None

Shovel Knight: Plague of Shadows

Shovel Knight op de schop

Geschreven door Thijs Barnhard op

• <p>Plague of Shadows mag dan wel een gratis uitbreiding zijn, wat inhoud en speelplezier betreft kan de game zich meten met het hoofdverhaal. De voormalige eindbaas Plague Knight laat zich zo anders besturen dat de bekende vijanden en retro-achtige omgevingen compleet nieuw aanvoelen. Daarmee is deze uitbreiding het perfecte excuus om Shovel Knight weer eens op te starten en hetzelfde verhaal vanuit een fris perspectief te spelen.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Kost geen cent, compleet anders spelend personage, slim hergebruik bekende elementen
    • Balans in vaardigheden Plague Knight ontbreekt
Menig game probeert het gevoel en de stijl van de spellen op de NES na te bootsen, maar weinig kwamen zo dicht in de buurt bij dat tijdperk als het vorig jaar verschenen Shovel Knight. Hoewel het spel prima op zichzelf staat, is Shovel Knight ook een unieke combinatie van klassiekers zoals Duck Tales, Mega Man en Super Mario Bros. 3.

Plague of Shadows neemt de bekende personages, wereldkaart en levels van Shovel Knight, maar wisselt hoofdpersonage Shovel Knight voor Plague Knight. De eindbaas die met zijn magische drankjes en grote sprongen eerst een formidabele tegenstander was, blijkt wanneer je hem zelf onder de knoppen hebt een tegenpool van Shovel Knight te zijn. Om toegang te krijgen tot Plague of Shadows hoef je alleen maar de verhaallijn van Shovel Knight uitgespeeld te hebben of een speciale code in te voeren in het hoofdmenu.

None

Ridder van een andere orde

Omdat Plague Knight geen schep heeft, maar het met ’t werpen van explosieve magische drankjes moet doen, zijn vijanden gemakkelijk vanaf een afstandje uit te schakelen. Van onhandig stuiteren op de punt van zijn schop moet Plague Knight ook niets hebben; dankzij een dubbele sprong en een speciale ‘burst jump’ voor extra hoogte is het vaak niet eens nodig om met beleid van platform naar platform te springen.

Omdat Plague Knight zo anders speelt voelen dezelfde vijanden en de grotendeels zelfde levels ineens als compleet andere obstakels. Het is een slim trucje om de speler dezelfde omgevingen en tegenstanders opnieuw te laten kennen. Bodemloze putten die als Shovel Knight heel veel moeite kostte om te overbruggen zijn met de meerdere sprongen van Plague Knight een eitje. Daartegenover staat wel dat sommige eindbazen door de nieuwe manier van spelen ineens een stuk lastiger zijn en Plague Knight niet kan rekenen op de steun van vriendelijke dorpsbewoners.

None

Gelukkig heeft Plague Knight zo zijn eigen team van vage figuren en onderdanen die hem in het ondergrondse gangenstelsel onder Shovel Knights dorpje bijstaan. In het aanvankelijk minder nobele verhaal van Plague of Shadows draait het om het stelen van de energie van Plague Knights bondgenoten. Die verhaallijn speelt zich eigenlijk tegelijkertijd af met de avonturen van Shovel Knight, waardoor je op een geestige manier de gebeurtenissen vanuit een ander perspectief te zien krijgt. Plague Knight is bovendien een complexer personage dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Iets dat in de game voor grappige en zelfs ontroerende momenten zorgt.

Pesterige gameplay

Wat verhaal betreft kan Plague of Shadows zich dus prima meten met Shovel Knight, maar ook op het gebied van gameplay is het een waardige uitbreiding. De bommen en extra sprongen van Plague Knight zijn met tientallen verschillende upgrades aan te passen en uit te breiden met allerlei interessant combinaties als gevolg. Bommen die om het personage heen cirkelen, sprongen met een tijdelijk zweefeffect en extra grote explosies zijn maar een paar van de mogelijkheden.

None

De grote hoeveelheid opties die Plague of Shadows de speler geeft is wel zo fijn, want door veel verschillende upgrades te bieden is er genoeg vrijheid om de speelbare antiheld naar eigen inzicht aan te passen. Daarbij moet wel gezegd worden dat niet iedere uitbreiding even nuttig is en de manier waarop je soms gedwongen wordt om te wisselen tussen upgrades niet bijzonder handig werkt.

Met name vliegende vijanden en eindbazen zijn Plague Knights grootste vijanden, waardoor je in de verraderlijke levels het spel steeds moet pauzeren om een geschiktere vaardigheid te kiezen. Misschien is het een overblijfsel van de retrostijl die de game zo knap hanteert, al is het ook een gemiste kans om de verder zo gestroomlijnde gameplay nog soepeler te laten verlopen. Maar bovenal is ‘t een kleine misstap in een spel dat verder bijzonder uitgebreid en liefdevol in elkaar steekt.

De Shovel Knight-uitbreiding Plague of Shadows is voor alle platformen waar Shovel Knight op verkrijgbaar is beschikbaar.

The Book of Unwritten Tales 2 Rainbow Six: Siege (hands-on)
1