RTS-spelers die wel eens iets anders willen, zitten bij R.U.S.E. goed. In deze titel van Eugen Systems ligt de nadruk niet op snelle en enorme gevechten, maar op het maken van strategische keuzes en het misleiden van de tegenstander. Alleen zo kun je je troepen naar de overwinning helpen.

Diepgang

R.U.S.E. is een diepgaande en uitgebreide game. De singleplayer kent meer dan twintig levels, waarin je met de Amerikaanse majoor Sheridan deel uitmaakt van verschillende operaties uit de Tweede Wereldoorlog. Denk aan D-Day en Operation Market Garden. Je volbrengt in ieder level verschillende doelen, zoals de controle zien te krijgen over een dorp en het uitschakelen van afweergeschut. Je staat er niet alleen voor, maar krijgt hulp van computergestuurde bondgenoten. De operaties tot een goed einde brengen doe je niet door brute kracht te gebruiken, maar door strategisch te werk te gaan. Weten wat er op het strijdveld gebeurt is van groot belang. Vervolgens is het aan jou om de juiste eenheden tegen de juiste vijandelijke eenheden te laten vechten.

Maar eerst moet je een basis neerzetten, wat gelukkig simpel is. Via een overzichtelijk menu kies je uit een beperkt aantal gebouwen, waaronder een barrak, pantserbasis en een vliegveld. Je schaft een gebouw aan, plaatst deze ergens op de map en een team van ingenieurs rijdt er vervolgens naartoe en doet zijn werk. Het spel kent geen ‘technologieboom’, zodat je zelf kunt bepalen in welke volgorde je gebouwen koopt. Heb je de belangrijke gebouwen eenmaal staan, dan kun je via hetzelfde menu eenheden aanschaffen. Je hebt onder andere de beschikking over infanterie, tanks, artillerie en vliegtuigen. Sommige eenheden kun je later upgraden.

Gebouwen en eenheden schaf je aan met geld dat je krijgt door voorraaddepots te bouwen, waarna voorraadtrucks op en neer naar je hoofdgebouw rijden. Voor de eenheden geldt dat zij hun werk zelf erg goed kunnen doen. Je bent dus niet veel bezig met micromanagement. Zwaar beschadigde tanks trekken bijvoorbeeld uit zichzelf terug en eenheden vuren uit zichzelf wanneer zij een vijandelijke eenheid in hun vizier hebben. Je hoeft alleen te bepalen welke eenheid tegen welke vijandelijke eenheid strijdt. Zo kan een vijandelijke Tank Destroyer jouw tanks snel uitschakelen, maar is hij kansloos tegen infanterie. En artillerie-eenheden schieten van grote afstand, maar zijn van dichtbij kwetsbaar. Stuur je willekeurig eenheden op de tegenstander af, dan kunnen je manschappen al snel het loodje leggen. Het is dan ook essentieel dat je goed nadenkt over een te volgen strategie.

Misleid de vijand

Om dergelijke keuzes te maken moet je wel overzicht over het strijdveld hebben. In R.U.S.E. speel je op een strijdtafel, waarop je ontzettend ver in en uit kunt zoomen. Zo kun je de gevechten van heel dichtbij volgen of het hele strijdveld zien. R.U.S.E. kent geen ‘fog of war’, waardoor je dus weet waar vijandelijke eenheden zich bevinden. Om wat voor troepen het precies gaat wordt echter pas duidelijk wanneer ze in zicht van je eigen eenheden zijn.

Gelukkig kun je gebruik maken vanruses, bepaalde krachten waarmee je tegenstanders om de tuin kunt leiden. Het misleiden van de tegenstander speelde namelijk een grote rol in de Tweede Wereldoorlog. Je kunt de ruses in een bepaald gebied op de map activeren, waarna boven dat gebied een timer verschijnt, waaraan je ziet hoelang de ruse nog actief is. Met één van de ruses kun je een spion een bepaald gebied in sturen om erachter te komen welke vijandelijke eenheden zich daar precies bevinden. Ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld dichter bij de vijandelijke basis wilt komen en onderweg troepen moet verslaan.

Met een andere ruse kun je een compleet nepleger op de vijand afsturen en deze vervolgens met een echte aanval verrassen. Stuurt de tegenstander zijn eenheden naar de neptroepen, dan ligt de weg voor jou al snel vrij. Met de Radio Silence-ruse kun je er bovendien voor zorgen dat jouw eenheden in een bepaald gebied onzichtbaar zijn voor de vijand. Zet je beide ruses tegelijk in, dan ziet de tegenstander jouw troepen minder snel op zich afkomen, waardoor je de vijand gemakkelijker kunt flankeren. Het maken van goede keuzes rond de ruses kan doorslaggevend zijn voor winst of verlies. De ruses zorgen hiermee voor een extra laag in de diepgang van R.U.S.E..

Je hebt overigens wel geduld nodig om de vijand te verslaan. De vijandelijke eenheden zijn namelijk behoorlijk verspreid over de maps en komen ook verspreid op je af. Hierdoor zijn de afzonderlijke gevechten over het algemeen snel voorbij. De maps zijn bovendien vrij groot en de eenheden niet bijster snel, waardoor het tempo lager ligt dan bij standaard RTS-titels. Soms snak je tevergeefs naar meer actie, al maakt het strategische karakter van R.U.S.E. veel goed. Je bent zo bezig met het maken van strategische keuzes, dat het wat langzamere tempo van de game niet deert.

R.U.S.E. heeft een behoorlijk uitgebreide singleplayermodus waar je, naarmate je vordert, de beschikking krijgt over steeds sterkere eenheden, maar ook te maken krijgt met pittige tegenstand. Om te overleven zul je optimaal gebruik moeten maken van ruses en verstopplekken als bossen en dorpen, van waaruit je infanterie bijvoorbeeld een verrassingsaanval kan openen. Door de vele strategische mogelijkheden blijven de levels divers en spannend. Het is alleen jammer dat het verhaal niet interessant is en wel erg saai wordt verteld. Het gaat in de tussenfilmpjes voornamelijk om gesprekken tussen de verschillende virtuele personages en echte actie ontbreekt.

Een andere gemiste kans is dat je in de singleplayer alleen met de Amerikanen kunt spelen. In de Battle-modus is het wel mogelijk om uit meerdere facties te kiezen, die elk hun eigen eenheden, sterktes en zwaktes kennen. Daarnaast is er Operation, waar je specifieke doelen moet volbrengen en ook online multiplayer, voor maximaal vier spelers, ontbreekt niet. Al deze modi maken R.U.S.E. tot een volledig pakket waarmee je je lang kunt vermaken.

Verfrissend

Daarnaast speelt R.U.S.E. op de consoles bijzonder lekker. Het bouwscherm verschijnt met een druk op de knop, je kunt snel specifieke eenheden of eenheden van hetzelfde type selecteren en handmatig troepen oproepen. De besturing is zo simpel en toegankelijk dat je een muis en toetsenbord eigenlijk niet eens mist. Uiteraard helpt het dat je weinig knoppen nodig hebt en het speltempo laag ligt.

Al met al is R.U.S.E. dan ook een verfrissende en uitstekende titel binnen het RTS-genre. De nadruk ligt niet op het gebruiken van brute kracht, maar op het maken van strategische keuzes. Het spel laat met de mogelijkheid om ver in en uit te zoomen bovendien visueel een behoorlijke indruk achter. In een flits kun je gevechten van dichtbij volgen en genieten van de salvo’s van artillerie-eenheden of een bos in vlammen op zien gaan. Het verhaal valt tegen en de actie is iets aan de trage kant, maar de gameplay is door de vele strategische elementen die R.U.S.E. kent ijzersterk.