horror soms wat voorspelbaar aanvoelt. Gelukkig speelt Frictional Games met dit gevoel van veiligheid, zodat je nooit met alle zekerheid kunt weten wat er gaat gebeuren.

Als je niet door monsters wordt bedreigd, dan zijn het wel de filosofische vraagstukken die je bezighouden. Alles in de game draait om wat het betekent om mens te zijn en hoever je gaat om je menselijkheid te behouden. Als kers op de horrortaart moet je vanuit dat thema zware keuzes maken. Keuzes die niet zozeer een effect op het verhaal hebben, maar wel op je eigen gemoedstoestand. Na zo’n tien uur spelen laat Soma je emotioneel helemaal uitgeput achter. We kunnen ons niet herinneren dat we ooit een game hebben gespeeld van begin tot eind zo op ons heeft ingewerkt. 

None

Framedrops en klungelige besturing

Hoewel Soma vijf jaar in ontwikkeling is geweest, laat de game op technisch vlak nog wel wat steekjes vallen. Wij hebben de PlayStation 4-versie gespeeld en de framerate nam regelmatig een duik in het diepe. De laadtijd voor het starten van de game is tevens erg lang, terwijl Soma daarnaast nog regelmatig de speelervaring onderbreekt om een nieuw gebied in te laden. Hiervoor krijg wel je wel een enorme wereld terug waar heel veel te ontdekken valt. Dat de monsters in deze wereld niet zo slim zijn valt uit te leggen door het verhaal, maar als je merkt dat je de kunstmatige intelligentie kunt foppen haalt dat ook wat van de spanning eruit.

Soma is geen moeilijke game. De puzzels zijn eenvoudig, waardoor het tempo er goed in zit. De grootste moeilijkheid zit eigenlijk in de besturing. Je kunt elk object oppakken en bewegen, maar ook elk hendeltje en deurtje moet je eerst vastgrijpen en dan pas in beweging brengen met de analoge stick. Dit gekloot met physics kan je zeker in het eerste uur volledig uit de ervaring halen. Aan de andere kant is het hannesen met hendeltjes voor het openen van een deur terwijl er een monster achter je aan komt ook heel spannend. De wat ouderwets aanvoelende graphics worden in ieder geval voldoende gecompenseerd door een goed ontworpen wereld.

None

Slimme game

Afgezien van de kleine mankementen is Soma vooral heel erg slim. Het spel weet je constant te verrassen op gemene, maar ook geniale manieren. We gaan natuurlijk niets verklappen, maar neem van ons aan dat je hartslag tijdens het spelen zelden lang op rustniveau blijft. Ook is het fijn dat het verhaal niet in mysterieuze vaagheid blijft hangen. Zelfs als het helemaal duidelijk is wat er in de basis is gebeurd blijft de game nog minstens zo eng. Door dit sterke verhaal, de geniale horror en drukkende sfeer is Soma, ondanks wat technische mankementen, een van de meest memorabele game-ervaringen van het jaar.

Soma is nu verkrijgbaar voor pc, Mac en Linux via Steam en voor PlayStation 4 via PSN.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Placebo-effect heeft invloed op ervaren van games' Vervolg op Styx: Master of Shadows aangekondigd
6

Reacties op: Soma

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    clandestine666

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Goed om te lezen dat ook jullie het een gave game vinden. Ik moet Alien :Isolation nog uitspelen, en ook Metro: Last Light ligt nog op de stapel qua horrorgames, maar daarna is deze sowieso aan de beurt.

    Slokt 'ie veel schijfruimte op trouwens? Zal wel mee vallen lijkt me, zit nog met 500 gig hier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    incarnatus

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Recommended specs:

    RECOMMENDED:
    OS: 64-bit Windows 7
    Processor: Core i5 / AMD FX 2.4Ghz
    Memory: 8 GB RAM
    Graphics: NVIDIA GeForce GTX 480 / AMD Radeon HD 5970. OpenGL 3.3
    Hard Drive: 25 GB available space
    Additional Notes: Integrated Intel graphics are not supported. They should work (Intel HD 4000-series or better), but with issues.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    clandestine666

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    11,2 GB op Ps4 zie ik net, maar thnx anyway.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Metro is geen horror game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • macc

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Geweldige game. Heb de game trouwens op PC gespeeld en had geen last van framedrops ed. Ook de interactie met levers en dergelijke lijkt beter te werken met de muis. Ziet ernaar uit dat het voor Soma wel het beste platform is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    maartencartman

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Klopt, PC versie is top en vereist niet veel van je PC. Heerlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.