Sight Training (DS) | Gamer.nl

Nintendo heeft metBrain Training duidelijk het kip met de gouden eieren gevonden. Het spel staatal sinds de release hoog in de verkooplijsten en ook het vervolg, Meer BrainTraining, staat er gebroederlijk naast. In de hoop meer van dit succes tekunnen profiteren zonder meteen Nog Meer- en Nog Veel Meer Brain Training op demarkt te brengen, komt Nintendo met spelletjes die andere delen van ons lichaamtrainen. Zo leerden we al Engels met English Training en kunnen we nu ook onzeogen een work-out geven met Sight Training: Enjoy Exercising And Relaxing YourEyes. Hoewel Sight Training niet door Nintendo zelf is ontwikkeldmaar door Namco, lijkt het als twee druppels water op de Brain Training games.De menu's, de lettertypen, de minimalistische grafische stijl en de behulpzameteksten zijn in beide games nagenoeg hetzelfde. Ook in Sight Training krijg jeinformatie over de werking van je ogen zoals je in Brain Training deverschillende onderdelen van je hersenen toegelicht kreeg. Wat wel ontbreekt iseen expert die het product wat geloofswaardigheid meegeeft, zoals Dr. Kawashimadat voor Brain Training deed. Zijn lachende polygonenkop is ingeruild voor eenpixelfiguurtje met wiebelende armpjes.Dat je met een spelletje je hersenen kunt oefenen, daar valtnog iets op te zeggen. Zeker wanneer je niet dagelijks probleemoplo end bezigbent kan een puzzeltje op zijn tijd best verfri end werken en ik geloof ookwel dat wanneer je het dagelijks doet, je iets alerter zult zijn. Maar hoetrain je met een spelletje in godsnaam je ogen? Wel, zoals op het doosje vanhet spel zelf ook al verteld wordt, echt beter zullen je ogen niet worden vanSight Training. Het is niet zo dat je als brildrager na een weekje SightTraining weer zonder bril door het leven kunt. Wat wel wordt getraind is hetsnel interpreteren van de dingen die je ziet, anticiperen op beweging, debeweging nelheid van je ogen en het vermogen om snel en nauwkeurig tereageren. Deze facetten worden in tal van minigames getest, waarbijvijf verschillende aspecten aan bod komen. Minigames bestaan uit 'balletjeballetje', het snel zoeken van een bepaald symbool in een veld volgelijkaardige symbolen, het aantikken van verschijnende rode doosjes, hetopschrijven van een nummer dat maar heel even te zien was en het tellen vanletters. Omdat deze spelletjes niet heel enerverend zijn, hebben de makers ooknog een aantal minigames gemaakt die zijn gebaseerd op bepaalde sporten. Dezezien er wat kleurrijker uit, maar zijn eigenlijk net zo simplistisch als de anderespelletjes. Zo moet je bij tafeltennis je batje naar een balletje toe bewegen,dien je bij honkbal een bal aan te tikken wanneer hij langs een vierkantje komten moet je bij basketbal alleen de witte spelers zo snel mogelijk aantikken ende rode vooral niet. Sight Training houdt net als Brain Training statistieken bijom te laten zien hoeveel progre ie je maakt. Elke dag staat er een nieuwtrainingsprogramma voor je klaar en kan je oogleeftijd worden bepaald. Wanneerje een bepaald aantal dagen getraind hebt, komen nieuwe spelletjes beschikbaar.Heb je niet zoveel geduld, dan kun je natuurlijk ook de datum van deDS-systeemklok verzetten (zoals ik voor deze review uiteraard heb moeten doen,anders had je pas over twee weken over deze game kunnen lezen). Voor doorgewinterde gamers heeft Sight Training sowiesoniets te bieden. De vaardigheden die in dit spel getest worden, komen invrijwel alle actiegerichte videogames aan bod, zij het niet zo expliciet. Hetis dan ook de casual doelgroep waarNintendo overduidelijk op mikt, getuige ook de dure reclamecampagne diemomenteel voor deze game loopt. Op televisie zijn duidelijke, Nederlandstaligespotjes te zien die je aanmoedigen het spel te kopen. Tot mijn verbazing moestik vervolgens constateren dat Sight Training zelf gewoon Engelstalig is. En erkomen behoorlijk lastige termen in voor! Werkelijk onbegrijpelijk dat Nintendoniet de moeite heeft genomen om dit spel te vertalen, want nu loopt meneigenlijk de complete doelgroep mis. Een Nederlandse handleiding is geenexcuus. Wanneer je een campagne neerzet die zo duidelijk op het Nederlandsepubliek is geënt en dan ook nog een doelgroep die overwegend niet of weinigEngels spreekt, neem dan de moeite om het spel eventjes te vertalen. Slordig,heel slordig! Maar mi chien is het maar goed ook dat deze game in hetEngels is, want zo worden mensen mi chien toch nog afgeschrikt om deze game tekopen. Sight Training is namelijk zeker niet zo'n geweldig product als BrainTraining. Alle oefeningen zijn ronduit saai en heb je na een paar keer welgezien, terwijl Brain Training meer dan genoeg oefeningen had die je graagmeerdere keren na elkaar wilde doen om te kijken of je je scores konverbeteren. Ook de sportspelletjes kunnen daar geen verandering in brengen. Daarbij komt mi chien nog wel het belangrijkste minpunt: elk gevoel van vooruitgang ontbreekt. In vrijwel elk spelletje in Sight Training bereik je een punt dat je simpelweg niet meer beter kunt, omdat de oefeningen onmogelijke eisen gaat stellen. Een getal van acht nummers onthouden die je maar een tiende seconde gezien hebt, of nog niet eens, is schier onmogelijk. Bij andere spelletjes draait het niet meer om het zicht, maar worden tijdslimieten voor het invoeren van de antwoorden verkort. Iets wat helemaal los staat van de uitdaging zelf, maar blijkbaar de enige mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad nog wat op te krikken.