Shattered Union | Gamer.nl

Sinds de komst van de real-time strategiespellen is het ooit zo populaire turn-based strategiegenre naar de achtergrond gedrukt. Alleen enkele populaire franchises als Civilization, Heroes of Might & Magic en Advance Wars, weten te overleven. Deze kunnen immers profiteren van de naamsbekendheid, want turn-based spellen zijn vanwege de sobere graphics vaak moeilijk aan de man te brengen. Gelukkig zijn er altijd moedige ontwikkelaars die het toch aandurven. Neem bijvoorbeeld Pop Top Software, de ontwikkelaar van Tropico, dat met Shattered Union op de markt komt.

Shattered Union vertelt het verhaal van een nieuwe Amerikaanse burgeroorlog, waardoor het land in zes verschillende groeperingen uit elkaar is gevallen. Elk van deze groeperingen heeft maar één doel: de hele VS in zijn bezit krijgen. Bij aanvang van het spel kies je één van de zeven speelbare facties, want naast de zes facties waarin de VS uiteen gevallen is, bemoeit ook de Europese Unie zich met het conflict. De bedoeling is om de hele landkaart, die in zo'n 25 gebieden is opgedeeld, te veroveren. Iedere beurt mag je één vijandig stuk land dat aan jouw land grenst, binnen vallen. Win je, dan zal je dit land veroveren.

Voor aanvang van je beurt krijg je de kans om nieuwe eenheden aan te schaffen. Het geld voor deze eenheden krijg je bij het begin van je beurt en de hoeveelheid geld hangt af van de hoeveelheid landen die je in je bezit hebt. Hoe meer land je weet te veroveren, hoe beter je cashflow. Dit zorgt er wel voor dat het moeilijk is om overeind te krabbelen wanneer het eventjes slecht gaat.

Wanneer je beurt voorbij is, is het aan de tegenstanders om de tegenaanval te openen. Ze zullen hierbij als je geluk hebt elkaar aanvallen en zo elkaar enigszins verzwakken. Heb je pech, dan kiezen ze één van jouw regionen uit en zal je de aanval moeten afweren. Je kunt hierbij geen beroep meer doen op de eenheden die je bij je eigen aanval gebruikt hebt. Je zult dus een strategische inschatting moeten maken van het aantal eenheden dat je op pad stuurt. Stuur je er te veel, dan kun je geen tegenaanval afweren; stuur je er te weinig, dan kun je niet winnen of lijd je grote verliezen.

De gevechten zelf vinden plaats in een 3D omgeving die is opgedeeld in zeshoekige vakjes. Je eenheden zijn behoorlijk groot in verhouding tot het landschap, iets wat fans van turn-based strategiespellen wel gewend zullen zijn. Elke eenheid mag per beurt een bepaalde afstand bewegen en één keer schieten. Eenheden verschillen onderling in aanvalskracht, pantser en de afstand waarover ze kunnen schieten. Sommige eenheden zijn goed tegen infanterie, terwijl anderen weer uitblinken tegen tanks of vliegtuigen.

Door de toepa ing van het paper-rock-sci ors systeem is Shattered Union behoorlijk goed uitgebalanceerd.Veel verschillen zijn er overigens niet tu en de diverse facties. Elke factie heeft een paar eigen eenheden en beschikt over eigen superkrachten. Deze superkrachten hebben een aantal beurten nodig om 'op te laden' maar kunnen vervolgens uitermate goed van pas komen. De meeste superkrachten verbeteren de eigenschappen van eenheden of verslechteren die van je tegenstanders. De leukste zijn natuurlijk de superkrachten van het vernietigende type!

Shattered Union is niet alleen voor de PC ontwikkeld maar ook voor de Xbox en dat werkt door in de interface. Dit heeft zowel positieve als negatieve effecten. Het positieve effect is dat alles erg eenvoudig te bedienen is en dat alle belangrijke acties vaak maar één muisklik van je verwijderd zijn. Het nadeel is dat de interface er vrij lomp uit ziet en dat er enkele cruciale elementen ontbreken. Het grootste gemis is de automap, waardoor je continu over de map heen en weer moet scrollen en je het nodige overzicht mist. Daarbij komt ook nog dat het scrollen door de muis naar de randen van het scherm te bewegen, erg traag en schokkerig gaat. De pijltjestoetsen bieden een alternatief, maar uit automatisme blijf je de randen van het scherm toch gebruiken wat tot onnodige irritatie leidt.

Naast de campagne biedt Shattered Union ook Skirmish en multiplayermogelijkheden. Je hebt de keus uit een groot aantal kaarten en kunt bij aanvang kiezen hoeveel geld iedere speler te besteden krijgt. Ook kun je de sterkte van de te gebruiken superkrachten instellen. Multiplayer kan zowel via het internet, LAN als in Hot Seat mode. In deze laatste mode spelen twee spelers om de beurt op één PC. Op het internet was het trouwens op de dag van release nog angstvallig rustig, met op het hoogtepunt vier spelers online. Het valt te bezien of de drukte wat verder na de release aan zal trekken.

Voor turn-based strategiefans zal Shattered Union een verademing zijn. Het is immers lang geleden dat er een geheel nieuw spel in dit genre verscheen met aanzienlijk hoge productiewaarden. De setting in de nabije toekomst biedt ook een leuke afwi eling tu en de historische context van de concurrentie. Helaas heeft Shattered Union net iets teveel schoonheidsfoutjes om ook de mensen die wat minder vertrouwd zijn met het genre te overtuigen. Die eer blijft vooralsnog aan toppers als Advance Wars en Civilization voorbehouden.

Gameplay: 7,5Graphics: 7,0Geluid: 6,0Totaal: 7,2