Ratchet & Clank: Size Matters | Gamer.nl

Nadat eerder al dePS2-platformreeks Jak & Daxter een spin-off kreeg op de PSP, is het nu debeurt aan die andere snoezige platformhelden om zich op Sony's handheld tebegeven. Waar Daxter, van Jak, er in de PSP-versie vrijwel alleen voor stond,vormen de katachtige Ratchet en zijn robotje Clank nog steeds een team inRatchet & Clank: Size Matters. Het spel begint met een klein meisje datwordt ontvoerd en wat begint als een simpele reddingspoging, ontaardt al snelin een ingewikkeld complot.Ontwikkelaar High Impact Games, dat met Rachet & Clank:Size Matters zijn debuuttitel aflevert, is erin geslaagd om vrijwel alles watde PS2-versies van Ratchet & Clank zo goed maakte, over te zetten naar dePSP. De verschillende planeten, de leuke tu enfilmpjes, het gigantischearsenaal aan wapens en gadgets, de vele upgrades en geheimen, alles is in dezePSP-versie aanwezig. Maar let wel: de PSP-versie is geen port van één van devier PS2-versies, maar biedt een geheel nieuw avontuur met nieuwe vijanden,nieuwe wapens, nieuwe minigames en nieuwe personages in aanvulling op debekende cast van Ratchet & Clank,met natuurlijk ook nietsnut-superheld Captain Qwark.

Luna, het meisje waar verhaal gaat rollen, met op de achtergrond Qwark

Onder de nieuwe wapens vinden we onder andere de Bee Mine Glove, een handschoen diemijnen werpt waaruit een zwerm bijen tevoorschijn komt. Deze bijen zullenzelfstandig op zoek gaan naar tegenstanders, net als de Agents of Doom die uiteraard ook weer vertegenwoordigd zijn. De Sprout-O-Magic is één van de nieuwegadgets. Met dit waterpistool kun je bepaalde plantjes tot leven weken enelders weer in speciale, vruchtbare grond poten. Afhankelijk van het soortplant veranderen ze dan in een ladder, een katapult of in een plant met bommen,die je door een gemikte klap met je moersleutel kunt wegslaan. Visueel doet de PSP-versie nauwelijks onder voor de PS2. Eris weliswaar bezuinigd op de polygonen, maar dit wordt gecompenseerd door hetkleinere scherm. De verschillende planeten hebben nog steeds elk hun eigen,diverse flora en fauna, prachtige vergezichten en unieke architectuur. Deanimaties zijn soepel en de framerate laat het nauwelijks afweten. Ook delaadtijden zijn minimaal, alleen bij het reizen tu en twee planeten en bij deminigames moet je even wachten. Dit wordt echter opgevuld door beelden van hetbekende ruimteschip dat naar de planeet toe vliegt.Waarin de PSP-versie wel tekort schiet, is de besturing. Hetgemis van een tweede analoge stick blijkt voor Ratchet & Clank tochserieuzer uit te pakken dan bij Daxter het geval was, waarschijnlijk het gevolgvan de grotere nadruk op het gebruik van wapens. Het rondlopen doe je met deanaloge stick, strafen moet echtermet het D-Pad. Er is weliswaar een mogelijkheid om op tegenstanders te locken,maar je blijft alleen gelockt als je de strafefunctie gebruikt. Het steedswi elen tu en D-Pad en de analoge stick werkt verwarrend, waardoor hetgebruik van de triggers (normaal draaien van de camera) om Ratchet zelf tedraaien het enige alternatief is. Echt ideaal werkt dit helaas ook niet.Persoonlijk miste ik vooral een lock-optie die ervoor zorgt dat je kunt strafenmet de analoge stick. Dit zou voorkomen dat je steeds moest wi elen tu en detwee besturingsmethoden. Op zich was de slechte besturing niet zo'n ramp geweest, ware het niet dat dePSP-versie veel nadruk legt op hectische gevechten waarbij tegenstanders overalom je heen staan. Waren er meer gevechten geweest waarin ook een tactischeoplo ing voor handen was, bijvoorbeeld door gadgets op een creatieve maniertoe te pa en, dan had de besturing voor wat minder frustraties gezorgd. In deoorspronkelijke PS2-versies was dit vreemd genoeg wel het geval, terwijl detactische mogelijkheden in de gevechten op de PSP mede door het leveldesignvaak beperkter zijn. De besturing zit bij de platformgedeeltes overigens maarnauwelijks in de weg, de camera neemt vaak prima positie in en als je eensprong mist, is het met name je eigen schuld. Waar de PSP-versie ook enigszins te kort komt zijn demingames, en dat met name de races. In de eerdere Ratchet & Clank spellenwaren de racegedeeltes zeer goed uitgewerkt en konden ze de concurrentie aanmet games die überhaupt alleen een racegedeelte hadden. Voor de PSP-versie isdit niet het geval. Het racegedeelte is traag en de besturing voelt zeeronnatuurlijk aan. Wanneer je naar links of rechts stuurt, heb je nauwelijks noghet gevoel dat je tegelijk ook vooruit beweegt. Je zwalkt maar wat over debaan. Tegenstanders die je inhaalt lijken haast stil te staan op de baan, alsofze je aan het opwachten zijn, terwijl ze je ook altijd direct weer inhalenwanneer je één fout maakt na een hele tijd voorop gelegen te hebben. Je zultgedurende het spel een aantal keren verplicht een race moeten winnen, ronduitde minst aantrekkelijke onderdelen van het hele spel. Ook de minigame waarin jemet een gigantische Clank door de ruimte vliegt, is overigens niet echt om overnaar huis te schrijven, net als de nieuwe manier om sloten te kraken. Wat nogwel leuk is, zijn de gedeeltes waarin je Clank zelf bestuurt en kleine robotjesallerlei klusjes laat opknappen.

Voor de jongere gamers is het trouwens leuk om te weten datSize Matters volledig in het Nederlands vertaald is, zowel qua spraak al chermteksten. De stemmen die gebruikt worden zijn typische tekenfilmstemmendie je waarschijnlijk al vaak op televisie hebt gehoord, al kon ik zo snel nietbedenken bij welk tekenfilmpersonage ze hoorden. Voor de liefhebbers is hetnatuurlijk ook gewoon geheel in het Engels te spelen. Helaas is het nietmogelijk te kiezen voor Engelse stemmen met Nederlandse ondertitels. Dat isimmers waar we in Nederland het meest aan gewend zijn en wat ook de bestebalans biedt tu en begrijpbaarheid en het behoud van het originele materiaal.Door de vertaling gaan namelijk veel grappen verloren, al is Size Matter owieso iets minders spitsvondig dan voorgaande Ratchet & Clank-games. Ondanks dat er aardig wat te zeuren is, houdt Ratchet &Clank behoorlijk goed stand op de PSP. Dat de PS2-game, toch één van de mooisteen uitgebreidste games op het platform, zo goed in tact is gebleven bij deoverzetting, is al een wondertje op zich. Eigenlijk staat alleen Daxter opvrijwel elk punt boven Ratchet & Clank: Size Matters, maar verder heeft hetspel geen concurrentie. Heb je Daxter dus lang en breed uitgespeeld en wil jegraag platformen op de PSP, dan is Size Matters zeker een aanrader. Jefrustratiegrens moet alleen niet te laag liggen!