Sleeping Dogs: Definitive Edition - Haalt niet het onderste uit de kan | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Sleeping Dogs: Definitive Edition is naar goede Definitive Edition-gewoontes een versie waarbij je als gamer de basisgame ontvangt plus de extra verschenen downloadbare content. In het geval van Sleeping Dogs zijn dat meer dan twintig uitbreidingen, waarbij de een wat meer te bieden heeft dan de ander. Een mix van verhalende dlc, nieuwe vechtbewegingen en locaties en niet vergeten de standaard outfits. En in het geval van Sleeping Dogs dus ook het ietwat minder aantrekkelijke Nightmare in North Point, maar ook de iets betere Year of the Snake en het – speciaal voor Bruce Lee gemaakte - Zodiak Tournament.

Sleeping Dogs

Of je de dlc nu geweldig vindt of juist niet, met deze versie krijg je in ieder geval voldoende waar voor je geld. De basisgame plus de extra mi ies bieden je zeker een uurtje of twintig spelplezier. Maar het kritiekkpunt dat er buiten het verhaallijn om weinig te doen is, blijft ook in deze versie van kracht. Hiermee geven we vooral aan dat gamers die de game al hebben gespeeld, weinig nieuws gaan ontdekken - inmiddels een gegeven bij games die worden heruitgegeven.

Down in Hong Kong
Ken je Sleeping Dogs nog niet, dan zul je voor de eerste keer worden ondergedompeld in de hectische onderwereld van Hong Kong, een wereld waarin je naar hartenlust kunt vechten, schieten, gokken, drinken en eigenlijk al het andere wat God verboden heeft. De game kent een open wereld, waarbij je stiekem aan het handje wordt gehouden door een strak geregi eerd verhaal. Dat maakt in Sleeping Dogs niets uit, want je blijft op het puntje van je stoel zitten tijdens de wilde avonturen van Wei Shen, de protagonist in de game. Voor een meer uitgebreide uitleg over het verhaal kun je hier de originele review lezen.

E zijn, naast de inhoud, wat kleine verschillen te ontdekken tu en deze versie en die van twee jaar geleden. Zowel aan de gameplay als aan de audiovisuele kant is er wat gesleuteld. Hong Kong ziet er met verbeterde licht- en misteffecten een stukje realistischer uit. Wie nu door de straten scheurt krijgt toch meer het gevoel door een echte stad te rijden. Eentje waar dankzij de verhoogde rekenkracht van de nieuwe consoles ook meer te zien en te beleven valt (al kan het op bepaalde tijdstippen nog steeds erg rustig zijn). Zelfs de burgers lijken wat spraakzamer dan in het origineel. Bovendien hebben ook de voertuigen en de personages een make-over gehad in de vorm van meer scherpte in de textures en betere physics. Die scherpte bij de personages vind je vooral terug in de gezichten. De veelvuldig aanwezige tatoeages bij de gangsters zien er nog steeds uit alsof ze gezet zijn door een dronken tatoeëerder met een botte naald.

Sleeping Dogs

Het is ook een van de redenen waarom we de game niet zo mooi vinden als we hadden gehoopt. De game oogt beter, maar we kunnen onszelf maar moeilijk aan het idee onttrekken dat er grafisch toch meer in had gezeten. De draw distance is bijvoorbeeld verbeterd, maar wie naar de skyline kijkt ziet toch veel grauwe, grijze blokken. En het overige verkeer ziet er uit alsof ze rechtstreeks uit de PlayStation 3 is gekropen. Het helpt daarbij niet dat we tu en de scènes door nog altijd te veel laadtijden voorbij zien komen en deze (voor ons gevoel) te lang duren.

Wat dan weer minder lang duurt in de Definitive Edition, zijn de gevechten. Die verlopen in deze versie een stuk sneller dan voorheen. Dat komt vooral doordat je meer tijd krijgt om een de counter uit te voeren. Vooral gevechten in groepen (oftewel, vrijwel alle gevechten in Sleeping Dogs) worden beduidend eenvoudiger door deze aanpa ing. De game is daarmee echter niet slechter geworden, maar juist beter, omdat het vechtsysteem nu een stuk vloeiender werkt. En laat het vechtsysteem nu juist het belangrijkste onderdeel van Sleeping Dogs zijn – een belangrijke aanpa ing, dus.

Sleeping Dogs

Mede om deze reden kunnen we concluderen dat Sleeping Dogs: Definitive Edition nog steeds een hele goede game is, die op een paar vlakken zelfs ietsje beter is dan het origineel. Maar het is ook zeker niet de game die de huidige generatie consoles tot het uiterste drijft. Houd je dat gegeven in je achterhoofd, dan haal je met Sleeping Dogs een uitstekende game in huis. Heb je de game al gespeeld, dan zal vooral de extra dlc de reden moeten zijn om hem nog een keer aan te schaffen.

Deze game is getest op de PlayStation 4.