Na massa's previews en tonnen screenshots is het dan eindelijk zover: Republic ligt in de winkels. Deze eerste game van voormalig Peter Molyneux protégé Demis Hassabis wordt al sinds het begin van zijn ontwikkeling aangemerkt als een toekomstige toptitel; bovendien zou Republic: The Revolution een revolutionaire, nooit eerder vertoonde gameplay hebben. Dit zou gepaard gaan met een al net zo revolutionaire 3D engine die volledige steden met schitterende details kon weergeven. Allemaal mooie beloften, maar nu de game af is, is het natuurlijk de vraag of Republic deze beloften ook daadwerkelijk waar kan maken. Het verhaal in Republic begint als de geheime politie van Novistrana de ouders van de hoofdpersoon (een stel politieke activisten) oppakt, waarna er, zoals gewoonlijk, niets meer van ze vernomen wordt. De man achter deze daad is het hoofd van de geheime politie van Novistrana: Vasily Karasov. In de meeste games zou dit het teken zijn voor de hoofdpersoon om zijn BFG of Redeemer erbij te pakken en op een bloederige wraaktocht te gaan. De hoofdpersoon van Republic besluit echter het wat subtieler aan te pakken en zijn tijd af te wachten, aangezien een carrière als Rambo nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd is.

Jaren later is Karasov opgeklommen tot president van Novistrana, een functie waar hij duidelijk niet voor geschapen is gezien hij er een ontzettende rotzooi van maakt. Uiteraard groeit de onvrede over zijn beleid en wordt de roep om een nieuwe leider steeds groter. Karasov heeft echter nog het leger en de militaire politie achter zich staan en kan zo zijn totalitaire regime in stand houden. Onder deze omstandigheden besluit de hoofdpersoon uit Republic (jij dus) om zijn eigen partij op te richten en Karasov uit het zadel te wippen, iets wat gezien de formidabele macht van de president niet gemakkelijk zal zijn. Daarnaast moet er ook nog geconcurreerd worden met een stel andere politieke facties, elk aangevoerd door een persoon die zichzelf ziet als de Novistraanse El Salvador. Je kruistocht begint in de stad Ekaterine en zal je vervolgens nog naar Pugachev en de hoofdstad Berezina voeren, waar je uiteindelijk, als je slim genoeg bent, de macht over zal nemen van Karasov.

Aan het begin van het spel zal je eerst een test moeten doen om je ideologie te bepalen. Deze test (die wat weg heeft van de Voight-Kampff test uit Blade Runner) bestaat uit 10 ideologische vragen, waarna op basis van je antwoorden je ideologie vastgesteld wordt, opgebouwd uit de drie basisideologieën Force (macht), Wealth (rijkdom) en Influence (invloed). Je politieke fractie is nu gereed om aan zijn opkomst te beginnen en haar eerste doelwit is je geboorteplaats Ekaterine.