Nadat eerder al de PS2-platformreeks Jak & Daxter een spin-off kreeg op de PSP, is het nu de beurt aan die andere snoezige platformhelden om zich op Sony's handheld te begeven. Waar Daxter, van Jak, er in de PSP-versie vrijwel alleen voor stond, vormen de katachtige Ratchet en zijn robotje Clank nog steeds een team in Ratchet & Clank: Size Matters. Het spel begint met een klein meisje dat wordt ontvoerd en wat begint als een simpele reddingspoging, ontaardt al snel in een ingewikkeld complot. Ontwikkelaar High Impact Games, dat met Rachet & Clank: Size Matters zijn debuuttitel aflevert, is erin geslaagd om vrijwel alles wat de PS2-versies van Ratchet & Clank zo goed maakte, over te zetten naar de PSP. De verschillende planeten, de leuke tussenfilmpjes, het gigantische arsenaal aan wapens en gadgets, de vele upgrades en geheimen, alles is in deze PSP-versie aanwezig. Maar let wel: de PSP-versie is geen port van één van de vier PS2-versies, maar biedt een geheel nieuw avontuur met nieuwe vijanden, nieuwe wapens, nieuwe minigames en nieuwe personages in aanvulling op de bekende cast van Ratchet & Clank, met natuurlijk ook nietsnut-superheld Captain Qwark.

Luna, het meisje waar verhaal gaat rollen, met op de achtergrond Qwark

Onder de nieuwe wapens vinden we onder andere de Bee Mine Glove, een handschoen die mijnen werpt waaruit een zwerm bijen tevoorschijn komt. Deze bijen zullen zelfstandig op zoek gaan naar tegenstanders, net als de Agents of Doom die uiteraard ook weer vertegenwoordigd zijn. De Sprout-O-Magic is één van de nieuwe gadgets. Met dit waterpistool kun je bepaalde plantjes tot leven weken en elders weer in speciale, vruchtbare grond poten. Afhankelijk van het soort plant veranderen ze dan in een ladder, een katapult of in een plant met bommen, die je door een gemikte klap met je moersleutel kunt wegslaan. Visueel doet de PSP-versie nauwelijks onder voor de PS2. Er is weliswaar bezuinigd op de polygonen, maar dit wordt gecompenseerd door het kleinere scherm. De verschillende planeten hebben nog steeds elk hun eigen, diverse flora en fauna, prachtige vergezichten en unieke architectuur. De animaties zijn soepel en de framerate laat het nauwelijks afweten. Ook de laadtijden zijn minimaal, alleen bij het reizen tussen twee planeten en bij de minigames moet je even wachten. Dit wordt echter opgevuld door beelden van het bekende ruimteschip dat naar de planeet toe vliegt. Waarin de PSP-versie wel tekort schiet, is de besturing. Het gemis van een tweede analoge stick blijkt voor Ratchet & Clank toch serieuzer uit te pakken dan bij Daxter het geval was, waarschijnlijk het gevolg van de grotere nadruk op het gebruik van wapens. Het rondlopen doe je met de analoge stick, strafen moet echter met het D-Pad. Er is weliswaar een mogelijkheid om op tegenstanders te locken, maar je blijft alleen gelockt als je de strafefunctie gebruikt. Het steeds wisselen tussen D-Pad en de analoge stick werkt verwarrend, waardoor het gebruik van de triggers (normaal draaien van de camera) om Ratchet zelf te draaien het enige alternatief is. Echt ideaal werkt dit helaas ook niet. Persoonlijk miste ik vooral een lock-optie die ervoor zorgt dat je kunt strafen met de analoge stick. Dit zou voorkomen dat je steeds moest wisselen tussen de twee besturingsmethoden. Op zich was de slechte besturing niet zo'n ramp geweest, ware het niet dat de PSP-versie veel nadruk legt op hectische gevechten waarbij tegenstanders overal om je heen staan. Waren er meer gevechten geweest waarin ook een tactische oplossing voor handen was, bijvoorbeeld door gadgets op een creatieve manier toe te passen, dan had de besturing voor wat minder frustraties gezorgd. In de oorspronkelijke PS2-versies was dit vreemd genoeg wel het geval, terwijl de tactische mogelijkheden in de gevechten op de PSP mede door het leveldesign vaak beperkter zijn. De besturing zit bij de platformgedeeltes overigens maar nauwelijks in de weg, de camera neemt vaak prima positie in en als je een sprong mist, is het met name je eigen schuld. Waar de PSP-versie ook enigszins te kort komt zijn de mingames, en dat met name de races. In de eerdere Ratchet & Clank spellen waren de racegedeeltes zeer goed uitgewerkt en konden ze de concurrentie aan met games die überhaupt alleen een racegedeelte hadden. Voor de PSP-versie is dit niet het geval. Het racegedeelte is traag en de besturing voelt zeer onnatuurlijk aan. Wanneer je naar links of rechts stuurt, heb je nauwelijks nog het gevoel dat je tegelijk ook vooruit beweegt. Je zwalkt maar wat over de baan. Tegenstanders die je inhaalt lijken haast stil te staan op de baan, alsof ze je aan het opwachten zijn, terwijl ze je ook altijd direct weer inhalen wanneer je één fout maakt na een hele tijd voorop gelegen te hebben. Je zult gedurende het spel een aantal keren verplicht een race moeten winnen, ronduit de minst aantrekkelijke onderdelen van het hele spel. Ook de minigame waarin je met een gigantische Clank door de ruimte vliegt, is overigens niet echt om over naar huis te schrijven, net als de nieuwe manier om sloten te kraken. Wat nog wel leuk is, zijn de gedeeltes waarin je Clank zelf bestuurt en kleine robotjes allerlei klusjes laat opknappen.

Voor de jongere gamers is het trouwens leuk om te weten dat Size Matters volledig in het Nederlands vertaald is, zowel qua spraak als schermteksten. De stemmen die gebruikt worden zijn typische tekenfilmstemmen die je waarschijnlijk al vaak op televisie hebt gehoord, al kon ik zo snel niet bedenken bij welk tekenfilmpersonage ze hoorden. Voor de liefhebbers is het natuurlijk ook gewoon geheel in het Engels te spelen. Helaas is het niet mogelijk te kiezen voor Engelse stemmen met Nederlandse ondertitels. Dat is immers waar we in Nederland het meest aan gewend zijn en wat ook de beste balans biedt tussen begrijpbaarheid en het behoud van het originele materiaal. Door de vertaling gaan namelijk veel grappen verloren, al is Size Matters sowieso iets minders spitsvondig dan voorgaande Ratchet & Clank-games. Ondanks dat er aardig wat te zeuren is, houdt Ratchet & Clank behoorlijk goed stand op de PSP. Dat de PS2-game, toch één van de mooiste en uitgebreidste games op het platform, zo goed in tact is gebleven bij de overzetting, is al een wondertje op zich. Eigenlijk staat alleen Daxter op vrijwel elk punt boven Ratchet & Clank: Size Matters, maar verder heeft het spel geen concurrentie. Heb je Daxter dus lang en breed uitgespeeld en wil je graag platformen op de PSP, dan is Size Matters zeker een aanrader. Je frustratiegrens moet alleen niet te laag liggen!