Soft Body | Gamer.nl

Soft Body | Gamer.nl

Leer jezelf kennen met abstracte kunst. Zeker, populaire games bevatten tegenwoordig de meest schitterende representaties van bestaande objecten. Hulde voor deze vorm van immersie, maar het maakt ons lui. Hoe vaak daagt een game je nog echt uit om na te denken? Om voorbij te gaan aan het bekende en diep in jezelf te zoeken naar eigen betekenissen? Wanneer was de laatste keer dat je dacht, ‘wat doe ik in hemelsnaam?’. Soft Body doet een poging.

Een gemiddeld level in Soft Body zit vol abstracte vormen. Vijanden zijn gekleurde vierkantjes, obstakels simpele cirkels en jijzelf bent een zwevend, slangachtig ornament. Te midden van deze creatieve uitspatting speel je een twin-stick actie-puzzelgame. Het doel is daarbij net zo betekenisloos, onlogisch en onconventioneel als de esthetiek. Begeleid een bolletje naar een cirkel, tik alle blokken aan of laat alle obstakels verdwijnen: op het eerste gezicht is er geen logica in te vinden.

Bijgestaan door een heerlijk zweverige soundtrack krijgt Soft Body’s bijzondere ervaring vorm. Er wordt afstand gecreëerd van de fysieke realiteit. Al spelende krijgt het betekenisloze pas betekenis. Die gedachtegang, die intrigerende en oh zo vermakelijke gedachtegang, is een prachtige menselijke eigenschap. Het onlogische logisch maken en het nog leuk vinden ook.

Fysieke uitdaging

Soft Body poogt een mediterende ervaring te bieden. Het zuigt je in de game met zijn hoge moeilijkheidsgraad en creatieve uitdagingen, maar maant je tot rust met zijn abstracte esthetiek. Alsof je na een lange frustrerende werkdag even alle ergerni en van je afschudt tijdens een enerverende yoga-se ie. Ook dat is een fysieke uitdaging met een heerlijk rustgevend resultaat. Sterker nog, Soft Body doet in zijn moeilijke levels een dusdanig beroep op je hand-oogcoördinatie dat het je lichamelijk net zo goed in allerlei kronkels brengt.

Soft Body
Soft Body

In deze indiegame bestuur je namelijk twee afzonderlijke kronkels, de body en de ghost body. De body met de linkerduim, de ghost met de rechter. Beide entiteiten beschikken over genuanceerde, maar merkbaar andere krachten, die je ook gelijktijdig moet kunnen toepa en. Zo trekt de een bijvoorbeeld een bepaald soort obstakel aan, terwijl de ander alleen een bepaald soort platform kan activeren. Dat betekent dat je soms tegelijkertijd met je linkerduim vijanden aan het ontwijken bent, terwijl je met je andere duim platformen activeert. Probeer eens met je linkerhand rondjes te tekenen en gelijktijdig met je rechterhand rechte lijnen. Dat gaat net zo lastig.

Maar ook zonder deze teistering van beide hersenhelften biedt Soft Body een uitdagende ervaring. Elk level bevat een net andere set van regels, waardoor trial & error vanzelfsprekend wordt. Vijanden hebben een ander aanvalspatroon dan in vorige levels en platformen behoren net op een andere manier benaderd te worden. Het is zaak in elk level weer de juiste flow te vinden om in een vloeiende beweging het level te halen. Stilstaan, even nadenken en een oplo ing uitproberen is funest, constant in beweging blijven een must. Deze insteek complementeert de zweverige ervaring van Soft Body. Zelfs als je faalt en het level opnieuw moet beginnen lijkt de ervaring onafgebroken.

Lichaam, ziel, geest

Op het oog lijkt Soft Body een moeilijk te bevatten, maar doodsimpele actie-puzzelgame, opgefleurd met een kunstzinnig uiterlijk. Hoe langer je de game echter speelt, hoe meer je beseft dat de game wel degelijk een verhaal probeert te scheppen. Het duwt je zachtjes in de richting van meditatie, waarbij je betekenis probeert te geven aan een abstracte ervaring. Subtiele hints naar menselijkheid en de drie-eenheid van lichaam, ziel en geest helpen daarbij. Al haal jij er wellicht een totaal andere betekenis uit.

Met zijn korte, uitdagende levels en rustieke sfeer brengt Soft Body je sowieso al in een heerlijke flow. Je verliest je nergens overdreven in een enerverende ervaring, noch zal deze indiegame je altijd bijblijven, maar het brengt je wel in een staat van heerlijke rust. Het toont hoe meditatie onze gedachten heerlijk kan laten afdwalen. Naar een logica die wellicht volstrekt onlogisch is, maar wel vermakelijk.

Soft Body is nu verkrijgbaar voor pc via Steam en PlayStation 4.