Agent 47 als pion in een bordspel is waarschijnlijk een van de laatste dingen waar je aan denkt als je het over een game uit de Hitman-serie hebt. Toch is Hitman GO precies dat, een strategisch bordspel voor je iPad waarin je als huurmoordenaar andere pionnen van het bord moet vegen. Je mag je pion Agent 47 alleen maar over vaste vakjes op een bord bewegen, het spel is turn-based en elke beweging triggert een andere beweging van de tegenstander. Het doel van Agent 47 blijft echter hetzelfde: aan het einde van het level te komen, het liefst in zo min mogelijk stappen en vaak ongezien met zo min mogelijk moorden.

Elk hoofddoelwit kent zijn eigen digitale bordspel en verhaaltje, dat vervolgens weer is opgebroken in zo'n vijftien kleinere levels. Deze levels moet je uitspelen om uiteindelijk bij je hoofddoelwit terecht te komen. Het spel is dus een beetje opgebouwd zoals Angry Birds en andere mobiele games. Je verdient zelfs maximaal drie punten (lees: sterren) als je het zo perfect mogelijk doet.

Hitman GO

De game begint eenvoudig met een simpel soort tegenstander die stilstaat en slechts één kant op kijkt. Je mag niet in zijn gezichtsveld komen, wat simpelweg betekent dat je niet recht voor hem mag staan. Dit principe blijft de hele game hetzelfde, behalve dat er steeds meer nieuwe tegenstanders bij komen die bijvoorbeeld kunnen lopen en draaien. Elk level zit net even anders in elkaar waardoor je nooit het gevoel hebt steeds hetzelfde te doen.

Makkelijk maar fijn

Dit is op zich al genoeg voor een heel vermakelijk spelletje. Maar puur van z'n originaliteit of ingenieuze puzzels moet Hitman GO het niet hebben. De levels zijn gevarieerd, maar met een beetje 'trial and error' is het vrij makkelijk om het einde te bereiken. Alleen al omdat je een eindeloos aantal stappen kunt zetten en een fout dus eenvoudig kunt herstellen door een stap terug te zetten. Ook zijn de levels vrij klein en de obstakels daardoor wat beperkt; zelfs de latere puzzels zijn niet heel uitdagend. In principe is dat niet heel storend, want Hitman GO is op deze manier voor meer mensen leuk om te spelen.

Toch is het vooral de minimalistische interface, het kale design en het gebrek aan geluid en muziek die de game bijzonder maken en sfeer geven. Hitman GO straalt een soort kalmte uit en is erg intuïtief om te spelen door het gebrek aan knoppen en mogelijkheden. Er is weinig te zien, niks beweegt en dat ziet er allemaal zeer steriel en strak uit. Kortom, er heerst een kille sfeer. Het gruwelijke moorden zul je nooit te zien krijgen, van geweld is geen sprake en toch weet het spel in het hoofd van de koelbloedige huurmoordenaar Agent 47 te kruipen. Wellicht omdat het systematisch denken en moord als een puzzel zien, precies is zoals Agent 47 dat zelf zou doen. Wat dat betreft komt het spel veel dichterbij Hitman dan in eerste instantie het geval lijkt.

Hitman GO

Uiteindelijk blijft het een puzzelspelletje en gaat het er vooral om dat dit goed in elkaar steekt. Wat dat betreft is het gewoon leuk om af en toe een paar levels te spelen zonder dat het te veel moeite en tijd kost. Een level nog een keer spelen is meestal niet zo boeiend, maar nodig om wat extra punten te verdienen en nieuwe levels te ontgrendelen. Vaak moet je daarvoor net een ander pad nemen dan de eerste succesvolle poging en echt veel voldoening kun je daar niet uithalen. Van de in-app aankopen moet je je ten slotte niks aantrekken, die zijn volstrekt overbodig en onnodig duur.