Scrapland | Gamer.nl

Het had niet veel gescheeld of Scrapland, de eerste game van de Spaanse ontiwkkelaar Mercury Steam, had niet eens in de winkels gelegen. Het duurde namelijk lang voordat het spel een uitgever gevonden had. Gelukkig zagen de uitgevers Enlight Software en Deep Silver toch nog heil in deze game. Zij brengen de game dan ook naar respectievelijk de VS en Europa. Wij speelden het spel, dat regelmatig door ons onder de aandacht is gebracht. Lees hier onze bevindingen.

In principe kun je Scrapland samenvatten als een soort Grand Theft Auto in een vreemde wereld bevolkt door robots. Het is een actiespel dat je vanuit derdepersoonsperspectief speelt en waarin je tevens behoorlijk wat rond zult vliegen door de enorme robotstad waarin het spel zich afspeelt. Jij speelt als D-Tritus, een robot die aankomt op de robotplaneet Chimera. Aangezien je de planeet alleen mag betreden wanneer je werk hebt, moet je het werk accepteren dat je aangewezen wordt. D-Tritus krijgt een baan als journalist toegewezen, waarbij hij voor de plaatselijke krant allerlei zaken moet onderzoeken. Na een tijdje kom je achter een moordcomplot op de planeet. Het vreemde hieraan is dat je in Chimera in principe niet vermoord kunt worden, omdat alle robots opgeslagen zijn in de zogenaamde Great Database. Wanneer een robot sterft, kan hij door deze database weer opnieuw tot leven gewekt worden. Er zijn dus robots actief die de Great Database kunnen ondermijnen en op die manier moorden kunnen plegen. Ook D-Tritus komt terecht in de Great Database, waardoor het in principe dus onmogelijk is om dood te gaan in Scrapland, ware het niet dat je die nieuwe levens moet kopen. Zijn al je gekochte levens op, dan ga begin je gewoon weer bij je vorige savepoint.

Al vroeg in het spel leert D-Tritus om in de Great Database te hacken, waardoor je de mogelijkheid krijgt om in andere robots te veranderen. Hierdoor krijg je toegang tot allerlei speciale moves die D-Tritus niet kan uitvoeren, maar de andere karakters wel. Je kunt op twee manieren veranderen in de andere robots. De eerste, die het meeste werk kost, maar daaraast ook meteen de minst gevaarlijke, is het zoeken van een terminal die je toegang geeft tot de database. Vanuit die terminal kun je dan veranderen in de andere persoon. De tweede manier, die minder werk kost, maar daarnaast ook een stuk gevaarlijker is, houdt in dat je naar de desbetreffende persoon loopt, om hem te 'vermoorden' en daarna zijn vorm aan te nemen.

Helaas voor jou zijn er ook wetsdienaren op Chimera, dat trouwens beter bekend staat als Scrapland. Aangezien het overnemen van iemands lichaam verboden is, zullen deze wetsdienaren, die The Beholders heten, je achterna komen om je te arresteren. Arresteren is eigenlijk niet het goede woord voor wat ze met je doen. De woorden die dichter in de buurt komen zijn 'vernietigen, opblazen of naar de eeuwige robotjachtvelden sturen'. Erg zachthandig zijn The Beholders niet als het aankomt op wetsovertreders. Het ontwijken van deze politie is echter niet al te moeilijk. Je hebt een radar waarop je kan zien wat The Beholders kunnen zien en een soort Metal Gear Solid-achtig alarm laat je zien hoe dicht ze je op de hielen zitten.