Singstar Studio 100 | Gamer.nl

Samson en Gert, Kabouter Plop en Mega Mindy. Het zijn slechts drie kinderprogramma's uit het inmiddels indrukwekkende portfolio van het Belgische Studio 100. Dat het bedrijf inmiddels een eigen televisiezender, wat attractieparken en enkele Nederlandstalige popgroepen onder haar vleugels heeft, waaronder K3, onderstreept het enorme succes. Dat SingStar Studio 100 de komende maanden als warme broodjes over de toonbank gaat, lijkt vanzelfsprekend.

Het spelprincipe van Singstar is inmiddels alom bekend. Grijp een microfoon bij de hand, zet één van de meegeleverde nummers op en blèr mee alsof je leven ervan afhangt om zo de hoogste score te halen. Eén ding dat je dus niet van Singstar Studio 100 hoeft te verwachten, is iets nieuws. Sterker nog, in vergelijking met de afgelopen delen binnen de Singstar-franchise, doet het spel zelfs een stapje terug. Doordat het spel enkel op de PlayStation 2 verschijnt, zijn de videoclips niet in hoge definitie beschikbaar, schitteren de online opties door afwezigheid en kun je geen camera gebruiken. Hoewel jammer, is deze keuze enigszins begrijpelijk. De Studio 100-doelgroep heeft waarschijnlijk geen dure PlayStation 3 thuis staan en zal anders hopelijk nog meer echte vriendjes en vriendinnetjes hebben, dan online maatjes.

Gelukkig zijn het vooral de nummers die bepalend zijn of een nieuw deel in een reeks als deze de moeite waard is. En laat nu juist op dít vlak de kracht van Singstar Studio 100 liggen. Dit komt niet alleen doordat de nummers volledig Nederlandstalig zijn, maar ook doordat ze erg leuk zijn om te zingen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de aanwezigheid van K3. Maarliefst zes liedjes van het Vlaamse trio (in de oude formatie, dus zonder Josje) zijn van de partij, waarvan het ene nummer nog leuker is dan het andere. Het is lastig om je niet te laten gaan bij het horen van de motiefjes van Oya Lélé, Toveren en Alle Kleuren.

Daarnaast zijn ook de nummers van Anubis, Piet Piraat en Kabouter Plop een feest om te zingen. Naast de veelal alleraardigste themaliedjes van deze series zijn ook enkele hits en singles toegevoegd. Te denken valt aan de liedjes van Mega Mindy, die ongekend geliefd schijnen te zijn bij de allerjongsten onder ons. Hun aanstekelijke karakter zorgt ervoor dat de jolige teksten binnen een mum van tijd door het hele huis schallen, of de aanwezige personen de nummers nu kennen of niet.

Ook is het fijn dat gekozen is om niet alleen nieuwe nummers van series en groepen in het spel op te nemen. Mede daardoor is het stiekem ook voor de wat oudere garde ontzettend leuk om met Singstar Studio 100 aan de gang te gaan, uit puur jeugdsentiment. Er zijn maar weinig dingen te bedenken die nostalgische behoeften zo beantwoorden als het gezamenlijk meezingen van nummers als de Kabouterdans en de Samson Rock.

Tracklist:

Amika - AmikaAmika - Het is ZomerAnubis - Het Huis AnubisAnubis - Het GeheimAnubis - Het Pad der Zeven ZondenK3 - Ya Ya Yippee K3 - KusjesdagK3 - Kuma héK3 - ToverenK3 - Oya LéléK3 - Alle KleurenKabouter Plop - Het PlopliedKabouter Plop - KabouterdansKabouter Plop - LalalaKabouter Plop - SjoebidoebidoeMega Mindy - Tijd voor Mega MindyMega Mindy - Ik ben Mega MindyMega Mindy - Mega Mindy TijdPiet Piraat - HalloweenPiet Piraat - Piet PiraatPiet Piraat - Piet Piraat op VakantiePiet Piraat - Storm op ZeeSamson & Gert - Vrede op AardeSamson & Gert - Samson RockSamson & Gert - De Wereld is Mooi