Rock of Ages 2: Bigger and Boulder | Gamer.nl

Had de meest merkwaardige game van 2011 eigenlijk wel een vervolg nodig? Rock of Ages was zes jaar geleden een bijzondere uitschieter van het uit Chili afkomstige ACE Team. Vreemd en eigenzinnig is het motto van deze studio, maar de melige gekkigheid bereikte met Rock of Ages zijn voorlopige hoogtepunt. In het spel kreeg de mythe van Sisyfus een alternatieve draai. In plaats van voor straf een steen een heuvel op te moeten duwen besloot de Griekse koning in het eerste deel met zijn rots simpelweg de onderwereld uit te rollen.

Aan dat uitgangspunt wist Rock of Ages een unieke combinatie tu en platformer en towerdefense-game te koppelen. Bigger and Boulder doet wat stijl betreft weinig nieuws, maar vervangt Sisyfus met Atlas. Dit mythologische figuur laat na een onoplettend moment de wereldbol van zijn schouders vallen en slaat op de vlucht om niet aan de toorn van god ten prooi te vallen. Het is voor Atlas het startsein om met zijn eigen rollende rots het oude Europa te doorkruizen.

Rock of Ages 2

Historische komedie

Als dat niet geheel logisch klinkt is dat helemaal niet raar. Rock of Ages 2 doet niet al te veel moeite om zijn eigen gekkigheid te verklaren. Het hele spel is op ieder gebied een dwaze combinatie van stijlen. Zo zijn er tu enfilmpjes voorafgaand aan ieder gevecht. Deze doen nog het meeste denken aan de animaties uit Monthy Python, waarin figuurtjes uit schilderijen in allerlei geestige situaties terechtkomen. Zo neemt Atlas het voorafgaand aan de echte strijd op tegen Adam en Eva in een turnbased-gevecht vergelijkbaar met Pokémon. Nog vreemder wordt het wanneer Vincent van Gogh opduikt en iedereen de stuipen op het lijf jaagt met zijn afgehakte oor.

De zichtbare lol waarmee Rock of Ages 2 kunststromingen en (fictieve) historische figuren op de hak neemt is aanstekelijk. Diezelfde humor is ook terug te vinden in de gameplay die draait om het platwalsen van je tegenstanders met jouw rollende steen. Je vijand probeert ondertu en hetzelfde te doen, maar er is gelukkig een manier om elkaar te dwarsbomen. De rollende stenen moeten namelijk eerst nog een heel bochtig parcours afleggen. Tu en het rollen door kunnen hier muren, olifanten, katapulten en nog veel meer obstakels geplaatst worden om de vijandelijke rots af te remmen of aan stukken te slaan.

Rock of Ages 2

Geestig strategisch

Als rots is je doel zoveel mogelijk van deze obstakels te ontwijken zodat je heelhuids op de poort van het vijandelijk kasteel kan beuken. Een potje Rock of Ages begint op die manier relatief rustig, maar wordt naarmate de poort zwakker wordt en je aan de derde afdaling begint steeds chaotischer en spannender. Vijandelijke obstakels ontwijken is belangrijk om heel te blijven, maar tegelijkertijd levert iedere kapotte katapult of geplette kudde koeien ook goud op waarmee de eigen verdediging weer te versterken is.

Dit eigenzinnige wi elspel tu en als rots al rollend en springend naar beneden komen en verdedigingen opbouwen, voelt nog net zo leuk als zes jaar geleden. Het unieke idee achter Rock of Ages heeft zo weinig aan kracht verloren dat het niet eens zo heel erg kwalijk is dat de game verder weinig nieuws probeert. Er zijn deze keer meer eenheden om de baan mee te versperren en nieuwe soorten rollende rotsen zorgen voor de nodige afwi eling, maar de basis is onveranderd sterk.

Rock of Ages 2

Misplaatste multiplayer

De grootste vooruitgang zit hem ongetwijfeld in de bijzonder gevarieerde levels die ieder vormgegeven zijn in een specifieke kunststroming. Wanneer Atlas het opneemt tegen Vincent van Gogh wordt de typisch vlakke Hollandse wereld in de stijl van het impre ionisme weergegeven. Met Don Quichote als tegenstander lijken de windmolens van veraf op reuzen. Het zijn dit soort kleine, maar bijzonder liefdevolle details die deze al bijzonder melige game net nog wat fijner maken. De eerste game blonk hier ook al in uit, maar zoals dat een vervolg behoort, gooit Bigger and Boulder er flink wat bovenop bovenop.

De nadruk ligt in dit tweede deel eigenlijk veel meer bij de multiplayer. Deze kan met vier spelers tegelijk gespeeld worden, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Echt drukbevolkt is de game online niet en wanneer het wel lukt om een tegenstander te vinden is de netcode niet goed genoeg om vier stenen tegelijkertijd vlekkeloos te laten rollen.

Lokaal is het gelukkig een stuk beter te doen, waardoor de mix van strategisch bouwen en minstens zo strategisch rollen een stuk beter uit de verf komt. Helemaal in balans zijn de verschillende soorten rotsen en eenheden mi chien niet, maar als melige partygame staat Rock of Ages 2 als een huis. Het is echter wel vreemd dat eerst de singleplayer uitgespeeld moet worden voordat alle eenheden en stenen gebruikt kunnen worden in de strijd. Het staat echt haaks op de nadruk op samenspelen wanneer je eerst een paar uur alleen moet rollen.

Rock of Ages 2: Bigger and Boulder is voor 14,99 verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.