Runner3 | Gamer.nl

Runner3 | Gamer.nl

De Bit.Trip Runner-franchise mag zich qua kwaliteit onder de toppers van de indiemarkt scharen. Daarom is het zo jammer dat Runner3 niet dezelfde hoogtes als zijn voorgangers bereikt. Ontwikkelaar Choice Provisions doet zijn best om nieuwe elementen te introduceren, maar dat pakt de helft van de tijd niet goed uit.

De gameplay van Runner3 laat zich net als voorgaande delen simpel beschrijven: spelers rennen automatisch over vaste paden en moeten zonder kleerscheuren het einde van levels bereiken en ondertu en zoveel mogelijk gouden staven en andere verzamelobjecten binnen harken. CommanderVideo kan onder andere springen, trappen en bukken en elk level komt vooral neer op gebruikmaken van je snelle reflexen. Stoot je ergens tegenaan of val je in een afgrond, dan begin je bij het laatste checkpoint.

Het spel introduceert net als voorgaande delen geleidelijk de verschillende moves van CommanderVideo, zodat je als speler nooit overweldigd wordt door de mogelijkheden. Wat met vrij simpele levels begint, waar je met wat sprongetjes zo doorheen zoeft, mondt al snel uit in een complexe reeks sprongen, duiken en trappen waarvan je soms verbaasd bent dat je ze zelf zo snel uit kunt voeren. De game brengt je als het ware in een alerte flow waarin je vingervlugheid zegeviert. Dat simpele concept werkt enorm verslavend en het geeft veel voldoening wanneer je een level geslaagd afsluit.

Runner3

Mooier is niet beter

Tot zover niets nieuws onder de zon, maar er is toch het een en ander veranderd. Allereerst is de presentatie van Runner3 een stuk complexer, met kleurrijke 3D-graphics en verschillende paden om per level uit te kiezen. Hoewel de ambitie van de ontwikkelaar om de game volwaardiger te laten ogen te prijzen valt, pakt dit in de praktijk niet zo goed uit. De game ziet er (in ieder geval op de Switch) wat kartelig uit en de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we de simpelere stijl van voorgaande games esthetisch prettiger vinden. Het zorgt er ook nog eens voor dat zich heel af en toe vertraging voordoet in de 60 frames per seconde, wanneer je de game op televisie speelt, en dat er zelfs regelmatig een dipje merkbaar is wanneer je op het Switch-scherm zelf speelt. Dat is een doodzonde in een game waarin timing alles is.

De hogere mate van details per level is mogelijk ook de boosdoener van de vele laadtijden die opduiken. Wanneer je eenmaal in een level zit, heb je hier geen last van, maar tu en het kiezen van elk level of elke wereld word je getrakteerd op een laadscherm. Deze zijn vrij kort, maar ze komen net iets te vaak voor en gaan na verloop van tijd dan ook storen. Hoewel de verbeterde graphics van ons hadden mogen wegblijven, is de presentatie an sich uitmuntend, met ingesproken stemmen van onder andere Charles Martinet (de stem van Mario) en heerlijk vrolijke muziek die zich al snel in je hoofd nestelt. Elke wereld heeft daarbij een eigen thema dat tot in de kleinste details wordt doorgevoerd.

Runner3

Herhaling

Na het uitspelen van een level bezoek je het vaak nogmaals. Naast dat je in elk level alle honderd gouden staven kunt verzamelen, kun je namelijk ook een tweede run doen om 25 kristallen te verzamelen. Daarnaast zijn er in levels zelfs geheime videobanden (die bonuslevels openen) en andere verzamelobjecten te vinden. Het probleem hierbij is dat al deze objecten vaak onmogelijk in één run te behalen zijn. Het komt er dus op neer dat je alle levels minstens twee keer en soms nog vaker moet doorspelen, als je voor de volle honderd procent gaat. Dat gaat snel vervelen, hoe leuk de basisgameplay ook is. Deze poging om de speelduur te verlengen is dus allerminst geslaagd.

Wel een goede vernieuwing is de toevoeging van voertuigen. Hoewel het snel rennende hoofdpersonage uit de game dit eigenlijk niet nodig heeft, stapt hij toch regelmatig in een voertuig (zoals een vliegtuig of een mijnkarretje) om gedeeltes van levels te voltooien. Deze voertuigen breken de verder wat monotone gameplay op en zorgen voor variatie. Des te prettiger is dat ze allemaal prima besturen, al vergt elk voertuig enige gewenning doordat het de flow van de gameplay licht verandert.

Runner3

Hou je stil, camera!

Verder probeert de ontwikkelaar de game wat minder statisch te maken door af en toe de camera anders te positioneren, maar dat voelt vooral oneerlijk aan. Hoewel de game daardoor dynamischer oogt – vergelijk het met de transities in de levels van de nieuwe Donkey Kong Country-games – zorgt het ervoor dat het soms haast onmogelijk is om te anticiperen wat voor obstakels er voor je neus opduiken. In voorgaande delen heb je te allen tijde het gevoel dat je genoeg visuele informatie hebt om alles onder controle te houden, maar in Runner3 is dat door de bewegende camera en plotselinge obstakels regelmatig niet het geval. Net zo oneerlijk voelen bepaalde vijanden, waarvan je de moves niet van tevoren kent, waardoor doodgaan en met de nieuwvonden kennis opnieuw beginnen de enige oplo ing is. Ook deze verandering toornt alleen maar aan de solide basis van de reeks.

Dat we kritisch zijn op diverse nieuwe elementen van Runner3, geeft vooral aan dat het wiel al lang met de vorige delen was uitgevonden. We begrijpen dat de ontwikkelaar niet een directe kopie wilde maken en wat vernieuwingen heeft toegevoegd, maar een groot gedeelte hiervan pakt niet goed uit. Ondanks het plezier dat hier te beleven valt, is Runner3 met afstand het minst sterke deel in de serie.

Runner3 is getest op de Switch. De game is ook verkrijgbaar voor pc en Mac.