Rayman DS, de naam doet misschien vermoeden dat we hier te maken hebben met een spel dat speciaal voor de Nintendo DS ontwikkeld is. Niets is minder waar. Het spel is namelijk een nagenoeg exacte port van het alweer zes jaar oude Rayman 2: The Great Escape. Destijds was dit een uitstekende 3D platformgame, maar we zijn inmiddels een aantal jaartjes verder. Is de Nintendo DS poort nu nog wel de moeite waard?

Voor wie Rayman 2 niet kent, een korte uiteenzetting. Rayman DS is een platformgame waarin je de rol aanneemt van een schattig ventje met gele haarplukken, een grote neus en, misschien wel het opvallendste, geen ledematen. Rayman kan springen, aan randjes hangen, langs bepaalde muren klimmen en zijn haar als helikoptertje gebruiken om zo langere afstanden te overbruggen. Verder zorgt Rayman's vuist voor speciale krachten, waaronder de mogelijkheid tot het schieten van dodelijke, witte bolletjes.

Rayman voor de DS heeft nog steeds dezelfde, goed ontworpen levels als de grote versie van weleer. Het verhaal steekt aardig in elkaar en er zijn behoorlijk wat geheimen te ontdekken en bonuslevels vrij te spelen. Toch blijkt het spel lang niet geschikt voor een handheld spelplatform zoals de Nintendo DS. De tijd tussen twee savepunten is bijvoorbeeld veel te groot, soms wel een half uur speeltijd. Wanneer je noodgedwongen moet stoppen met spelen, dien je dus erg lange stukken opnieuw te doen. Daar komt bij dat de, weliswaar korte, filmpjes in het spel niet weg te drukken zijn. Dit euvel was, als het geheugen ons niet in de steek laat, ook al aanwezig in Rayman 2: The Great Escape.

Een ander probleem van Rayman DS, is dat het niet echt vriendelijk om gaat met je falen. Er zijn twee soorten checkpoints in het spel: checkpoints waar je terug mag beginnen wanneer je helemaal dood bent en checkpoints waar je terug mag beginnen waneer je bijvoorbeeld in een diepe punt of in water met piranha's valt. Deze laatste komen wat meer voor dan de eerste. Wanneer je echter heel regelmatig in een put valt, bijvoorbeeld bij een stuk waar de camera niet mee wil werken, dan gaat er steeds meer van je health af en zul je uiteindelijk helemaal dood gaan. Je mag dan nog verder terug beginnen dan aanvankelijk al het geval was. Hoezo frustratie onnodig vergroten?

Dat Rayman DS een poort is blijkt ook uit het slechte gebruik van het touchscreen. Het enige nut hiervan is dat je healthbalk, het aantal verzamelde lumbs en het aantal bevrijdde vriendjes wordt weergegeven. Verder kun je het touchscreen als analoge controller gebruiken, maar dit vond ik persoonlijk nog minder goed werken dan de gewone knopjes. Beide besturingswijzen bleken soms wat onnauwkeurig en gevoelig.

Een ander probleem van Rayman DS zitten 'm in de graphics. Het spel ziet er voor de Nintendo DS zeker niet slecht uit, maar het overzicht is ver te zoeken. Door de lagere resolutie zijn afstanden erg moeilijk in te schatten en zie je gevaren soms niet aankomen. Je moet soms maar op de gok ergens heen springen, in de hoop dat het allemaal goed afloopt.

Rayman DS is een overduidelijke lanceertitel waarvoor men niet al te veel moeite gedaan heeft. Hoewel Rayman 2 nog steeds een redelijke platformgame is, biedt de conversie teveel haken en ogen om hem aan te bevelen. Daarbij is er niets gedaan om dit spel geschikt te maken voor een handheld spelplatform. Als je graag wil platformen op de DS, ga dan voor Super Mario 64, wil je graag weer op avontuur met Rayman, haal dan je Dreamcast, Nintendo 64 of Playstation vanonder het stof vandaan.

Gameplay: 5,5 Graphics: 7,5 Geluid: 7,0 Totaal: 6,2