Red Alert 2 | Gamer.nl

Westwood heeft het de laatste tijd maar druk. Naast het zojuist gereleasde RedAlert2 is men daar nog steeds hard bezig met het voor eeuwig in ontwikkeling zijnde Renegade (C&C Action 3D) en de pas aangekondigde Dune Emperor. RedAlert2 stond natuurlijk weer in de belangstelling omdat het gebrek aan actie in Tiberian Sun, hier wel volop aanwezig zou zijn. Is dit alsnog een antwoord op StarCraft?

Zoals nu bij veel games het geval is, kwam ook RedAlert2 ons toegestuurd in een mooi, maar klein DVD-hoesje waar met moeite 2 cd'tjes in waren gepropt samen met een grappig vertaalde handleiding. In goede traditie van de vorige C&C-games is er ook in RedAlert2 een mooie, maar enorm trage installatie aanwezig. Het zou me persoonlijk beter zijn bevallen als er een keuze was tu en no-graphics en graphs installatie zodat deze niet wordt vertraagd door ladende filmpjes, etc.

De game is snel gestart en opent met een zeer aardig introfilmpje waarin een ma ale aanval van Rusland op Amerika zich voltrekt. Hier zie je trouwens een van de weinige computer rendered scenes, waar RedAlert(1) om bekend stond. De actie is dan helaas ook erg beperkt in de briefings en het enige wat de filmpjes af en toe nog een opkikker geeft zijn de strak in latex geklede babes samen met 'the chick with a bad attitude', Tanya. Voor het verhaal moet je RedAlert2 helaas niet kopen want de acteerprestaties zijn samen met het doorzichtige plot absoluut slecht te noemen.

Gameplay is natuurlijk prioriteit en dus doorlopen we snel de Allied en Ru ian-mi ions. Deze laten echter een heel andere kant van het spel zien en hier komen we al snel in de stemming (euh..voor de game ja). De mi ies zijn afwi elend en bestaan stuk voor stuk uit mooie scenery's vol met flatgebouwen, snelwegen, etc. Leuk hieraan is dat al deze gebouwen in tegenstelling tot Tib Sun ook gebruikt kunnen worden door je normale ground-units. Zo kan je dus een compleet leger GI's bouwen (ground units) en hiermee een straat bezetten door alle gebouwen te bezetten. Een gebouw kan natuurlijk maar door een beperkt aantal units worden bezet en dit verschilt per omvang van het complex. Speciale units zoals Tanya kunnen helaas geen gebouwen betreden dus dat resulteerde in een rare situatie. Zo werd een groep van 5 van mijn GI's en Tanya achtervolgd door een zware tank. Dankzij een flatgebouw waren mijn GI's snel in veiligheid gebracht, maar moest Tanya helaas voor de deur wachten. Kortom: een platte Tanya en een reload van mijn mi ie.

Het is mi chien niet fair om te zeggen, maar dit zijn kleine details die de gameplay af en toe wat vreemd maken. Over het algemeen zijn de combinaties van units en gebouwen en gebouwen onderling erg goed gedaan. Zo maakt een teslatrooper een goede combinatie met een teslacoil (die vervolgens een sterkere beam genereert). De lasertorens van de Amerikanen hebben een eigen bijkomstige handigheid. Deze kunnen namelijk met elkaar linken en zo een extra sterke beam via een toren sturen (zolang ze dicht bij elkaar staan).