Reservoir Dogs | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Filmgames wordendoorgaans met een kritisch oog bekeken. Hoewel een stevige licentie in principeeen goed fundament kan vormen voor een uitstekende game, blijkt maar al te vaakdat men niet te moeite neemt een licentie creatief te benutten. Zeker wanneer eenfilm zich eigenlijk helemaal niet leent om in gamevorm te worden overgezet,zijn we meer dan ooit alert. Reservoir Dogs is daarvan een sprekend voorbeeld.Een film met veel gepraat en weinig daden. Toch durfde Eidos het aan om er eengame van te maken. Eidos is zo slim geweest om met de Reservoir Dogs-game nietde gebeurteni en uit de film dunnetjes over te doen, want dat zou eenbehoorlijk saaie game hebben opgeleverd. In plaats daarvan behandelt de gamejuist de gebeurteni en die in de film buiten beeld bleven. En daarmee bedoelenwe niet met afsnijden van het oor van Marvin Nash. Je krijgt in de gamebijvoorbeeld te zien hoe de diamantroof zelf in zijn werk ging, hoe deverschillende personages uit de juwelier wisten te ontsnappen, waar de buit is verstoptdoor en hoe ze de politie van zich af wisten te schudden. Reservoir Dogs bestaat uit ongeveer vijftien hoofdstukken,die allen worden ingeleid door een kort fragmentje uit de film. In plaats vande echte filmbeelden in het spel te monteren, is ervoor gekozen de filmscènesvrij nauwkeurig over te zetten in CGI. Dit heeft onder andere als voordeel datde personages in de tu enfilmpjes lijken op de personages in de game. Men heeftnamelijk niet de stemmen en het uiterlijk van de andere acteurs weten testrikken. Een uitzondering daarop is Michael Madsen, die sowieso niet vreemd isvan rolletjes in videogames.De hoofdstukken zelf vallen in twee categorieën, namelijkmi ies te voet en mi ies achter het stuur van een auto. Ongeveer tweederdevan de mi ies zul je te voet afwerken. Het is niet mogelijk om in of uit eenauto te stappen, je zult óf de gehele mi ie rondlopen, óf de gehele mi ieautorijden. Beide spelonderdelen zijn degelijk uitgewerkt en vullen elkaar goedaan. Je krijgt dus zeker niet de indruk dat men er achteraf wat autootjesingepropt heeft om bijvoorbeeld een vergelijking met Grand Theft Auto te kunnenmaken.Een belangrijk aspect van de mi ies te voet, is demogelijkheid om als een echte profe ional te werk te gaan. In plaats vaniedereen lukraak overhoop te schieten, wat ook zeker een mogelijkheid is, zorgje ervoor dat iedereen zich netjes overgeeft. Dit bereik je door eenonschuldige voorbijganger of een politieagent te gijzelen en door vervolgens tedreigen dat je hem neer zult schieten. Door je woorden met fysiek geweld watkracht bij te zetten, krijg je je tegenstanders al snel zover dat ze hun wapensneerleggen. Je kunt ze dan met je pistool naar de muur wijzen waar ze plaatsmoeten nemen. Eenmaal ingerekend zullen de vijanden de rest van het spel netjesblijven zitten, behalve wanneer je ineens lukraak het vuur opent op één van huncollega’s.

Kies je voor het betere knalwerk, dan kun je kiezen voor een vrij conventioneelwapenarsenaal met pistolen, shotguns, machinegeweren en granaten. Je kunt optegenstanders locken en een klein stukje inzoomen om zo wat nauwkeuriger teschieten. Wanneer een metertje onder in beeld is volgelopen, kun je daarnaasteen speciale vuurmode activeren waarin de tijd tijdelijk wordt stilgezet. Vervolgenskun je een flink aantal kogels afvuren, genoeg om tot drie of viertegenstanders die zich in je gezichtsveld bevinden, uit de weg te ruimen. Het racen in Reservoir Dogs is érg arcade. De besturing vande auto is vrij grof, met een klein tikje naar links of naar rechts schuift jewagen als het ware opzij. Hierdoor kun je eenvoudig tegenliggers ontwijken,maar het heeft ook als gevolg dat je met een klein stuurfoutje tegen obstakelslangs de weg aan botst. Voor een volwaardige racegame had de besturingmi chien niet voldaan, maar voor een klein spelonderdeel zorgt het preciesvoor de juiste leercurve en uitdaging. Je kunt vanuit je auto ook schieten opandere voertuigen en natuurlijk de politie en het scheelt dat je daarbij nietzelf hoeft te mikken. Een auto-targeting systeem doet het werk.Grafisch komt Reservoir Dogs behoorlijk goed uit de verf.Vooral opvallend is de algemene helderheid van de graphics. Waar de meesteactiegames tegenwoordig in donkere, grauwe omgevingen plaats hebben, schijnt hetzonnetje in Reservoir Dogs volop. Wanneer je een gebouw inloopt, zullen je ogeneven moeten wennen aan het mindere licht, waarna de brightne zich weer netjesbijstelt. Het is weliswaar geen ‘HDR-lighting’, maar het effect komt er aardigin de buurt. Tijdens het racen kun je een uitgestrekte en realistischopgebouwde stad bewonderen, waarbij voldoende alternatieve routes ervoor zorgendat je niet het gevoel krijgt door een benauwde tunnel te racen.Op zich is Reservoir Dogs een prima actiegame die vooralleuk is om te spelen. Maar helaas houdt het daar ook wel bij op. Het spelpretendeert te laten zien wat de film achterwege liet, maar dit is verre vanhet geval. De gebeurteni en in het spel zijn veel te actierijk en liggen ergvoor de hand, terwijl je van Tarantino zelf eerder knotsgekke en onlogischegebeurteni en zou verwachten. De muziek en personages uit de film zijnweliswaar aanwezig, maar de grimmige, ongemakkelijke sfeer, het psychologischespel tu en de personages en de briljante dialogen ontbreken. Een ander probleem is de spelduur. Reservoir Dogs isbehoorlijk kort, in een uurtje of vijf kun je het spel uitspelen. Je kunt hetweliswaar nog eens spelen voor een alternatief einde, een betere rating of omalle verstopte do iers te vinden, maar zelfs dan krijg je vrij weinig waarvoor je geld. Normaliter is het een cliché dat teveel wordt herhaald, maar opReservoir Dogs is het voor 100% van toepa ing: een ideale game om te huren. Jekunt je er een weekend prima mee vermaken, maar zult er totaal geengewetenswroeging van krijgen wanneer je het spel op maandag weer moetinleveren.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou