Savage: The Battle for Newerth | Gamer.nl

Het is de afgelopen jaren al meerdere keren geprobeerd: een cocktailgame maken. Combineer een FPS met een RTS, en voeg er een vleugje RPG aan toe. Sommige games zijn een erg groot succes geworden (de Half-Life mod Natural Selection), andere wat minder (Microsoft's Allegiance). S2 Games probeert de markt nu te veroveren met Savage: The Battle For Newerth. En dat is ze niet onaardig af gegaan.

Achter Savage: The Battle For Newerth zit een uitgebreid verhaal. Niet dat het wat uitmaakt voor het spelen, maar toch is het aardig dat een ontwikkelaar ook hier aan wat tijd besteed. Op de planeet Newerth is een apocalyptische ramp gebeurd. De enige overlevenden zijn enkele mensen, nu zonder hoogstaande technologie, en wat verder ontwikkelde beesten. De mensen willen hun oude technologische peil weer bereiken, de beesten willen niet uitgeroeid worden. Dus is het tijd voor oorlog! De ra en heten Gilgamesdh en Enkidu, maar mensen en beesten is echter een stuk gemakkelijker te onthouden.

Als normale speler beleef je het spel vanuit een FPS standpunt. Eerste probleem: je hebt geen goud om leuke wapens te kopen. Geld is te verdienen op drie manieren. Om te beginnen kun je wilde beesten omleggen, maar dit levert niet al te veel op. Ten tweede kun je zelf goud gaan delven in een mijn; ook weinig productief en erg saai. De leukste manier is om vijanden om te leggen of vijandelijke gebouwen te beschadigen, want daarmee verdien je meer. Afhankelijk van het level van je tegenstander en zijn goud voorraad, krijg je een bedrag. Door tegenstanders om te leggen krijg je meer ervaring en stijg je in level. In een hogere level breng je weer meer schade aan, waardoor je een waardevollere aanvulling voor je team bent. Standaard hebben de karakters echter alleen hele standaard wapens. Om aan betere wapens te komen is onder andere de commander van belang.

De commander is het key-element van Savage. Heb je alleen goede spelers in je team en een slechte commander, dan kan je alsnog verliezen. De commander speelt Savage vanuit een kla iek RTS beeld. Van al het geld dat zijn teammates verdienen gaat een deel naar de pot, waarmee nieuwe projecten kunnen worden gefinancierd. Betere wapens en verdediging en tactische besli ingen zijn allemaal zaken waarvoor de commander verantwoordelijk is. Toen ik de eerste keer ging spelen verscheen er gelijk een waypoint voor mij met de melding: defend. Als dat niet duidelijk is! Als speler kun je uiteraard de orders negeren, en hiervoor zijn niet echt straffen. Wel kan de commander je dingen weigeren. Mocht je tijdens het spelen zwaar pech hebben gehad en geen geld meer hebben voor nieuwe wapens, dan kan je vragen of ze uit de pot mogen worden betaald. Heb je je werk goed gedaan, dan is de kans dat dit mag natuurlijk vele malen groter dan dat je als Rambo door het veld loopt en totaal niet van nut bent voor het team. Het spelen van commander is een vak apart en weinig mensen deden dit bekwaam tijdens mijn online potjes. Gelukkig kunnen de spelers een commander wegvoten, al is het maar de vraag of een nieuwe commander beter is dan de vorige en of de aangerichte schade nog te herstellen is.

Savage tv-reclame