Scramble | Gamer.nl

Konami heeft al diverse van zijn kla iekers naar Xbox Live Aracadeovergezet en Scramble is daar één van. Deze ‘horizontale shooter’verscheen voor het eerst in 1981 voor de arcademachine.

De Xbox LiveArcade-versie is voorzien van geupdate graphics, maar aan de gameplayis verder niets veranderd. Wel zijn er Leaderboards toegevoegd, zodatje je score kunt vergelijken met die van mensen over de hele wereld.

Jebestuurt in Scramble een ruimteschip dat vlak over het oppervlak endoor grotten van een niet nader bepaalde planeet vliegt. Je hebt debeschikking over zowel een vooruitschietend wapen als bommen. De bommenzijn vooral handig om tegenstanders en objecten op de grond uit teschakelen. Naast het neerknallen van tegenstanders moet je ook jebrandstofvoorraad in het oog houden. Om deze bij te vullen dien jebrandstofdepots op de grond kapot te knallen. Hoe deze geëxplodeerdebrandstof in je ruimteschip komt is ons een raadsel.

Scramblewas in zijn tijd waarschijnlijk al niet de meest inspirerendearcadegame, maar heden ten dage heeft het spel helemaal weinig tebieden. Het spel bevat zes stages, maar door de onvergeeflijke opzetvan het spel zul je de meeste waarschijnlijk niet zien. Wanneer jelevens op zijn, moet je namelijk helemaal opnieuw beginnen en wanneerje midden in een level het loodje legt, wordt je ook weer aan het beginvan het level geplaatst.

Scramblefrustreert echter ook omdat je met piepkleine projectielen kleine,snelbewegende tegenstanders neer moet halen. Dit komt meer aan op puurgeluk, dan op goed kunnen schieten en timen al zullen geoefende mensenop den duur de patronen wel uit hun hoofd weten. De enige reden om diemoeite te nemen zijn overigens de Achievements, die leuk verdeeld overhet spel zijn en je onder andere uitdagen om eens alleen bommen tegebruiken.