Eén van de leukste dingen aan RollerCoaster Tycoon? Een bizarre achtbaan maken met onmenselijk veel loopings en vervolgens de kotsmisselijke inzittenden van grote hoogte laten ‘neerstorten’. Ja, geef maar toe, ook jij hebt dat wel eens gedaan. Wij allemaal. Dat zal ongetwijfeld ook een bron van inspiratie zijn geweest voor Frontier, de studio die immers ook RollerCoaster Tycoon 3 ontwikkelde. In Screamride is het namelijk de bedoeling inzittenden zo hard mogelijk te laten gillen met loopings, kurkentrekkers, onverdraagzame G-krachten en ja, regelmatig ook een flinke crash.

For science

Screamride bevat drie modi waarin jij onder het mom van wetenschappelijke testen (denk Brainiac) op verschillende manieren de maximale hoeveelheid G-krachten uit de stalen constructies haalt. Terwijl je in de modus Screamrider zelf het achtbaankarretje bestuurt en elk ritje zo sensationeel mogelijk maakt door extra gas te geven of op twee wielen te rijden, mag je in de Engineer-modus met oersimpele tools aan de slag om zelf een achtbaan te bouwen. Elk onderdeel is handmatig te verbuigen en te verdraaien en zo bepaal je zelf te intensiteit van iedere kurkentrekker. Worden de inzittenden van een bepaalde bocht te misselijk, of worden ze zelfs uit het karretje gelanceerd? Dan krijg je na een testritje nauwkeurig en duidelijk te zien waar het fout gaat en waar je dus iets moet aanpassen. Een geweldige achtbaan bouwen was zelden zo toegankelijk.

Demolition Expert steekt schril af bij de andere twee modi. In deze modus schiet je met een katapult een bolvorming attractiewagentje af en is het de bedoeling zoveel mogelijk schade aan te richten. Een soort PAIN dus, maar dan met minder interactieve objecten (de boel kan hooguit exploderen of instorten) en daardoor minder lol.

Afwisseling zonder diepgang

Demolition Expert is tekenend voor Screamride. Het hele idee van achtbanen bouwen en testen is leuk en op zich goed uitgewerkt, maar te weinig om een hele game mee te vullen. Dat leek Frontier ook wel te beseffen en zo is er wel wat geprobeerd om de game uit te breiden, maar zonder succes. Als je in de modus Screamrider bijvoorbeeld van de baan vliegt, treedt er een soort minigame in werking waarin je nog kunt proberen zoveel mogelijk van de scenery om de achtbaan heen te vernietigen. Het is echter altijd een toevalstreffer wanneer je dat ene gebouw vol raakt. En laat je een flatgebouw succesvol instorten, dan is alle schade op magische wijze weer hersteld zodra je treintje weer gereset is. Crashen in Screamrider is dus nog minder interessant dan Demolition Expert en daarom hielden wij al vrij snel ons karretje liever gewoon op de rails.

Op andere vlakken laat Frontier dan weer uitgelezen kansen liggen. De Engineer-modus had wat ons betreft nog wel wat uitgebreider gemogen. Je kunt weliswaar elk baanstukje handmatig vervormen, maar je kan alleen aan de slag op en met (ietwat futuristische) stalen achtbanen die uit zichtzelf worden aangedreven. Het is dus niet mogelijk de sensatie van een krakende houten achtbaan te ervaren, of te genieten van het spanningsopbouwende geratel van een kettinglift aan het begin van de achtbaan.

Maar zelfs al waren er meerdere soorten achtbanen beschikbaar, dan nog kampt de Engineer-modus met een ander fundamenteel probleem: na een geslaagd testritje van pakweg 30 seconden is het eigenlijk einde oefening en tijd om aan de volgende achtbaan te beginnen. Van al die tijd en moeite die je in je achtbaan steekt zie je daarna niets meer terug.

YouTube-hit

In de Sandbox-modus een achtbaan bouwen heeft iets meer nut. Daar zijn achtbanen, ‘amusement rides’ (de katapulten voor Demolition Expert) en zelfs hele scenario’s uit de grond te stampen. Deze zijn vervolgens te delen met de rest van de wereld en de eerste bijdragen zijn nu al veelbelovend. We voorspellen dan ook alvast dat de Sandbox-modus een ware YouTube-hit gaat worden. Mensen gaan hier geheid bestaande achtbanen perfect in nabouwen, of maken sensationele zelfbedachte monsters. Anderen zullen dus wel lol beleven aan je creaties, maar net als in de Engineer-modus staat de tijd die je er in moet steken niet in verhouding tot het plezier nadien. We kunnen daarom ook alleen maar hopen dat Frontier Screamride vooral heeft bedoeld als test, om te kijken hoe je het beste een achtbaanbouwer neerzet en deze kennis meeneemt naar hun volgende achtbanenproject: Coaster Park Tycoon.

Screamride is vanaf 6 maart verkrijgbaar voor Xbox One en Xbox 360.