Ratchet & Clank: A Crack in Time | Gamer.nl

A Crack in Time is alweer het laatste deel in de Ratchet and Clank Future-trilogie. Aan de ene kant is dit natuurlijk ontzettend jammer, aangezien de subserie van hoogstaande kwaliteit is. Toch heeft dit ook pluspunten. Zo wordt het verhaal nu bevredigend afgesloten en heeft ontwikkelaar Insomniac Games weer wat ruimte om met nieuwe projecten aan de slag te gaan.

Bekijk hier de videoreview van Ratchet & Clank: A Crack in Time

Voor het echter zover is, kunnen we genieten van de pracht en praal die Ratchet and Clank Future: A Crack in Time te bieden heeft. Wederom is gekozen voor een Pixar-achtige visuele stijl, wat in de vorige titels ook ontzettend goed uitpakte. De omgevingen en personages kennen hierdoor namelijk ongekend veel kleur en detail. Het is hierdoor zeker de moeite waard om zo nu en dan even te stoppen met spelen en te genieten van al het fraais dat op je beeldscherm getoverd wordt.

Dit is gelukkig niet het enige wat de franchise gedurende de afgelopen jaren zo geliefd heeft gemaakt. De sublieme humor en de goed uitgewerkte platform- en schietelementen hebben hier ook een steentje aan bijgedragen. Dit laatste is wederom erg leuk uitgewerkt. Ten eerste werkt het schietsysteem intuïtief. Wanneer je binnen een bepaalde afstand van een vijand staat, verloopt het richten vrijwel volledig automatisch. Je kunt zelf bepalen op wie je schiet, maar het werkelijke mikken gebeurt vanzelf. Ook kun je inzoomen, waardoor je wel de volledige vrijheid hebt om te richten. Mede doordat het aantal vijanden vaak een chaotisch geheel tot gevolg heeft, is dit een praktisch systeem.

Boeren

Daarnaast is het aantal wapens indrukwekkend. Naast de standaard futuristische geweren en slagwapens kun je nu bijvoorbeeld ook een speciaal pistooltje gebruiken om personages mee te bevriezen. Ook kun je een visachtig wezentje tot wapen bombarderen, door het te laten boeren op vijanden. En alsof het wapentuig zelf nog niet genoeg variatie te bieden heeft, zijn de mogelijkheden van de meeste wapens ook nog verder uit te bouwen. Denk hierbij aan het verbeteren van de schotkracht en het veranderen van de kleur. Dit zorgt voor net wat meer diepgang. Je kunt je zuurverdiende centen in ieder geval moeiteloos kwijt in de verschillende wapenwinkels.

Daarnaast is nu ook een grotere rol weggelegd voor de wat meer traditionele avonturenelementen. Deze waren in andere Ratchet and Clank-titels ook aanwezig, maar niet in deze mate. Met Ratchet draaien ze vooral om het volbrengen van het nodige klim- en klauterwerk, om vervolgens vrijwel altijd een schakelaar of personage te bereiken en zo verder te komen. Het platformsegment steekt prima in elkaar, wat vooral komt door het ijzersterke leveldesign.

Klonen

Hoewel deze platformelementen erg leuk zijn uitgewerkt, maken vooral de pa ages met Clank indruk. Met enige regelmaat kruip je namelijk in de huid van dit stalen ventje en is de bedoeling om puzzels op te lo en. Het gros hiervan speelt in op het gebruik van tijd, wat verra end genoeg erg goed uitpakt. Zo kun je de tijd vertragen, om op die manier de aanvallen van talloze vijanden te kunnen ontwijken of op een andere manier in te spelen op de gebeurteni en of omgeving.

Daarnaast kun je Clank klonen. Het is zaak om van tevoren per kloon een looplijn uit te stippelen. Deze looplijnen sla je vervolgens op, om zo uiteindelijk een handjevol gekloonde Clanks op hetzelfde moment te kunnen laten bewegen. Doe je dit goed, dan kun je bijvoorbeeld meerdere schakelaars tegelijkertijd activeren. Naarmate het spel vordert, worden de raadsels met Clank langzamerhand gecompliceerder. Hierdoor komt het later in het spel wel eens voor dat je een tijdje bezig bent om tot een oplo ing te komen. Dat het steeds uitdagender wordt, is echter totaal niet erg. De puzzels zijn namelijk erg sterk en het oplo en ervan wordt op geen enkel moment vervelend.

Dolle pret

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het sublieme verhaal. Net als in Quest for Booty gaat Ratchet op zoek naar zijn handlanger Clank. Dit intellectuele robotje is gevangengenomen door kwade buitenaardse wezens en moet voor hen klusjes oplo en. Hoewel de zoektocht leuk is en de verschillende personages goed tot hun recht komen, is de absolute glansrol echter weggelegd voor de Captain Quark. Deze aspirant superheld gaat samen met Ratchet op pad, maar heeft daarnaast ook nog een eigen agenda. Hij heeft namelijk een superheldenfilm opgenomen en probeert er alles aan te doen om deze aan de man te brengen. Zijn verschijning levert werkelijk hilarische momenten op. Quark doet zich namelijk voor als een heuse waaghals, maar is in werkelijkheid een absolute nietsnut. Wanneer een vijand hem belaagt, krijgt hij eerder te maken met klotsende oksels dan dat hij zich daadwerkelijk probeert te verdedigen.

Naast zo hier en daar een oneliner komt de humor vooral aan bod tijdens de vele tu enfilmpjes. Deze weten, net als de rest van het spel, een Pixar-achtige kwaliteit te benaderen en onderstrepen de hoge productiewaarde. De animaties zijn prachtig, de dialogen doldwaas en de stemmen natuurgetrouw. Mede hierdoor is het verhaal zeker de moeite waard en zou het zonde zijn wanneer de tu enfilmpjes overgeslagen zouden worden. De Nederlandse stemmen doen overigens nauwelijks iets onder voor de Engelse. Sommige grapjes worden mi chien iets minder goed verwoord, maar over het algemeen is het ook in het Nederlands dolle pret.

Fijne herhalingsoefening

Wel moet deze lofzang een beetje gematigd worden. De verhaallijn is niet al te lang. Na een uurtje of acht verschijnt de aftiteling alweer op het beeldscherm. Daarnaast is het spel soms wat te simpel. Enkel de puzzels zijn wat uitdagender van aard en dit had iets meer uitgebalanceerd mogen worden. Ten slotte hebben we nagenoeg alles wat A Crack in Time te bieden heeft al eens gezien in eerdere Ratchet and Clank-spellen. Wanneer je minstens één van deze titels doorlopen hebt, voelt A Crack in Time dan ook een beetje aan als een herhalingsoefening. Hier staat gelukkig tegenover dat het wel een ontzettend fijne herhalingsoefening is. Op vrijwel elk front steekt het spel namelijk uitstekend in elkaar. PlayStation 3-bezitters mogen dan ook in hun handen wrijven met de release een platformtitel als deze.