Rayman: Legends (next-gen) - Meer van het geweldige zelfde | Gamer.nl

We beloonden Rayman: Legends vorig jaar met een dikke 9 en daar staan we nog altijd met heel ons hart achter. Legends is een enorm vloeiende ervaring, niet alleen dankzij de perfecte besturing en het heerlijk hoge tempo waarin de ledemaatloze platformheld door levels rent, maar ook omdat de game je geen moment de kans geeft je te vervelen. Levels en nieuwe bestuurbare personages worden constant ontgrendeld, je verdient krasloten waarmee je levels uit voorganger Rayman: Origins kunt winnen en verschillende minigames zorgen voor een hoop lol met vrienden.

Zeker geen miskoop

De enorme diversiteit in de omgevingen en de gameplay houden de ervaring vers. Het ene moment ren je in een moordtempo door een bos, het andere moment sprint je door een kasteel en ontwijk je springend een vuurspuwende draak op het tempo van Ram Jams Black Betty. Er zijn diverse originele thema’s gekoppeld aan de level, waaronder een ode aan Ubisofts Splinter Cell en verschillende spookjesachtige omgevingen. We raden je dan ook aan onze recensie van vorig jaar raad te plegen om in meer detail te lezen over het kwaliteitsproduct dat Rayman: Legends heet.

Er is vast nog een aanzienlijke groep gamers die dit spel nog nooit heeft gespeeld en zijn kersversie PlayStation 4 of Xbox One graag van een diverse game-line-up wil voorzien. In dat geval is Legends een onvermijdelijke aanschaf. De Xbox One heeft eigenlijk geen platformers en de PlayStation 4 moet het doen met het twijfelachtige Knack. Legends was vorig jaar een geweldige game en dat is het nog steeds. Je begaat hiermee geen miskoop.

Maar wat is er anders?

Iedereen die het spel al van voor naar achter heeft gespeeld, heeft weinig reden Legends nogmaals aan te schaffen. Niet eerder liep de game zo vloeiend - in 1080p met 60 frames per seconde, maar om eerlijk te zijn was de game ook op de andere systemen prachtig. Mi chien zijn onze ogen oud aan het worden, maar we denken dat het niet of nauwelijks mogelijk is Rayman: Legends nog scherper of kleurrijker te maken. We zagen nauwelijks verschil. Wel opvallend is dat de laadtijden tu en levels compleet zijn verdwenen. De laadtijden waren in voorgaande versies nooit zo lang dat ze storend werden, maar nu ze zo zijn ingekort is dat een fijne bijkomstigheid die de ervaring nog aangenamer maakt.

De PlayStation 4-versie, die wij speelden, heeft daarnaast een klein extraatje. Je kunt screenshots maken van de game door op de touchpad van de controller te drukken, en vervolgens met je vingers over dat touchpad slepen om in en uit te zoomen. Zo kun je precies het juiste standpunt innemen om een mooie screenshot te maken. Leuk voor de creatievelingen onder ons, maar geen revolutionaire extra toevoeging.

Murphy-levels

Of je het spel op de PlayStation 4 en Xbox One, of de Wii U en Vita wil halen, is daarnaast afhankelijk van de manier waarop je de Murphy-levels wilt spelen. Ongeveer één derde van de levels bevat een gedeelte waarin het vliegende wezen Murphy verschijnt. Met hem moet je verschillende obstakels weghalen zodat Rayman, die in de Wii U- en Vita-versie door de computer wordt bestuurd, door kan lopen.

Op de PlayStation 4 en Xbox One blijf je echter gewoon constant in controle van Rayman. Murphy zweeft in die versies automatisch naar de objecten die weg moeten en met een simpele druk op de knop haalt hij die voorwerpen weg. Zelf hadden we aanvakelijk een voorkeur voor de Wii U-versie, omdat het spel dan gespeeld wordt zoals het ooit bedoeld was. Je moet dan wel naar je GamePad-scherm kijken om Murphy te besturen. We vonden het eigenlijk wel aangenaam om in de PlayStation 4versie gewoon naar de televisie te blijven staren en nooit controle over Rayman te verliezen. Kortom: beide manieren zijn goed te doen.

Verplicht

Rayman: Legends is natuurlijk een simpele manier voor Ubisoft om meer geld te verdienen aan zijn product, maar dat is nergens echt storend. Niet alleen omdat we het begrijpen (de game heeft tot nu toe ondermaats gepresteerd en werknemers moeten toch betaald worden), maar ook omdat een topgame als Rayman: Legends het verdient om op zoveel mogelijk systemen te verschijnen. Als dat betekent dat nog meer mensen kennismaken met dit platformspektakel, dan hoor je ons niet klagen. Je bent het aan jezelf verplicht dit spel te hebben gespeeld, dus waarom niet op je gloednieuwe console?