Shin Megami Tensei: Lucifer's Call | Gamer.nl

RPG's heb je in vele soorten en maten. Er zijn oosterse en westerse, met fantasy, sciencefiction, horror en andere settings, in een echte of fictieve wereld, met simpele of complexe gameplay. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat ook de liefhebbers van dit genre erg uiteen lopen. Naast de overduidelijke scheiding tu en console en PC gamers, is er nog een ander belangrijk element wat meespeelt. Namelijk de scheiding tu en casual en hardcore gamer en alles daar tu enin. In wat voor groep valt Shin Megami Tensei: Lucifer's Call en hoe presteert het op dat vlak als game?

De setting van Shin Megami is in ieder geval niet eentje die je van zomaar een RPG zou verwachten. Je begint als een doodnormale schoolgaande jongen uit Tokio die, samen met wat vrienden, een lerares gaat bezoeken wie in het ziekenhuis ligt. Al snel is er echter stront aan de knikker, wanneer blijkt dat in het ziekenhuis een occulte sekte aan het werk is, waar jouw lerares ook lid van is. Deze sekte is erop uit om de wereld te vernietigen zodat er een nieuwe wereld geboren kan worden. Dit vanwege de menselijke corruptie die momenteel de wereld in de greep houdt. Normaalgesproken zou je daar als onverschrokken held een stokje voor steken, maar daar is het in deze game al te laat voor.

Al binnen een uur aan gameplay is de wereld dan ook vernietigd en wordt praktisch al het aardse leven weggevaagd. Wat overblijft is een binnenstebuiten gekeerde bol met in het centrum een rode ster. Het landschap bestaat uit woestijn met hier en daar nog wat overblijfselen van Tokio. Menselijke bewoners zijn er niet meer, buiten je eigen vrienden. Zelf ben je getransformeerd tot een demon en men ziet jou als de uitverkorene om de wereld te helpen bij de wedergeboorte. Andere wezens die je tegenkomt, bestaan enkel uit demonen en geesten. Het gevaar loert dan ook om iedere hoek, want lang niet alle demonen zijn je vriendelijk gezind. Je zult daarom regelmatig belaagd worden, wat je weer in een random battle slingert.

De gevechten zijn turn-based van aard en lijken sterk op die van veel andere RPG's. Het is wel zo dat je het aantal uit te voeren acties per beurt kunt verhogen door bijvoorbeeld critical strikes en het aantal acties kunt verlagen door bijvoorbeeld een vijand te mi en. Dit element van het bewust verlengen en onbewust verkorten van je beurt, maakt het spel meteen een stuk tactischer. Vooral omdat je op critical strikes en mi es kunt anticiperen wanneer je de sterke en zwakke punten van je vijanden weet. Hier komt de samenstelling van je party om de hoek kijken en dit verloopt heel anders dan in andere RPG's.

In deze game wordt namelijk niet door het verhaal bepaalt welke figuren zich bij jou aansluiten. Je vrienden zijn immers niet in staat om tegen demonen te vechten. In plaats daarvan probeer je vijanden te overtuigen om zich bij jouw gevolg aan te sluiten. Dit betekent dat elke monster in de game als volwaardige partymember kan fungeren. Je kunt monsters aanspreken tijdens gevechten en afhankelijk van de stand van de ster in het midden van de wereld en je eigen level, kan men besluiten zich wel of niet bij je aan te sluiten. Sommige monsters zijn echter niet aan te spreken omdat ze bijvoorbeeld een andere taal spreken. Dan is het een kwestie van het monster tot overgave dwingen. Het gebeurt ook met regelmaat dat men eerst giften wil zien, voordat men zich bij je aansluit. Dit kan in de vorm van items en geld zijn. Zelfs nadat ze allerlei zaken van je gevraagd hebben, kunnen ze echter alsnog besluiten om maar niet met je mee te gaan.

Elk monster heeft allerlei specifieke eigenschappen en sterke en zwakke punten waar je rekening mee moet houden. Aangezien je niet een oneindige hoeveelheid wezens mee kan nemen, is dit een belangrijk aspect om op te letten. Dat betekent namelijk dat je ook wel eens monsters zult moeten ontslaan uit je gevolg om plaats te maken voor een ander. Monsters kunnen ook evolueren naar een andere vorm, maar het is vaak lastig te voorspellen naar wat voor vorm men zal evolueren en welke vaardigheden men mee zal nemen naar de nieuwe vorm. Het is dus aan jou de keus om een monster wel of niet naar een andere vorm over te laten gaan. Naast evolueren, kun je monsters ook laten fuseren. Daardoor kun je nog sterkere volgelingen krijgen met meer mogelijkheden, zolang je maar goede fusies uit voert. Soms komt het voor dat een fusie mislukt. Gelukkig komt dit zelden voor.