Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Resident Evil 7: Biohazard

Moderne horrorklassieker

Geschreven door Ron Vorstermans op

Conclusie

  • Dankzij het nieuwe eerstepersoonsperspectief en de comeback van enkele simpele maar doeltreffende survivalelementen heeft de Resident Evil-serie zichzelf opnieuw uitgevonden. Resident Evil 7: Biohazard is een formidabele horrorgame en de eerste ‘grote’ topgame voor PlayStation VR.
    Score: 85 Uitstekend
    • Must voor PlayStation VR-bezitters, vreselijk eng, toffe survivalelementen, fysieke aanwezigheid van Ethan in de spelwereld
    • Sommige textures ondermaats, schiet uiteindelijk iets door in actierijke passages
Een angstaanjagende villa. Een hoofdpersonage dat zijn vermiste vriendin zoekt. Een morbide aanleiding om op onderzoek uit te gaan. De opzet van Resident Evil 7 lijkt de eerste paar minuten identiek aan die van andere recente horrorgames. Maar als het stof rond het mysterieuze landgoed van de Bakers in het fictionele dorpje Dundley vrij letterlijk is opgetrokken, blijkt die opzet enkel de vermomming van een moderne klassieker. Maar ja, omdat de zorgvuldig vormgegeven spelwereld vooral een verrassing moet blijven, zou het zonde zijn daar te veel over uit te weiden.

Enorm eng, met name in vr

Het is in elk geval niet enkel het oog voor detail dat de spelwereld bij vlagen zo imponerend maakt. De blooming- en lichteffecten zijn bijzonder mooi en komen in HDR weergaloos uit de verf. Met enkele sliders in de instellingen kun je de HDR bovendien op je tv-configuratie afstellen, zodat de hogere helderheid niet ten koste hoeft te gaan van de donkere omgevingen. Wel ’n kanttekening: sommige textures zijn opvallend lelijk. De lage resolutie van bijvoorbeeld schilderijen springt behoorlijk in het oog, maar je moet bijkans je best doen om je daar systematisch aan te ergeren.

Nu zijn ergernissen deze game sowieso een beetje eigen. Wie voor het eerst de controller ter hand neemt, merkt direct hoe moeizaam en onwennig hoofdpersonage Ethan zich laat besturen. Dat is niet zo raar, gezien hij logischerwijze met grote tegenzin door de spelwereld banjert. In zekere zin is de fysieke strijd die Ethan moet leveren om te overleven verwerkt in hoe Ethan zich laat navigeren. Hij wandelt en rent enorm traag en neemt voor iedere interactie ruim de tijd. Je hoort en ziet Ethan zelfs tegenstribbelen wanneer hij een nog onontdekte kamer binnengaat. Het komt het benauwende gevoel enkel ten goede.

De uitputtingsslag die Resident Evil 7 heet is overigens tweeledig: zelden ervoeren we een game zo vermoeiend als Biohazard. Soms vanwege de geleidelijke opbouw naar een climax, soms vanwege plotse schrikmomenten die geheel triviaal kunnen verkeren. Beide horrormethodes maken dat je continu op je hoede bent. En anders wijzen de met teer doortrokken muren en het immer krakende hout je daar wel op.

We kunnen nog wel even doorgaan over de soms clichématige, maar consistent lugubere en angstaanjagende hoogtepunten die de game telt. Daartoe behoren zonder twijfel de videobanden die in de spelwereld verspreid liggen. Als je ze afspeelt in een recorder, schakelt de game naar een losse, vaak triviale missie. Je beleeft de spelwereld dan door de ogen van een ander personage op een ander moment in de game. Het hoogtepunt is de videoband van Mia, de vermiste vriendin van Ethan. Nog nooit hebben we vijftien minuten in dusdanig veel angst in een videogame doorgebracht.

In het geval van die missie – en eigenlijk in het geval van alle missies – is dat voor een groot deel de verdienste van de PlayStation VR-ondersteuning. Wie zo’n bril thuis heeft liggen is verplicht om Resident Evil 7 aan te schaffen. Hoewel motion sickness kan voorkomen en alles (vooral het richten) een stuk trager gaat dan tijdens normale speelsessies, hebben we niet eerder een vr-game zo intensief ervaren. Zelfs zonder ondersteuning van de Move-controllers maakt Resident Evil 7 de vr-belofte op de console waar. Deze game is écht beter met PlayStation VR.

Spelwereld

We raden die bril dan ook aan als je griezelen serieus neemt, maar Resident Evil jaagt je ook zonder vr-bril de stuipen op het lijf. ‘Bang zijn’ is in zekere zin een vereiste om de game goed te kunnen spelen, gezien je vaak vanuit angst leert deduceren wat de bedoeling is. Je bewaart ammunitie eigenlijk als vanzelf omdat ammunitie consequent schaars is. Bovendien leer je jezelf aan om aanvallen tijdig af te weren met je handen en de schade zo te minimaliseren. Een gebrek aan health kits kan je immers de kop kosten, zelfs op de Easy-moeilijkheidsgraad.

Ook achteruitlopen wordt door vijanden vakkundig afgeleerd, want als je wilt ontvluchten is het sneller om de bus te pakken. Gelukkig kun je met één druk op de knop een draai van 180 graden maken om uit de klauwen van grijpgrage blobmonsters te ontsnappen. Het is vervolgens met enkel een beetje moeite mogelijk om met wat vakkundig geplaatste schoten de in teer gedompelde gedrochten een kopje kleiner te maken. Letterlijk, trouwens: iedere kogel die niet het hoofd, maar bijvoorbeeld de ledematen raakt voelt als verspilling van waardevolle ammunitie.

Zo logisch als angst in de gameplay is verwerkt, zo logisch wordt het verhaal verteld door de spelwereld. De verschillende geschreven briefjes en andere items in de spelwereld voelen niet aan als een luie manier om lore of achtergrond te introduceren. Ze verklaren op een geloofwaardige manier wat er zich in het huis heeft afgespeeld - al is ‘geloofwaardig’ in een Resident Evil-game vanzelfsprekend een relatief begrip. Voor je het weet ontvouwt zich een plot dat vereist dat je alle logica laat varen, maar daar lijdt de spanning nooit onder.

Als je lak aan de omgeving hebt, dan blijft niet alleen de spelwereld onlogisch: er is ook een reële kans dat je vast komt te zitten. We spreken uit ervaring. Dat je af en toe de bedoeling uit het oog verliest, is wel te verklaren. Niet alleen door de videobandsequenties bezoek je dezelfde delen van het huis tientallen keren. Resident Evil 7 is een aaneenrijging van backtracking. Waar we dat in veel games als tenenkrommend ervaren, is het in Resident Evil 7 buitengewoon goed gedaan. Beetje bij beetje ontvouw je verkennend het plot, en daarmee ook de vele geheimen van de spelwereld. Enkel de seriegetrouwe safe houses zijn het meermaals verkennen niet waard.

Actie in plaats van horror?

Het abstracte woord spelwereld is meermaals gevallen in deze recensie. Dat is geen toeval, want Resident Evil 7 gaat uiteindelijk niet de richting op die aanvankelijk logisch lijkt. Zelf hadden we daar weinig moeite mee, al moeten we erkennen dat de laatste paar sequenties van de game iets meer teren op actie dan op avontuurlijke horror. Dat is ergens jammer, maar ook tijdens de actiesequenties is Resident Evil 7 zichzelf bewust van het feit dat ‘t geen shooter is, en dus volgen zulke passages elkaar niet in te rap tempo op. Dat gezegd hebbende: als na tien uur de aftiteling over het scherm rolt, kun je wel wat extra zuurstof gebruiken.

Het nieuwe eerstepersoonsperspectief heeft enorm veel voordelen en natuurlijk komen die het beste uit de verf in de weergaloze ondersteuning voor vr. Je hebt echt het gevoel dat je in deze game aan het knokken bent voor je leven. Daarmee doet deeltje zeven wat Resident Evil volgens veel gamers moet doen. Dit is survivalhorror op z’n best en dankzij PlayStation VR ook nog eens in de meest intense vorm.

Resident Evil 7: Biohazard is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc

Dit artikel delen:

Lees meer

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is nu uit Sony kondigt Horizon: Zero Dawn PS4-bundel voor Europa aan
29

Reacties op: Resident Evil 7: Biohazard

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • RavenMMG

    • 8 maanden geleden
    Belachelijke slechte besturing ook mensen die geen zin hebben kunnen normaal lopen

    En eng is het al helemaal niet is meer een actie game nu

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 8 maanden geleden
    @RavenMMG Ik vrees dat je Resident Evil 6 gekocht / gespeeld hebt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 maanden geleden
    Geweldige game en de meest intense belevenis op de markt in VR. De belichting, omgeving en sound design zijn top notch, de gore is zooo in your face, maar het is vooral een enorm leuke game ook, ondanks alle horror op je scherm.

    Nog nooit was om het hoekje kijken van een deur zo spannend, in VR :)

    ik zit nog niet ver in de game, heb net de bossfight in de garage gedaan, zo creatief en intens. zonder teveel te spoilen, gas geven en rondjes draaien in die auto terwijl je in VR je kop uit het zijraam steekt en die hufter helemaal aan het verrot schelden bent (dat was ik zelf, niet de game ), terwijl alles naar de tering gaat. Ge-ni-aal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipfo

    • 8 maanden geleden
    @casualkiller

    Is het een beetje te doen in VR? Ik vind horror games in het algemeen niet eng, maar in VR…. schijt ik echt peuken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 8 maanden geleden
    @pfipfo Ik vind het te doen, en ben best een watje wat dit soort games betreft. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 maanden geleden
    @pfipfo Super goed.. ik speel hem nu met alle hulpmiddelen uit (free motion: zet de snelheid wel op 9 of 10 ) : geen degree turning, normale loopsnelheid, etc)

    maar ik schrik me af en toe wel de tering in deze game want het is zooo in your face :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 8 maanden geleden
    Goede review. Hoewel ik nog lang niet klaar ben met de game ben ik nu al zeer onder de indruk.

    Wel vind ik het jammer dat in de eerder verschenen podcast spoilers zaten, ik heb de podcast dan ook uitgezet na de eerste die ik hoorde. (Het verlaagde de impact van het eerste uur best wel)

    Ik heb de game nog niet op een TV gespeeld, maar in VR is het in ieder geval geweldig gaaf. Of het eng is zal liggen aan wat je gewend bent, tot nu toe valt het me wel best mee maar ik zit wel voortdurend in spanning tijdens de game.

    Vanavond ga ik weer verder, ik ben nu al benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren. De familie Baker vind ik in ieder geval nu al prachtig neer gezet!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Linksquest

    • 8 maanden geleden
    Binnenkort maar eens gaan proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clausbmf

    • 8 maanden geleden
    @Linksquest haal hem wel uit de rommel bak

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Turambar

    • 8 maanden geleden
    Was totaal niet bekend met deze reeks; speel 'm nu op de pc en ben ernstig onder de indruk!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AsbaK

    • 8 maanden geleden
    Geweldig spel!
    Vind je Amnesia en Outlast te gek? Dan is RE7 echt een aanrader! Schijt ik me broekje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 8 maanden geleden
    Ik heb nog niet zo'n bril, het geld groeit me helaas niet op de rug en een Switch met de nieuwe Zelda gaan voor.. Zal ik wachten tot ik ook VR heb, of 'm gewoon op de tv gaan spelen? Ik denk er nog ff over na.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 8 maanden geleden
    Top! Gewoon top! Heb de shotgun, mag, flamethrower en granate launcher all 😊

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 8 maanden geleden
    Ik zit er net 1,5 uur in, in VR. Ik geef normaal niet om horror, en ik ben tot nu toe niet echt geschrokken, maar wat een geweldige ervaring! Ron heeft gelijk, een must have als je PSVR hebt. Ik ging 'even' spelen, en was zomaar 1,5 uur vetder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 8 maanden geleden
    @TripleDad precies dit, qua schrikken vind ik het wel meevallen maar de ervaring is zeer intens! Tot nu toe vind ik het spel prachtig uitgevoerd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ries

    • 8 maanden geleden
    Dit is echt intens met de VR, wat een beleving zeg…ziet er tegek uit! Die vreselijke schrikmomenten ala Outlast heb ik nog niet gehad (ben pas 2 uur aan het rond lopen) HOEWEL…..ik heb een lieve vriendin die stiekem meekeek (dacht dat ze sliep) en die greep mij een paar keer in me nek op bepaalde momenten hahaha niet normaal, helemaal als je zo gefocussed bezig bent… het is net of je er echt bent ipv dat je naar je platte beeld staart.
    al om al, verplichte kost als je een VR bezit :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 8 maanden geleden
    Ik vind het een vrij hoge score voor een game die blijkbaar de nodige hulpmiddelen nodig heeft om zijn hoogtepunt te bereiken(VR en de PS4 Pro ivm HDR). Om deze reden ga ik de game dus ook niet halen. 400 eu voor pro, 100+ voor VR en dan de game nog om deze optimaal te ervaren. Nee bedankt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 8 maanden geleden
    @Mrhotshot85 En ik maar denken dat je het een eerlijke kans wilde geven.

    Natuurlijk is het in VR intenser maar de game is ook goed zonder, en HDR is echt niet nodig, maar ook hier is het logisch dat het dan beter uit de verf komt.

    Je speelt met je PS4 toch ook niet meer op een CRT tv of wel? (Die games hebben HD nodig om tot hun hoogtepunt te komen, nou nou…)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 8 maanden geleden
    @**Guitar_Hero** Ik doel meer op de review eigenlijk. De pluspunten die over het algemeen worden genoemd komen in combinatie met HDR en VR. De overige punten zijn allemaal wat minder. Ik wilde juist weer een RE gevoel waarin je goed je inventory moet managen en het gevoel dat om elk hoekje de dood zich kan verstoppen. Niet een jumpscare game met te veel actie.
    De kans dat ik hem ging halen lag al vrij laag, en het lezen van de reviews hebben dat niet ten goede gebracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 8 maanden geleden
    @Mrhotshot85
    Je hebt geen PS4 Pro nodig voor HDR ;)

    Verder is het schromelijk overdreven dat de game pas echt tot z'n recht komt met VR. Tuurlijk is het vetter met een VR bril, maar dat zijn games als Elite Dangerous ook en die speel ik toch echt met veel plezier zonder VR bril op m'n PC. Dat soort games, en RE7 dus kennelijk ook, zijn ook fantastisch zonder VR bril.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.