Skylanders: Imaginators | Gamer.nl

Skylanders: Imaginators | Gamer.nl

Al sinds de eerste Skylanders-game wordt er elk jaar een nieuw gameplay-element geïntroduceerd die het volgende jaar nergens meer te bekennen is. Swap Force introduceerde Skylanders waarvan je de helft op een ander figuur kon draaien voor een mix-effect, Trap Team zorgde ervoor dat je virtueel eindbazen kon vangen en kon inzetten als personage en vorig jaar werd racen succesvol toegevoegd aan Superchargers.

Dit jaar krijgen gamers voor het eerst de mogelijkheid om virtueel hun eigen Skylander-personage samen te stellen. Eerst kies je uit tien verschillende vechtstijlen, variërend van magiërs die zwevend boven de grond een toverstaf gebruiken om aan te vallen tot bazooka-dragende spierbundels die vanaf een afstand enorme schade aanrichten. Is die vechtstijl eenmaal gekozen, dan kan dat niet meer worden aangepast. Je Skylander wordt namelijk opgeslagen op een zogeheten creatiekristal, een fysiek plastic torentje met daarin een oplichtende steen. Het ziet er spectaculair uit, maar heeft als nadeel dat je er maar één Skylander op kunt opslaan.

Skylanders

Dat is jammer, want juist omdat er een grote keuze aan petten, borststukken, en staarten is, wil je je Skylander steeds weer aanpa en. Helemaal omdat je in de game overal nieuwe mogelijkheden krijgt, die vaak ook weer extra HP met zich meebrengen. Je kunt je Skylander wel elk moment aanpa en, maar heb je maar één creatiekristal, dan moet je je oude ontwerp steeds gedag zeggen omdat je nieuwe creatie daar overheen wordt opgeslagen.

Creatiekristallen

Kortom, het gaat geld kosten om nieuwe creatiekristallen te kopen om zo meerdere zelfgemaakte Skylanders te kunnen bewaren. Op zich is dat wel de moeite waard, want er zijn fantastische creaties mogelijk. Er zijn alleen al een stuk of 150 verschillende hoofden beschikbaar. Veel nieuwe gezichten, maar ook die van bekende Skylanders. Vervolgens kies je alles tot in de detail: armen, wapens, stemhoogte en zelfs oneliners. Dat laatste is erg leuk, want je kiest het eerste deel van de zin en dan het laatste deel apart, waardoor je bijvoorbeeld “Get ready for” en “Glitter!” of juist “the Dark!”

Skylanders
Skylanders
Skylanders

En als je dan niet alleen voor de glitter klaar bent, maar ook voor de game, dan merk je dat Imaginators qua gameplay niet heel anders is dan hoe je Skylanders kent. Heerlijk kinderlijke platform-puzzel-actie in het Skylanders-universum, met als grootste vernieuwing de on-rails-achtige gameplay waarin je over een soort lange bloemstengel glijdt en op tijd moet springen om niet in een ravijn te vallen. Daarnaast introduceert Skylanders: Imaginators weer nieuwe thema’s en vijanden, zoals uit de kluiten gewa en vuurvliegjes die stroomstoten geven.

Daarnaast is er ook veel vertrouwds in Imaginators. Vrolijke deuntjes, de humor van personages als Flynn en zelfs Spyro laat zijn gezicht weer eens zien. Je kunt hem als fysieke Skylander natuurlijk op de portal zetten en hem in de game gebruiken, net als je andere Skylander-figuren uit je collectie, maar hij komt ook in de verhaallijn voor waarin de schurk Kaos wederom ellende wil zaaien in de Skylands wereld.

Skylanders

Nieuwe fysieke Skylanders

Er zijn echter ook nieuwe fysieke Skylanders. Er zitten in de starter pack behalve de portal, een creatiekristal en de gamedisk ook twee van deze zogeheten Sensei Skylanders. Dit zijn bekende personages uit de franchise, de slechteriken om precies te zijn. Op zich is dat jammer, want die personages kennen we al en ze spreken daardoor minder tot de verbeelding dan gloednieuwe personages. Bovendien nemen ze geen bijzondere poses aan, waardoor ze niet heel intere ant zijn als figuur.

Als personage in de game vallen ze ook wat tegen. Ze kunnen je personage wel een nieuwe beweging leren, maar verder voegen ze niet enorm veel toe aan het spel. Dat heeft wel als voordeel dat je daar dus niet veel geld aan hoeft te spenderen. Je kunt de hele verhaallijn doorspelen met alleen de Skylanders en de creatiekristal die uit het starterspakket. Verzamelen zit hem in deze game dan ook vooral in dat zoeken naar nieuwe hoeden, armen en andere items voor de character creator.

Skylanders

Je ziet je personage sterker worden met nieuwe armbeschermers of wapens en je groeit dus met je personage mee naar het einde van de game. Erg pittig wordt het ondanks de verschillende moeilijkheidsniveaus nooit, maar dat is geen ramp: Skylanders leent zich nog altijd het beste voor co-op-potjes met jonge of onervaren gamers en is sowieso een feestje van grappige personages, nieuwe werelden om te ontdekken en voor het eerst urenlang ontwerpplezier.

Skylanders: Imaginators is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 en Wii U. Voor deze recensie is de Xbox One-versie van de game gebruikt.