Singstar Legends & Singstar Anthems | Gamer.nl

Afgelopen zaterdagwas het weer raak bij het RTL-4 programma The X-Factor. Toondove mensen met eenminimale uitstraling persen lucht uit hun strot voor een ‘vakkundige’ jury,teneinde afgekraakt te worden en de jury voor gek te verklaren. Dezemensen hadden zich dit leed kunnen besparen door Singstar aan te schaffen, dekaraokegame van Sony die onpartijdig bepaalt dat je niet kunt zingen.Door Erwin Vogelaar en Erwin BergervoetInmiddels zijn er in de Singstar-reeks al vijf delenverschenen met elk een andere muziekcollectie. Onlangs is daar de zesde gamebij gekomen: Singstar Legends. Het eerder verschenen Singstar Anthems tellen weniet mee, omdat deze in Nederland niet op de markt is verschenen. Maar omjullie van dienst te zijn, bekijken we ook even of Anthems mi chien een importjewaard is.Singstar LegendsSingstar Legends is de eerste Singstar-game sinds het inapril dit jaar verschenen Singstar Rocks, en legt zich volledig toe op‘legendarische nummers’. Hieronder het prachtige Imagine van John Lennon, hetrockende Smells Like Teen Spirit van Nirvana en U2 met Vertigo. Heerlijk om tezingen is ook de Unchained Symphony van de Righteous Brothers en met ReetPetite kunnen kakkers voor de verandering de R eens laten rollen zoals hethoort. Maar naast het handje vol zingbare en herkenbare nummers,stikt Singstar Legends van liedjes die je maar nauwelijks of vaag kent. Sonymikt weliswaar op een oudere doelgroep en daartoe behoor ik nog niet, maar hetlijkt me toch ook niet de bedoeling dat de jongere gamers niet met hun oudersmee kunnen Singstarren. Daarnaast vraag ik me af hoeveel nummers bijvoorbeeldmijn moeder bekend voor zullen komen. Van de volledige tracklist van SingstarLegends staan vier nummers in de Top200 van de Top2000, niet bepaald wat je‘Legends’ zou noemen. Het moet gezegd overigens, dat het merendeel van denummers wel ergens in de Top2000 staat, maar dat zegt nog steeds weinig overhet aantal kenners. Een reden waarom de liedjes toch redelijk onbekend zijn, isdat Sony de tracklist niet gelokaliseerd heeft voor de Nederlandse markt. BijSingstar Rocks en Singstar 80s werden een aantal ‘typisch Engelse’ nummerseruit gehaald en vervangen door Nederlandstalige nummers, of nummers vanNederlandse artiesten. Dit heeft men dit keer laten afweten, waardoor we zijn opgescheeptmet Rocket Man van Elton John, This Charming Man van The Smiths. Dan hadden weliever André Hazes, Boudewijn de Groot, Normaal of The Golden Earring voorterug gehad, al was het maar omdat die liedjes een stuk ‘zingbaarder’ zijn danAr Ee Es Pee Ee Cie Tie van Aretha Franklin. Al met al draait het oordeel over een Singstar-titeltegenwoordig eigenlijk alleen nog om de tracklist. Aan de andere onderdelen vanhet spel is al een paar Singstarren lang nauwelijks iets veranderd en dit gaatook voor Singstar Legends weer helemaal op. Dus mocht de tracklist jeaanspreken en denk je het gros van de liedjes moeiteloos mee te kunnen zingen,dan is Singstar Legends een prima aanvulling op je collectie. Maar mijnbescheiden inschatting zegt me, dat de meerderheid van de mensen hetbekendenummersgehalte te laag vindt. Singstar Anthems

Tu en Rocks en Legends is er nog een Singstar uitgekomendie in Nederland nooit het levenslicht heeft gezien. Singstar Anthems is detitel en nee, het spel laat je niet het Wilhelmus en andere boeiendevolksliederen zingen. Anthems maakt de diva in je los! Sony heeft liedjes vanartiesten als Bonnie Tyler, Cher, Gloria Gaynor en Whitney Houston bij elkaargeraapt voor een avondje ongestoord vals meeblèren. Het eerste wat opvalt is het gebrek aan een volledigetracklist. Elke Singstar biedt 30 nummers, maar met Anthems zul je het metenkel 20 liedjes moeten doen. Hoewel daartu en liedjes staan die relatiefonbekend zijn in Nederland, bestaat het merendeel toch uit overbekendeartiesten. Zeg een Queen, een Pu ycat Dolls en een Gloria Gaynor en je weetwat we bedoelen. Nu lijken de hits die er op staan perfect te zijn voor Singstar,maar dit werkt in de praktijk toch anders. Zo zijn bekende liedjes als It’sRaining Men van The Weather Girls en Don’t Cha van de Pu ycat Dolls bijzondermoeilijk mee te zingen. Radio Ga Ga van Queen, You Spin Me Round van Dead orAlive en vooral Total Eclipse Of The Heart van Bonnie Tyler maken dan wel weer veelgoed. En iedereen kan toch stiekem Can’t Fight The Moonlight van LeAnn Rimes enGloria Gaynor’s I will Survive wel meezingen. Voor de prijs van elke andere Singstar game krijg je dezekeer dus maar twintig nummers en dan moet je het nog importeren uit Engeland ook.Voor je geld krijg je een aantal hele sterke nummers voorgeschoteld, maar hetmerendeel bestaat helaas toch uit of onbekende of erg lastig mee te zingennummers. Geen wonder dat het spel nooit in Nederland is verschenen.