Raven Shield playtest | Gamer.nl

Na een enorme wildgroei te hebben gezien in de release van realism shooters, komen game-ontwikkelaars en uitgevers langzaam tot het besef dat veel van deze games er over de jaren niet makkelijker op zijn geworden. Meestal heb je als speler een flink aantal jaren speel-ervaring nodig om deze 'hardcore games' met enig succes te kunnen spelen. Ook uitgever Ubi Soft realiseerde zich dit goed en maakte een aantal indrukwekkende wijzigingen in hun nieuwste 'Rainbow 6' game: Raven Shield. We bekeken wat er nu precies is veranderd.

Leren via de tutorial

In navolging op Rogue Spear krijgen we ook in Raven Shield een ruime keuze aan speel-opties. Naast het doorlopen van de campaign, staat het je natuurlijk ook vrij om een custom match te spelen of de training eens te doorlopen. Deze laatste optie is trouwens niet alleen voor beginners bedoeld, omdat er genoeg nieuwe opties zijn die je ook als geavanceerde speler niet zomaar zal raden. Naast vuurwapens, explosieven en beweging, leer je tijdens deze oefeningen ook hoe je teamleden moet aansturen en hoe je de speciale moves kan uitvoeren.

PlanningNadat je met de training ingespeeld bent is het natuurlijk tijd voor het echte werk en krijg je de eerste mi ie van de campaign voor je kiezen. Terroristen hebben een raffinaderij bezet en het is aan jou taak om met 3 commandoteams orde op zaken te stellen. Voordat je echter in alle actie zal storten, krijg je uitgebreid informatie aan de hand van een plattegrond, de verwachte tegenstand en natuurlijk de te behalen doelen. Wanneer je al deze info tot je hebt genomen, is het tijd om je team van een geschikte uitrusting te voorzien.

Voor gamers die houden van snelle actie is er een instant-action knop voorzien die je direct in het spel plaatst met standaard outfit, wapens en de route die je loopt. Hou je zelf meer van plannen, dan kan je bepalen welke route jij en je teamgenoten zullen nemen. Een perfecte synchronisatie van alle team-acties is namelijk onmisbaar omdat je tegenstanders vaak behoorlijk goed zijn verschanst.