Geschreven door Sander Hölsgens op

• Riptide GP: Renegade is een prima, doch voorzichtige variant op Hydro Thunder. De waterracer biedt een aardige en uitdagende singleplayer, maar schittert vooral in coöp.
    Score: 70 Goed
    • Besturing, coöp voor vier spelers, tempo, parcoursen
    • Weinig durf, singleplayer vereist grinden

Riptide GP: Renegade doet onder voor Wipeout, Wave Race en F-Zero. Desondanks is het een overtuigende arcadegame, al had iets meer durf niet misstaan.

In 2010 maakte het Californische Vector Unit haar debuut met Hydro Thunder Hurricane. Als vervolg op Midway’s meesterstuk Hydro Thunder (1999) gooide de Xbox Live Arcade-titel hoge ogen. De intense arcaderacer houdt ook nu nog stand. Vector Unit specialiseerde zich in dit genre, zij het met eigen franchise. Riptide GP is daar wellicht de bekendste van, al trok de reeks vooral op mobiele platformen veel spelers.

Renegade verschijnt eveneens voor telefoon en tablet, maar richt zich nadrukkelijker op pc en console. Dat wil zeggen: de game is detailrijker en nodigt eens te meer uit om in coöp gespeeld te worden. Eigenlijk is daarmee ook gelijk de kous af. In vergelijking met Riptide GP2 is Renegade een weinig opzienbarend vervolg. De vormgeving is vrijwel identiek, de singleplayer vergelijkbaar en de omgevingen nauwelijks baanbrekend.

Als ik de golven aan het strand zie

De vraag is of dit een zonde is. Het antwoord is tweeledig. Enerzijds neigt deze benadering naar gemakzucht of, anders geformuleerd, naar een gebrek aan durf. Renegade tekent binnen de lijnen van de waterracer – alsook iedere andere arcaderacer. Hier en daar voer je een trick uit, je vergaart ervaringspunten om je hydrojet uit te bouwen en gebruikt de golven om zo behendig mogelijk de rivieren te doorkruisen. Aan een eigen persoonlijkheid ontbreekt het, maar ook van een spektakelstuk in de trant van F-Zero is nauwelijks sprake.

Nochtans overtuigt Riptide GP: Renegade op vrijwel alle (andere) fronten. De besturing is precies en nauwkeurig, de singleplayer uitdagend en relatief uitgebreid, het aanbod aan parcoursen divers en aantrekkelijk. De zeegang – en daarmee de windgolven – is onregelmatig en maatgevend. Dit is in z’n algemeenheid de kracht van waterracers en Riptide GP: Renegade is hier geen uitzondering op. Open water, rivieren en kunstmatig oppervlaktewater wisselen elkaar af en vereisen elk een andere manier van racen. Zeker in de latere parcoursen is het zaak golven naar je hand te zetten. Op dit vlak is Renegade wel degelijk een vooruitgang ten opzichte van eerdere delen, al is het niet zo subtiel als in arcadeklassieker Wave Race.

Coöpgame bij uitstek

Riptide GP: Renegade komt mede dankzij de fijne besturing en parcoursen als coöpgame tot leven. Splitscreen voor vier spelers is geen gemeengoed, maar Renegade onderstreept de waarde ervan. De races zijn behapbaar, het tempo ligt hoog, en het aantal shortcuts en kortstondige boosts zijn talrijk. Korte multiplayerpotjes komen daardoor goed tot hun recht.

In de multiplayer omzeil je tevens twee onvolkomenheden uit de verder prima singleplayer. Ten eerste is het onderscheid tussen de verschillende computergestuurde tegenstanders te groot. De top twee is kundig en beheerst doorgaans over bliksemsnelle hydrojets. De rest doet voor spek en bonen mee. Enkel nummer drie doet af en toe mee in de strijd bovenin. Dit is jammer, aangezien de strijd om de podiumplekken vaak bloedstollend is en tot de laatste bocht onbeslist blijft.

Riptide GP

Daarnaast stuit je soms op uitdagingen of races die in eerste instantie nauwelijks haalbaar zijn. Dit heeft weinig te maken met je racevaardigheden; het is simpelweg zaak om aan je hydrojet te sleutelen of een nieuwe boot aan te schaffen. Het komt er vervolgens op neer dat je eerder volbrachte races een paar keer opnieuw moet winnen om het benodigde geldbedrag bijeen te krijgen. Het is een wat simpele en flauwe manier om de lengte van de singleplayer op te krikken. Maar is je hydrojet eenmaal op krachten, dan zijn de races gelijk spannend en enerverend.

Riptide GP: Renegade is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Apple TV en Nvidia Shield. Versies voor Xbox One, Android, iOS, Kindle en Fire TV verschijnen later. Voor deze review testten we de pc-versie.

Bethesda wil alleen gamefilms van regisseur Peter Jackson Raichu krijgt nieuwe vorm in Pokémon Sun en Moon
4