Runaway 2: The Dream of the Turtle | Gamer.nl

Wanneer hetadventuregenre besproken wordt, komt die ene vraag telkens weer terug: sterftdit genre nu wel of niet uit? De tijden dat we de ene na de andereLucasArts-kla ieker over ons heen gestort kregen zijn reeds lang vervlogen,maar de liefhebbers van deze games zijn er altijd gebleven. En waar vraag is,is aanbod. Dat aanbod was er in 2003 met Runaway: A Road Adventure, eentraditionele adventuregame die meer dan 600.000 keer over de toonbank ging. In2007 is het dan eindelijk tijd voor het vervolg: Runaway 2: The Dream of theTurtle.Ten eerste is het van belang om uit te leggen wat nu precieseen ‘kla ieke adventure’ betekent in termen van gameplay, want Runaway 2 isdat ten voeten uit. Iedereen die vele jaren geleden een Full Throttle, Sam& Max, Monkey Island, Broken Sword of iets dat in de buurt komt heeftgespeeld, voelt zich meteen thuis in deze game. In point-and-click-stijlbestuur je je personage, waarmee je hem door ruimtes laat lopen en voorwerpenlaat pakken. Deze voorwerpen moet je gebruiken en combineren om puzzels op telo en. Door middel van dialogen met allerlei flamboyante personages kom jemeer te weten over het verhaal en krijg je hints over hoe verder te gaan. Hetdoel van de game is dus, zoals ook in vergelijkbare adventures, om de meestuiteenlopende situaties op te lo en door middel van een flinke dosis gezondverstand. Runaway 2: The Dream of the Turtle houdt zich aan alleconventies van het adventuregenre en weet daarbinnen een eigen smoelwerk neerte zetten. De verschillende personages zijn ronduit bizar, de op te lo enpuzzels zijn soms idioot en de situaties waarin je je zult bevinden bij vlagenkrankzinnig. Enkele personages zijn een Amerikaanse legerofficier dienostalgisch terugkijkt op zijn Vietnamtijd, een surfer met één been en eenarrogante ex-topkok die rondzwerft op Antarctica. Sommige personages zijnronduit hilarisch en sommige een beetje flauw. De eerder genoemde ex-topkok opAntarctica, Archibald, is werkelijk geniaal neergezet en wekt flink op delachspieren. Er zijn echter genoeg andere personages waarbij alles er te dikbovenop ligt en die niet de juiste snaar raken wat betreft humor.Humor is een heel erg groot onderdeel van Runaway 2. Samenmet het verhaal definieert het de sfeer die de game uitstraalt. Het verhaal isheel erg tof. Wat begint als vakantie van hoofdpersoon Brian Basco met vriendinGina Timmings loopt uit op een levensgevaarlijk avontuur met een vliegtuigcrashwaarin Gina in een meer stort, de Staat van Beleg op een tropisch eiland, eenontmoeting op Antarctica en… aliens. Het verhaal heeft een goedespanningsopbouw en wordt middels prachtige tu enfilmpjes verteld. De graphicsvan Runaway 2 zijn sowieso geweldig. De game is een interactieve tekenfilm metongelooflijk veel detail. De tweedimensionale achtergronden worden opgevulddoor driedimensionale personages en objecten. Een adventure met deze grafischestijl heeft nog nooit zo gedetailleerd, zo scherp en zo sfeervol geoogd. Het hoge niveau van de graphics wordt doorgetrokken in degameplay. De puzzels van de game zitten vaak goed in elkaar, en veeladventurefans zullen smullen van het vernuft dat de game rijk is. Hoewel erpuzzels bij zitten die teveel voor de hand liggen en puzzels die te omslachtigzijn, zul je met een goed gevoel voor logica en een onconventionele manier vandenken heel ver komen. Soms dwingt de game je echter om een aantal stappen teondernemen voordat je de juiste oplo ing kunt toepa en, wat nogal verwarrendis. Toch voelt Runaway 2 in veel opzichten aan als een samenraapsel van al hetgoeds dat we jaren geleden al kenden.Deze lofuitingen willen echter niet zeggen dat Runaway 2 alseen kla ieker binnen het genre gezien mag worden. Grof gezegd doet Runaway 2,op de fenomenale graphics na, niets beter dan wat pak hem beet Full Throttle alin 1994 deed. De enorm gevatte humor uit oudere adventures komt in Runaway 2niet in alle gevallen over en voelt vaak te geforceerd. Ondanks deze hardewoorden blijft de game zeer vermakelijk en heeft het dankzij het intere ante verhaalen de prachtige graphics genoeg een eigen smoelwerk. Iedereen diepoint-and-click adventures een warm hart toedraagt kan dan ook niet om Runaway2 heen.