SNES Classic Mini

SNES Classic Mini

Ideale manier om terug te keren naar een gouden era

Geschreven door Lucas May op
Het succes van de NES Classic Mini in 2016 had Nintendo niet zien aankomen. Met de SNES Classic Mini heeft Nintendo opnieuw een kans om alle fans tevreden te stellen. Dit keer worden gamers teruggebracht naar het gouden tijdperk van 16-bit graphics, een console zonder updates of dlc en een bizar aantal uitmuntende titels.

De SNES Classic Mini is zoals de naam al aangeeft echt een klein apparaatje. De miniconsole is een plezier om vast te houden en een hele verandering ten opzichte van de grootte van het origineel. Het voelt even gek om een Super Nintendo, ook al is het een kleinere versie, nieuw uit de doos te halen. Als eerste probeer je natuurlijk alle bewegende onderdelen te testen. Het klepje voor de cartridges en de Eject-knop doen helaas helemaal niets, maar de power- en reset-knop doen prima dienst.

SNES Classic Mini

In de doos

Inbegrepen bij het pakket is een tweetal controllers, in plaats van eentje. Deze zijn bijna identiek aan de originele SNES-controllers, met een paar uitzonderingen. Zo voelt het plastic net iets anders aan en zijn de symbolen in de L- en R-knoppen gevormd in plaats van er opgedrukt. Verder voelen alle knoppen precies zoals je gewend bent, dus hier staan je geen grote verrassingen te wachten. De besturing van de games wijkt niet af van hoe dit 25 jaar geleden gebeurde.

De lengte van de controllerkabel, misschien wel het grootste punt van kritiek bij de NES Classic Mini, is bij de SNES Classic Mini nog steeds beperkt. In vergelijking met de NES Classic Mini (73 cm) is die van de SNES Classic Mini wel iets langer (140 cm), maar het is nog steeds een stuk korter dan die bij de originele controllers (236 cm). Het resultaat is dat de console misschien niet bij elke tv-opstelling even goed past. Een oplossing hiervoor is om verlengkabels aan te schaffen, of de console zelf iets dichterbij te zetten als je gaat spelen. Een bijkomend aspect is dat je wellicht wel wat dichter bij je tv gaat zitten, wat toch wel aanvoelt als vroeger en past bij de retro-ervaring.

Het doosje van de SNES Classic Mini bevat een Micro USB- en HDMI-kabel. Om de kleine console van stroom te voorzien, is nog wel een USB-adapter nodig. Een alternatief is om de USB-kabel in een PS4, Xbox One of andere console te steken, die genoeg energie levert om de SNES Classic Mini draaiende te houden. Bij het opstarten van de eerste game valt op dat de pixels heerlijk scherp en helder van het scherm afspatten. Voor de emulatiepuristen valt er misschien wel iets te ontdekken, maar wat ons betreft is dit de best mogelijke vertoning van SNES-games op het scherm.

SNES Classic Mini

Terugspoelen en opnieuw proberen

Een functie die nieuw is voor de SNES Classic Mini is de rewind-modus. Hiermee is het mogelijk om de voortgang in je game terug te spoelen, op een willekeurig moment te pauzeren en vanaf daar weer verder te spelen. De beschikbare tijd is afhankelijk van de game. Zo kun je bij een game als Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars een aantal minuten terugspoelen, terwijl je bij Super Mario World maar ongeveer 40 seconden terug kan. Het gebruik van de mogelijkheid is enigszins omslachtig; spelers moeten via de save van een game op de X-knop drukken om terug te spoelen. In onze tijd met de console hebben we de rewind-modus nauwelijks gebruikt. Het is een interessante toevoeging die de eerste paar keer leuk is, maar hierna enkel voor aspirerende speedrunners nut gaat hebben.

De interface van de SNES Classic Mini biedt verder niet veel nieuws. Spelers kunnen een aantal kaders kiezen die het rechthoekige speelscherm van de SNES-games omlijst. In plaats van zwart kunnen er bijvoorbeeld rode gordijnen, een sterrenhemel of een klassieke houten lijst geselecteerd worden. Tevens zijn dezelfde beeldopties beschikbaar als op de NES Classic Mini: een standaard 4:3-verhouding, het iets smallere Pixel Perfect en de CRT Filter, om het gevoel van een ouderwetse beeldbuis na te bootsen.

SNES Classic Mini

De games

Nintendo is er in geslaagd een uitstekend aanbod van games te selecteren. Veel van de grote favorieten van Nintendo zelf zijn aanwezig. Super Mario World, Super Mario Kart, Super Metroid, The Legend of Zelda: A Link to the Past en Donkey Kong Country zijn enkele voorbeelden van de ijzersterke titels die echt niet mochten ontbreken. Hiernaast is een mooie selectie van third party-games als Street Fighter 2 Turbo: Hyper Fighting, Mega Man X, Final Fantasy 3 en Super Castlevania 4 beschikbaar die hebben bijgedragen aan de legendarische status van de Super Nintendo.

Toch kunnen we met in totaal 21 games niet anders dan teleurgesteld zijn. De NES Classic Mini had immers dertig games en hoewel de SNES games wellicht meer diepgang met zich meebrengen, missen we een aantal titels uit de fantastische bibliotheek van de Super Nintendo. Elke gamer zal ongetwijfeld zijn eigen favorieten kunnen noemen die niet aanwezig zijn, zoals bij ons games als Chrono Trigger, Earthworm Jim, NBA Jam, Pilot Wings, Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time en de Mortal Kombat-games.

SNES Classic Mini

De terugkeer van StarFox 2

Een klein goedmakertje is de unieke release van StarFox 2. Dit vervolg op de bekende ruimteshooter met Fox McCloud en zijn dierenvrienden was volgens de programmeur nooit verschenen vanwege de komst van nieuwe consoles als de PlayStation, Sega Saturn en Nintendo 64. Na het doorspelen van het eerste level van StarFox (1) op de SNES Classic Mini ziet StarFox 2 dan eindelijk (officieel) het daglicht. In plaats van het lineaire pad uit de eerste game, biedt StarFox 2 de mogelijkheid om op een galactische map zelf te kiezen waar je heen vliegt. Behalve de fijne mogelijkheid om in splitscreenmodus te spelen, is de toevoeging van StarFox 2 wel leuk, maar alleen voor de doorgewinterde StarFox-fans een waar genot.

Tijdens het spelen van games als Super Mario Kart, Contra 3 of Super Ghouls’n Ghosts wordt duidelijk dat games uit het SNES-tijdperk een stuk pittiger kunnen zijn dan de huidige tegenhangers. De genadeloze Game Over-schermen en moeilijke CPU-tegenstanders zijn in veel gevallen oprecht uitdagend te noemen. In eerste instantie kan het lastig zijn om terug te gaan naar deze manier van games spelen, maar het gevoel van het overmeesteren van een lastig spel zonder tutorial of hint is

SNES Classic Mini

De SNES Classic Mini is een fijn apparaat dat veel plezier zal brengen aan Nintendo-fans. Net als de NES Classic Mini is de uitwerking uitstekend, met goede emulatie van de games en een solide interface. De terugspoel-functie is een toevoeging die hoogstwaarschijnlijk niet veel gebruikt gaat worden, mede door de ietwat klunzige manier van werken. Dat Nintendo niet meer games op de SNES Classic Mini heeft is het grootste minpunt, ondanks de uitstekend gekozen line-up van 21 games.

Hardware sterren

Overeenkomst brengt een einde aan staking van stemacteurs tegen gamebedrijven Forthog Orc-Slayer-dlc voor Shadow of War wordt toch gratis
23