Snipperclips | Gamer.nl

Snipperclips | Gamer.nl

De opzet van Snipperclips is eenvoudig: zodra jouw kogelvormig poppetje met een ander overlapt, knip je met een druk op de knop precies dat overlappende stukje bij de ander weg. Het is in een mum van tijd uitgelegd en dat is maar goed ook, want Snipperclips is een game die je geheid met je vrienden wilt spelen – en zij met jou wanneer ze de koddige stijl van de game hebben gezien. En omdat je niet zoveel tijd kwijt bent aan uitleggen, blijft er meer tijd over om te puzzelen.

Want ondanks dat het idee achter Snipperclips kinderlijk eenvoudig is, zijn de puzzels verdraaid lastig. Soms is het zo simpel als inderdaad elkaar in vormpjes knippen en vervolgens samen een groter object te vormen, maar in andere gevallen moet je bijvoorbeeld met meerdere spelers bakjes vormen om vloeistoffen in te vervoeren, of een bal van A naar B zien te rollen, of elkaar tot een scherpe naald prikken om een ballon lek te steken.

Media has no description

Allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan en door de grote verscheidenheid aan puzzels is het soms zelfs al een klus om te achterhalen wat precies de bedoeling is; Snipperclips legt niets uit. En zelfs al heb je de oplo ing wel in je hoofd, dan is het uitvoeren ervan nog een hele klus. Snipperclips vraagt regelmatig namelijk extreme precisie en de besturing is wel nauwlettend, maar zie je vrienden maar eens in het gareel te krijgen. Er is altijd wel die ene coöp-partner die het op een gegeven moment helemaal zat is en om zich heen begint te knippen.

Puzzelen en partyen

Gelukkig heeft Snipperclips daar ook een oplo ing voor. De meeste puzzels zijn geschikt om met zijn tweeën te spelen en er is een selectie puzzels voor maximaal vier spelers, maar daarnaast zijn er ook nog een paar minigames waarin je elkaar juist lekker mag zieken. De leukste variant is de basketbalminigame waarin je met maximaal vier spelers op een klein veldje staat te springen en elkaar kapot zit te knippen, in de hoop de bal eens goed te raken om hem in het netje te tikken. Het is hectisch, het is spannend en heeft vooral een zuiverende werking: na een paar minuten helemaal losgaan is iedereen weer bij zinnen en kan er weer geprobeerd worden een echte puzzel op te lo en.

Media has no description

Snipperclips is dan ook bij uitstek een game om de hele avond met je vrienden te spelen. Het is mogelijk om de game in je eentje te spelen, maar daarbij gaat een hoop charme en speelbaarheid verloren. Elke puzzel leunt immers op samenwerken en dan moet je ineens jezelf helpen door te wi elen tu en twee personages. Dat maakt het spel erg traag en bovendien mis je dan de chemie van samen nadenken, samen tot een oplo ing komen en, vooruit, elkaar af en toe elkaar plagerig aan stukjes knippen.

Het is dan ook niet zo gek dat Nintendo een bundel aanbiedt van een code voorde game plus een tweetal Joy-Cons: deze game is gemáákt om samen te spelen en de perfecte gelegenheid om je gloednieuwe Switch aan je vrienden te demonstreren.

Snipperclips is nu verkrijgbaar op de Switch eShop.