Sid Meier's Railroads! | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Met Railroad Tycoonlanceerde Sid Meier in 1990 het tycoongenre. Het spel zou nog twee vervolgenkennen, maar met die games had de grootmeester zelf niets van doen. Pas toenFiraxis vorig jaar werd overgenomen door Take Two Interactive, werd Sid Meierweer met zijn Railroad Tycoon herenigd. De kans bij uitstek om de reeks nieuwleven in te blazen. Toch is ervoor gekozen om de nieuwste treinengame van SidMeier niet Railroad Tycoon 4 te noemen, maar Railroads! Dit om te benadrukkendat Sid de reeks opnieuw heeft uitgevonden; het spel gaat terug naar de rootsen gooit de complexiteit van Railroad Tycoon 3 overboord. In Sid Meier’s Railroads! is het de bedoeling een succesvolspoorwegbaron te worden. Het spel overspant een periode van 1830 tot 1990.Aanvankelijk begin je met één stationnetje en een klein stukje rails en vandaaruit dien je verder uit te breiden. Door goed te kijken naar de behoeftes ende beschikbare grondstoffen, moet je een zo efficiënt en lucratief mogelijkspoorwegnet maken. Elke stad in de omgeving heeft behoefte aan en vraag naarbepaalde goederen. Sommige steden kunnen grondstoffen omzetten in anderegoederen, bijvoorbeeld graan en koeien tot etenswaar, ijzer tot auto’s endruiven tot wijn. Buiten de steden vind je mijnen en boerderijen, die zorgenvoor de aanvoer van nieuwe grondstoffen. Het is handig je aanvankelijk openkele industrieën te focu en, die bijvoorbeeld aansluiten bij de stad waarinje begint. Je legt een spoortje naar een naburige boerderij voor de aanleveringvan graan, verwerkt dit tot voedsel en je verscheept het eten vervolgens naareen stad in de omgeving. Voor je het weet stroomt het geld binnen en schiet jeimperium uit de grond.  Het aanleggen van spoor doe je in een handomdraai. Het spelzorgt er namelijk automatisch voor dat het landschap zich aan je spoor aanpast.Ligt er een berg in de weg, dan zorgt het spel automatisch voor een tunnel, bijeen rivier komt er automatisch een brug. Heuvels worden automatischplatgewalst, bomen gaan voor je opzij en steden vormen zich netjes langs hetspoor op. Dit werkt vele malen fijner dan het gepriegel met kleine stukje poor die je als een puzzel aan elkaar moet leggen, zoals dat vroeger nog hetgeval was. Het laten rijden van de treintjes is eveneens erg eenvoudiggehouden. Je hoeft alleen de steden en de goederen te selecteren en de restgaat vanzelf. Het spel zorgt er zelfs voor dat je treintje na zijn ritautomatisch terug gaat naar de beginpositie van zijn route. Je zult er wel voormoeten zorgen dat treintjes de mogelijkheid hebben elkaar te pa eren, althanswanneer je niet op het allerlaagste moeilijkheidsniveau speelt. Vervolgenszullen de treinen automatisch van die mogelijkheid gebruik maken. Micromanagementis nauwelijks aan de orde.  Dat nagenoeg alles automatisch gaat is meestal vooral ergprettig, maar zo nu en dan zou je toch net wat meer controle hebben over hoe detreintjes je spoor benutten, of een AI die nog beter begrijpt wat jebedoelingen zijn. Zo kiest een kerende trein er niet per defenitie voor om opeen stuk doodlopend spoor bij het station te gaan staan, hij blokkeert meestalgewoon het doorgaande stuk spoor. De enige oplo ing is dan om alle sporen maaraan elkaar te rijgen, zodat elke trein overal langsop kan, maar voor je hetweet heb je je sporen in de knoop zitten en staan er zoveel

seinen en wi els,dat je zelf door de bomen het bos niet meer ziet. Railroads biedt geen campagne, maar alleen lo taandemi ies die je zelf naar wens in kunt stellen. Zo’n mi ie neemt een paaruurtjes in beslag, waarna je weer opnieuw mag beginnen met een uitdaging naarkeuze. Sommige mensen zullen een gestructureerde campagne mi chien mi en,maar het is toch juist deze vrije opzet waarin Railroads het meest tot zijnrecht komt. Wie het liefst rustig een spoorwegimperium begint zonder zich drukte maken om de concurrentie, kan rustig in zijn eentje spelen. Wil je een zwarestrijd tegen andere spoorwegbaronnen, dan kan dat ook. Je kunt eveneens hetbeginjaar kiezen en de map waarop je wil spelen.Ook al speel je op lo e maps, er zijn nog steeds enkelemi ies voorhanden. Je kunt in totaal een negental doelen te behalen in drieverschillende tijdspannes, waarmee je extra geld en aanzien binnen kunt slepen.Wanneer je tegen andere spelers of de AI speelt, kunnen die je in de weg zittenbij het behalen van die doelen. Zo is er een opdracht om een aandeel van 70% inje eigen bedrijf te kopen, maar wanneer de tegenstander al 50% van je aandelenbezit, is die mi ie niet meer mogelijk.Railroads is standaard uitgerust met een ietwat beperktaantal maps, die ook nog eens vrij beperkt zijn in omvang, maar het is gelukkigook mogelijk een willekeurige map te genereren. De standaard maps situeren zichonder andere in de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland en Frankrijk. Delay-out van de maps is niet natuurgetrouw, maar komt redelijk overeen met dewerkelijkheid en dat heeft als voordeel dat je al weet waar de verschillendeplaatsen zich ongeveer bevinden. Elk land heeft zo zijn eigen grafische stijlen eigen treinen en sommige steden hebben ook unieke gebouwen die kenmerkendzijn voor die stad, zoals het Vrijheidsbeeld in New York en de Eiffeltoren inParijs. Willekeurige maps hebben overigens wel een groot nadeel. Zezijn namelijk gebaseerd op bestaande maps qua plaatsnamen en mi iedoelen.Doordat de plaatsen echter willekeurig door elkaar liggen, zijn sommigemi iedoelen ineens heel onzinnig of schier onmogelijk. Zo is er in deDuitsland-map een speciaal doel om Hamburg met Berlijn te verbinden. In hetechte Duitsland is dit een aardig stuk spoor en dus een leuke opdracht om voor1880 gedaan te krijgen, maar in een willekeurige map kan het voorkomen datbeide plaatsen direct naast elkaar liggen. Leuker was het geweest als demi ies net als de rest, ook willekeurig werden gegenereerd. Wat erg leuk is, is dat steden zullen groeien naarmate heteconomisch meer voor de wind gaat. Wanneer je besluit nieuwe industrie tebouwen in een klein stadje en er veel goederen langs te vervoeren, dan zal hetstadje al snel uitgroeien tot een metropool. Wanneer een stad groeit, is erplaats voor meer industrie, en zal er meer vraag zijn naar reizigersvervoer enluxegoederen. Dit betekent weer dat er nog meer reden is om naar die stad terijden, wat je weer meer geld in het laatje brengt.Je hoeft echter niet persé met al die extra goederen aan dehaal. Wanneer je een stad bijvoorbeeld geen auto’s levert die wel tot de vraagbehoren, zullen de inwoners je niet aan de kop zeuren en zal het je evenmingeld of aanzien kosten. Je beslist zelf waarin je handelt en de rest kun jelaten voor wat het is. En juist dat maakt Railroads mi chien wel een ergprettige tycoongame, waarbij de onverwachte en oncontroleerbare tegenslagenzoveel mogelijk achterwege blijven. Je succes hangt af van of je je spoor slimhebt aangelegd, de juiste goederen bent gaan vervoeren en of je op de juistemomenten, je tegenstanders voor wist te zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou