Rick and Morty: Virtual Rick-ality | Gamer.nl

Eigenlijk is deze game een vervolg op Job Simulator, een spel dat draait om interacties met talloze vreemde en minder vreemde voorwerpen in een absurde wereld. Dit concept was op zich leuk, maar het ontbrak aan een daadwerkelijk doel. Rick and Morty: Virtual Rick-ality is daarin een verbetering op zijn voorganger, omdat er werkelijk een verhaal wordt verteld. Meerdere verhalen zelfs. In Rick and Morty: Virtual Rick-ality krijg je de kans om in een absurde wereld te stappen en kennis te maken met de cynische, alcoholistische en door en door botte wetenschapper Rick en zijn kleinzoon Morty. Sterker nog: jij bent in deze game een kloon van Morty, wat betekent dat je met nog minder respect wordt behandeld dan Morty in de serie.

Dit is ook hoe het spel begint. Je materialiseert in Rick’s garage, waar je een aantal in eerste instantie alledaagse opdrachten krijgt. De garage zelf is verre van alledaags, met allerlei vreemde voorwerpen die je kunt uitproberen en (via een apparaat) met elkaar kan combineren. Leg je een appel op het ene plateau en een blikje op de andere, dan is het resultaat een metalen appel. Maar die combinaties gaan vaak veel verder, met soms bizarre resultaten. Dat laatste is ook een belangrijk element in de handvol puzzels die het spel je voorschotelt. Ook een rol spelen de MeSeeks, die speciaal voor de game zijn aangepast, zodat ze in virtual reality goed tot hun recht komen.

De garage bestaat uit drie gebieden waar je naartoe kunt teleporteren. In elk gebied kun je zelf vrij rondlopen om de diverse voorwerpen en machines te bedienen. Dit is een kamervullende ervaring, wat betekent dat je wel wat bewegingsvrijheid nodig hebt om met je Rift of Vive rond te wandelen. Gaandeweg ontdek je andere locaties, maar meer details daarover geven is een spoiler. Laten we volstaan met het feit dat je niet de hele game in de garage doorbrengt.

Time to get schwifty

Het grootste deel van de tijd ben je bezig met het experimenteren met je omgeving. Ja, er zijn bepaalde taken en puzzels, maar deze zijn niet bijster complex. Belangrijker is dat de omgeving heel waarachtig en geloofwaardig overkomt en dat dingen zich gedragen zoals je binnen de absurde logica mag verwachten, vooral als je de tekenfilmserie kent.

Dat laatste is wel een heel belangrijke factor in hoeveel plezier je uit de game haalt. Rick and Morty: Virtual Rick-ality gaat er van uit dat je de personages en vooral de humor al door en door kent. Het spel zit in alle hoeken volgestouwd met verwijzingen naar de serie. Dus als je deze niet hebt gekeken of niet leuk vindt, is er weinig reden om dit spel te spelen.

Voor de fans is er echter enorm veel te vinden naast het hoofdverhaal. Er zitten heel wat geheimen in de spelwereld verstopt, alsmede een aantal ‘zijverhalen’ met bepaalde familieleden. Deze ontdek je door bepaalde handelingen te verrichten, en sommigen zijn alleen beschikbaar in ‘freedom modus’, dat beschikbaar komt wanneer je het verhaal hebt voltooid.

Squanch even op

Naast alles wat het spel goed doet zijn er een aantal vreemde besli ingen genomen bij het ontwerp. De meest in het oog springende is dat de game geen ‘savestates’ kent. Als je een hoofdstuk uitspeelt, is de volgende beschikbaar. Stop je halverwege een hoofdstuk, dan gaat de vooruitgang in dat hoofdstuk verloren. Dit is geen enorme ramp, omdat eenmaal opgeloste puzzels redelijk snel te herhalen zijn. Maar aangezien je niet precies weet wanneer een hoofdstuk eindigt (dat weet je pas als het zover is) kan het zijn dat je vlak voor een eindpunt afhaakt en alles opnieuw moet doen wanneer je de game de volgende keer opstart.

Daarnaast is het erg jammer dat er bijna geen interactie mogelijk is met de personages die in de garage verschijnen. Hoewel Rick en Morty honderduit praten en van alles om je heen doen, reageren ze niet als je een wapen pakt en ze op hun hoofd slaat. Ook staat Morty je wezenloos aan te kijken als je hem met je virtuele hand in zijn oog prikt.

Wuba lubba dub dubs

Er is een reden dat licenced games bestaan: als je eenmaal fan bent van een film of serie, dan wil je in je favoriete wereld stappen. Je wilt dezelfde avonturen beleven en vooral die personages waar je zo dol op bent ontmoeten. Rick and Morty: Virtual Rick-ality brengt de waanzinnige wereld van Rick and Morty tot leven zoals we dat zelden in games konden meemaken. Eigenlijk is dit niet zozeer een spel als een pretparkattractie voor in je vr-kamer. Het is een mini-universum dat je kunt blijven bezoeken om af en toe even de echte wereld achter je te laten. Er is iets enorm ontspannends om even flink te worden uitgefoeterd door Rick, of om een poosje tu en alle vreemde sciencefictionvoorwerpen te rommelen. Bovendien is dit een hilarische game waar je alleen al vanwege de humor niet snel mee wilt stoppen. Jammer dus, dat er niet méér van is om mee te spelen.

Rick and Morty: Virtual Rick-ality is nu verkrijgbaar via Steam en Oculus Home en is speelbaar met een HTC Vive of Oculus Rift.