SBK 07: Superbike World Championship | Gamer.nl

Waar de Formule 1 voor de meestemensen het summum is in de autosport, is de MotoGP voor velen hethoogst haalbare in de motorsport. Toch heeft de MotoGP niet dealleenheerschappij die F1 kan genieten, want er is nog een anderekla e in de motorsport die voor anderen zorgt voor het meestespektakel. We hebben het hier over het Superbike kampioenschap. Deopgevoerde productiemotoren in dit kampioenschap zijn een stukzwaarder en sterker dan hun broertjes in de fabriekskla e van deMotoGP en zorgen vaak voor spectaculaire races. OntwikkelaarMilestone komt met SBK 07, de game die de ervaring van het racen opdeze racemonsters ook voor PS2-eigenaars mogelijk moet maken.

Naïefals ik was, stelde ik na het starten van SBK07 alle opties in opsimulatie. “Racegames zijn op de simulatie instelling geen probleemvoor me, dus dit zal geen probleem voor me zijn”, zei ik tegenmezelf. Nou, daar moet ik al gauw op terug komen. Nog niet eens halfdoor de eerste bocht in de eerste race lag mijn motor al in het grinden racete het gehele startveld aan me voorbij. Okay, dan de arcadeinstellingen maar. Ah, dit gaat beter. Pas in de tweede bochtonderuit. Het werd duidelijk dat je ten opzichte van deze game tocheen compleet andere instelling moet hebben dan andere racegames.Zelfs andere motorracegames. Na meerdere pogingen wordt het racen metarcade settings echter meer en meer een tweede natuur. Vanaf dat puntis het zelfs het overwegen waard om alvast een paar opties opsimulatie in te stellen. Stapje voor stapje kun je zo vertrouwd rakenmet race-aspecten als bandenslijtage, lichaamshouding en zelfs degezondheid van je rijder.

De physics en animatie van demotoren en rijders worden zeer realistisch uitgebeeld. Hoewel het inhet begin moeilijk is om op je motor te blijven zitten, voelt allesnatuurlijk aan. Vooral het remmen is een uitdaging in het begin,omdat zelfs met arcade instellingen zowel met de voor- als achterremmoet worden geremd. Daarbij moet ook nog eens het lichaam van derijder met de linker analoge stick omhoog gebracht worden om nog meerweerstand te creëren. Mooi is het om te zien hoe je coureurlijkt te worstelen met die krachtige motor onder zijn kont. Rembijvoorbeeld iets te hard en je ziet hoe de motor zich onder derijder probeert vandaan te wiebelen. Om de ervaring nog iets realistischerte maken, is ook een first-person camerapositie aanwezig. Voormeer overzicht zijn er een aantal andere camera's die de rijdervolgen. Om de immersie dieper te maken, heeft de ontwikkelaarbesloten de camera te laten schudden als er maar wat gebeurt op hetscherm. Eventjes remmen, snel optrekken of een bocht maker resulteerterin dat de camera heen en weer gaat bewegen. Deze optie had beterachterwege gelaten kunnen worden, want het leidt alleen maar af enheeft zelfs een desoriënterende werking tot gevolg.

Zoalswe van een racegame kunnen verwachten, heeft SBK07 alle noodzakelijkegamemodes aan boord. Enkele races, time attacks en raceweekenden,inclusief kwalificatie, zijn te spelen. Championship is de hoofdmodusvan de game, welke je door een heel seizoen SBK loodst. Een heelseizoen klinkt mi chien wat veel, maar het geringe aantal tracks(elf in totaal) zorgt dat je niet heel lang bezig bent om het tevoltooien. Ook is er nog een challenge en multiplayer mode. In dechallenge mode moet je aan verschillende doelstellingen voldoen omeen challenge te halen. Denk bijvoorbeeld maar aan het behalen vaneen bepaalde snelheid of het inhalen van bepaalde rijders. Demutliplayer mode is een tegenvaller. Deze stelt je alleen maar instaat om te spelen tegen een vriend op dezelfde console. Geen onlinefunctie dus. Wel is het mogelijk om in splitscreen tegen AI spelerste racen, iets dat in lang niet alle racegames mogelijk is.

Hetstijltje van SBK 07 is duidelijk gericht op het vrouwminnende SBKpubliek. Praktisch elk laadscherm geeft wel een overzicht vanschaarsgeklede pitpoezen en de menu's bevatten vooral veel bewegendebeelden van deze dames. De menu's zelf zijn echter simpel uitgevoerden lenen zich voor een lekker snelle navigatie. Grafisch is SBK 07geen hoogvlieger. De circuits voelen kaal aan en zelfs voorPS2-begrippen komt alles als een korrelig geheel je tegemoet. Welmoet worden gezegd dat hier tegenover staat dat er 22 motorentegelijk op het beeld worden getoverd met een redelijke kijkafstand.Met het geluid van de motoren is het beter gesteld. Elke merk heeftzijn eigen sound en er is een duidelijk verschil te horen tu en dezwaar klinkende tweecilinders en de jankende viercilindermotoren.

SBK 07 is uiteindelijk een best vermakelijkemotorracegame geworden. Met de uitzondering van het vele vrouwelijkeschoon is de nadruk vooral komen te liggen op een simpel opgezettestructuur zonder onnodige poespas. De poespas die wel aanwezig is,staat compleet in dienst van de realistische ervaring die de spelermoet krijgen als deze begint met racen. Met uitgebreide instellingenkan het realisme alleen nog maar vergroot worden, maar een uitdagendearcade optie laat ook beginners proeven aan een leuke race ervaring.Het uitblijven van een online mode is echter een groot gemis en ookandere minpunten doen af aan de speelervaring.