Het heeft een jaar geduurd voordat Riff: Everyday Shooter van het PlayStation Network naar de PlayStation Portable is gesprongen. Gelukkig maakt de game zijn naam op de PSP meer dan waar; op zakformaat is het een game waar je dagelijks wat aandacht aan kwijt kunt. De stijl van Riff en de manier waarop gameplay overvloeit in graphics en geluid is ijzersterk en geeft je het gevoel de game niet alleen te spelen, maar echt te voelen.

Kort door de bocht is Riff het exacte product wat we vorig jaar op het PSN voorgeschoteld kregen. Naast de gameplay, die niet onaangenaam was, zijn exact dezelfde levelontwerpen gebruikt. Tevens verdien je op dezelfde manier punten om dezelfde opties vrij te kunnen spelen. Het enige verschil tussen de versie voor het online netwerk van de PS3 en de versie voor de PSP, is dat je de laatste overal met je mee naar toe kunt nemen. Een bijkomend nadeel is echter dat je deze versie, net als zijn voorganger van een jaar geleden, alleen kunt downloaden via de Playstation Store op je PS3, waarna je de game pas over kunt zetten naar je PSP. Blijft als enig uniek punt over dat de game nu ook draagbaar te spelen is.

In onze review van de eerdere PSN-versie werd er al benadrukt dat Riff een zeer unieke stijl heeft. De meest ideale manier om de game te omschrijven is het te zien als een combinatie van Rez en Geometry Wars.  Je besteedt het meeste tijd aan het verzamelen van punten, waarmee je nieuwe opties vrij kunt spelen. Hoewel je de levensduur van het spel aanzienlijk kunt verlengen door het vrijspelen van bijvoorbeeld meer levels, zul je altijd dezelfde levelvolgorde door moeten spelen. Dat eerste level word je op een gegeven moment dan ook goed zat, maar dit lijkt inherent aan de het speltype verbonden.

In de onvermijdelijke vergelijking met zijn voorganger komt Riff niet uit de bus als vernieuwende game. De verbeterpunten die wij eerder aankaarten bij zijn voorganger zijn helaas nog steeds aanwezig in de PSP-versie. Waar wij eerder over vielen was het drukke scherm. Ook op de PSP zul je vaak hopeloos in een hoekje gedreven worden, waarbij de massale ontploffingen het er niet duidelijker op maken. Het is echter ondanks de grootte van het PSP-scherm niet 'erger' geworden dan bij de PS3-versie het geval was. Tevens zijn er nog steeds geen online- of multiplayermogelijkheden (denk aan leaderboards), waardoor het een echte singleplayer-game is. De gameplay leidt hier echter niet onder, want het staat nog steeds als een paal boven water dat Riff een alleraardigste shooter is.

Net als zijn voorganger (lees: broertje) op de PS3 is Riff: Everyday Shooter een echte aanwinst in de collectie van (arcade-)shooterfans. Voornamelijk de frequente reizigers onder ons zullen veel plezier vinden in een game als deze. Alle sterke punten van de vorige versie zitten vanzelfsprekend ook in deze versie, aangezien er geen verschil is. Het is jammer dat men er een jaar over gedaan heeft om een regelrechte port van een PSN-game beschikbaar te maken voor de PSP.