Sinistar Unleashed | Gamer.nl

Het is mi chien niet iedereen opgevallen, maar de laatste tijd zien we maar weinig arcade-shooters op de markt verschijnen. Af en toe doet een publisher nog wel eens een poging om een verbeterde 'golden oldie' te releasen zoals Asteroids van Activision, maar dit soort games scoren niet echt goed meer in de charts. Kan Sinistar deze nostalgie dan wel doen herleven op de pc?

Sinistar is zo'n typische arcade-game op de pc waarbij je keuze hebt uit 6 verschillende fighters (a la Wing Commander) waarmee je 24 levels zal kunnen spelen. In deze levels zal je het op kunnen nemen tegen 25 verschillende tegenstanders waaronder normale fighters en enorme monsters (die in de ruimte zweven).

Bij het opstarten van Sinistar begon het al direct goed. Hoe heftig ik ook met m'n muis over de tafel bewoog, die verd#mde cursor kwam nergens in beeld. Het duurde niet lang voordat ik me weer herinnerde dat arcade-shooters natuurlijk nooit met een muis worden gespeeld (oeps . Snel m'n sidewinder in de joystickpoort geplugd en een mi ie starten.

Maar goed, gameplay is altijd nog de prioriteit, dus laat ik de lasers van m'n fighter eens stevig hun best doen. Na een salvo waar zelfs de stardestroyer van Darth Vader aan zou bezwijken kom ik tot de conclusie dat ik m'n fighter met geen meter vooruit kan krijgen. Na het grondig doorlezen van de manual (de vloek voor elke tester raak ik een beetje gedeprimeerd omdat m'n sidewinder er nog steeds de brui aan geeft. De website van THQ.com hielp me gelukkig met dit probleempje. (Er zou ondertu en ook een patch on-line moeten zijn om dit probleem te verhelpen.)

Na dit kleine probleempje was het tijd voor een stevige ruimtecruise. Opvallend in Sinistar is wel het feit dat het geluid en graphics behoorlijk goed zijn. Ik speelde deze game met een SBLive en het niveau waarop de game dit ondersteund is enorm. Vooral de lasers en stemmen van de Sinistars zelf zijn enorm 'spannend'. Ook Aureal is volledig supported. De huidige 3Dkaarten worden ook allemaal ondersteund. Het spel zit trouwens echt vol met allerlei toffe effecten, zoals het hoort in een degelijke arcade.

De gameplay zelf is niet echt bepaald hoogstaand te noemen. Realistische fights als in Wing Commander en Freespace kan je dan ook wel vergeten. Al mogen de physics van deze game mi chien niet 100% zijn, er is zeker wel een sfeer terug te vinden die nog uit de echte arcades komt. De space-shoot'em uppers moeten er dan ook rekening mee houden dat Sinistar meer in het arcade-genre past dan in het rijtje van Descent 3 en consorten.

Een ander groot nadeel aan Sinistar is de herspeelbaarheid. Al mocht ik dan zelf nog wel wat plezier aan deze game hebben gehad, na een redelijk korte tijd begint de gameplay saai en repetitief te worden. De intelligentie van de computer is ook niet een reden om de game te blijven spelen, simpelweg omdat deze gewoon niet bijzonder hoog is.

Mocht je als space-simmer nog twijfelen welke game aan te schaffen voor de komende tijd, dan raad ik je aan om nog een beetje geduld te hebben. De reeks spacegames die er de komende tijd uit gaan komen is zeker de moeite waard om te wachten. Sinistar is duidelijk een echte arcade-game waarbij je zeker niet de vergi ing moet maken om deze te verwarren met een space-simmer.

Titel spel: Sinistar Unleashed

Graphics: 8.0

Geluid: 7.5