Conversies van PC naar console, wie kent ze niet? Ook Sid Meier’s Pirates moest er aan geloven. Deze piratengame bij uitstek werd gepoort naar de Xbox en dat lijkt een goede zet te zijn, gezien de hoge scores die de game vorig jaar kreeg. Toch kan er tussen een Xbox en een PC versie van een game aardig wat verschil zitten. Dit was in het geval van Pirates! zelfs zoveel dat ontwikkelaar Firaxis er zeven maanden extra voor uitgetrokken heeft om het spel over te zetten naar de Xbox. Maar heeft dat ook zijn vruchten afgeworpen? Gamer.nl zocht het voor je uit. Eind vorig jaar kwam Firaxis met een remake van Sid Meier’s Pirates op de proppen. In deze game stapte je in de laarzen van een jonge schavuit wie zich kon ontplooien tot de meest gevreesde piraat van de Cariben. De remake, waarvan het origineel alweer uit 1987 stamt, was meer dan geslaagd en zoals je in onze review kunt lezen, waren wij er zeker tevreden over. Voor diegenen die de PC versie compleet gemist hebben, was er dan ook goed nieuws toen Firaxis aankondigde een Xbox versie te ontwikkelen. We gaan niet te diep in op het verhaal en de features van deze game, aangezien die ruimschoots zijn besproken in de (p)review. Nee, we richten ons nu voornamelijk op de gameplay, welke een enorme boost heeft gekregen. Gameplay tweaks

Want wat onmiddellijk opvalt bij het spelen van de game, is dat er meer tijd besteed is aan het uitleggen van de diverse opties en features die het spel rijk is. Zo krijg je bijvoorbeeld bij het kiezen van een van de vier nationaliteiten een korte samenvatting hoe deze natie er voor staat en hoe moeilijk het voor je zal zijn. Ook tijdens het laden tussendoor krijg je allerlei tips te lezen. Allemaal informatie die soms compleet miste bij de PC versie. Hoewel je nog steeds de keuze hebt om te doen wat je wil, kom je gedurende je avontuur genoeg quests tegen die je hints geven en je leiden naar je rivaal en tevens einddoel van het spel, de Markies de Montalban. Dit maakt het allemaal een stuk gemakkelijker voor beginnelingen en verrassend genoeg verpest het niet het spel voor de wat gevorderde Pirates! spelers.

Al gauw valt op dat de Xbox versie het vooral van gameplay tweaks moet hebben. Niet zonder succes overigens. De game voelt nu veel completer aan dan zijn PC broertje, wat zeker een pluspunt is. De interface werd voorzien van een poetsbeurt en is nu stukken overzichtelijker. Ook verlopen bepaalde minigames nu soepeler dan ooit te voren. Maar misschien wel het belangrijkst zijn de sterk verbeterde controls. Neem bijvoorbeeld het dansen. Dit was voor velen een helse ervaring in de PC-versie. Ook Firaxis was daarvan op de hoogte en de kritieken hebben ze zeker ten harte genomen. Moest je in de PC-versie nog de game besturen met het ietwat onhandige numerieke eiland, bij de Xbox-versie is het allemaal veel handiger aangepakt. Onderaan het scherm komt een letter te staan (A, B, X of Y, gekleurd en wel) en het enige wat je nu hoeft te doen is de juiste button in te drukken. Dansen is nog nooit zo makkelijk geweest en het is een stuk minder frustrerend. Zeker een aangename verbetering ten opzichte van de PC-versie.

Sowieso heeft de Xbox-versie veel meer te bieden dan zijn tegenhanger op de PC. Er zijn meer cinematics tussendoor, er valt meer muziek te beluisteren en er is zelfs een nieuwe minigame toegevoegd. Eentje lijkt misschien wat weinig, maar blijkt in de praktijk een zeer cruciale toevoeging te zijn. In deze minigame, Even the Odds genaamd, kun je het tij keren wanneer je een schip aanvalt terwijl je sterk in de minderheid bent. Waar je in de PC versie dan gedoemd was te verliezen, kun je nu toch nog voor de overwinning gaan door een drietal knoppen in de goede volgorde in te drukken. Via een mooi filmpje zie je vervolgens hoe je heldhaftig een dozijn andere piraten van je afslaat. Ook het vermelden waard, is het feit dat je nu niet meer aan land hoeft te gaan om bijvoorbeeld een schat op te graven. Je kunt natuurlijk nog wel op land gaan, maar de “minigame” waar je met een groepje piraten je moest verplaatsen op het land in een ongelofelijk lelijke omgeving, is er gelukkig uitgehaald. Kies nu de plek waar je wilt landen en mocht er iets belangrijks zijn wat je al weet van bepaalde landkaarten, dan vind je dit gelijk. Geen omslachtig gedoe meer, wel zo gemakkelijk.

Verder kan een consolegame niet zonder unlockable bonus content en ook in Sid Meier’s Pirates! vind je weer de nodige bonus content zoals ontwerpen, renders, behind the scenes video’s en The Making Of van de game. Door simpelweg bepaalde doelen te behalen zoals het zinken van 100 schepen of het vinden van de vier lost cities, verdien je credits om deze extra’s mee vrij te spelen. Niet bepaald de meest opzienbarende nieuwe feature, maar toch aardig om eens te bekijken.

Op het audiovisuele vlak kunnen we overigens kort zijn, want daar is niets aan gewijzigd. Nog steeds zie je frisse en vrolijke graphics met paradijselijke stranden, heerlijk helder water, dolfijntjes hier en daar en een lekker zonnetje. Ook het geluid klinkt weer als vertrouwt met gezellige barmuziekjes die na verloop van tijd lekker mee geneuried worden, de wind die je in het zeil hoort blazen en de regen die je op het dek hoort kletteren. Er valt hier dan ook weinig op aan te merken, aangezien dit aspect in de PC versie al zo goed als perfect was.

Arrrghh matey’s, where’s me mateyplayer?

Eén van de minpunten die men wel eens opnoemde bij de PC-versie, was het gebrek aan een multiplayer mode. Welnu, in de Xbox versie kun je met maximaal drie anderen elkaar in arcadestijl bombarderen met duizend bommen en granaten. Ook zijn er diverse power-ups voorhanden die zomaar vanuit het niets verschijnen. Hoewel de voorkant anders doet vermoeden, kan dit helaas niet online gedaan worden. Je bent gebonden aan een offline party mode waar je, buiten het kiezen van je schip, niets kunt instellen. Deze ‘VS Multiplayer Ship Battles’ zoals dat zo mooi heet, zijn leuk voor eventjes, maar bieden verder te weinig gameplay waardoor het snel gaat vervelen. Geen multiplayer in de trant van de singleplayer dus en dat mag toch als een kleine misser gezien worden.

Wel zullen gamers met Xbox Live, nadat ze hun carrière als piraat beëindigd hebben, de mogelijkheid krijgen om hun scores te uploaden. Daarnaast kun je ook nieuwe vlaggen, zeilen en andere content downloaden. Leuk, maar niet iets waar je 1-2-3 Xbox Live! voor zou aanschaffen. Dit onderdeel is daarom enigszins teleurstellend.

Conclusie

Matige multiplayer terzijde, mag het duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met een geslaagde conversie. De zeven maanden extra ontwikkeltijd heeft duidelijk een positieve invloed gehad op de game en heeft voor een verfijning van de gameplay gezorgd. Mede hierdoor doet de Xbox-versie zeker niet onder voor zijn oudere broer op de PC. Nog steeds is het een uitermate verslavende game, wat ondanks zijn repetitieve karakter toch lekker blijft spelen. Misschien niet een game die voor iedereen is weggelegd, maar als piraatje spelen je wel wat lijkt, raden we je zeker aan om deze game eens te proberen.