Rainbow Moon (PS4) | Gamer.nl

Rainbow Moon (PS4) | Gamer.nl

De tactische rpg Rainbow Moon verscheen al in 2012 op de PlayStation 3 en kwam een jaar later naar de Vita. Het lijkt wellicht een beetje laat om deze game nu nog naar de volgende generatie te brengen, maar toch is dat precies wat SideQuest Studios heeft gedaan. Waarschijnlijk is deze port uitgebracht om de liefde voor de serie weer aan te wakkeren en nieuwe fans te vergaren voordat opvolger Rainbow Skies later dit jaar verschijnt. Hoe dan ook, we mogen ons nu buigen over een versie voor de PlayStation 4.

Via de makkelijke cro -save kunnen we het spel oppikken waar we jaren geleden waren gestrand. De game is helaas niet cro -buy, dus wie hem eerder al heeft gekocht moet er nu weer geld voor neerleggen. Dat is jammer, want de game verschilt niet tot nauwelijks van die eerdere versies. De laadtijden gaan gelukkig wat sneller en de dialogen zijn hier en daar wat bijgeschaafd, maar verder is de game één op één overgezet.

Rainbow Moon

Daar is op zich niks mis mee, vooral niet voor wie de game nog niet heeft gespeeld. De tactische gevechten staan nog altijd als een huis. Het spel begint als jouw personage opeens via een magisch portaal terechtkomt op Rainbow Moon. Met jouw komst verschijnen ook ineens bloeddorstige monsters op de anders zo vreedzame planeet. Aangezien het jouw schuld lijkt te zijn dat de maan wordt overspoeld door deze wezens, is het wel zo aardig als jij ook de strijd met ze aangaat. En dan moet je ook ontdekken hoe je hier eigenlijk terecht bent gekomen.

Helaas komt het verhaal nooit echt lekker op gang en hangt het vooral aan elkaar van de rpg-clichés. Het is vooral een excuus om je van de ene naar de andere plek te loodsen, oftewel langs verschillende stadjes en excentrieke personages die je op pad sturen met rare queesten. Je krijgt allerlei klusjes te verwerken, zoals het zoeken naar een bepaald voorwerp in een dungeon, natuurlijk inclusief eindbaas, of het vinden van de volgende stad waar sterke vijanden de weg versperren. Ook is de game weinig sfeervol, zien de omgevingen er wat mat uit en vallen de animaties tegen.

Rainbow Moon
Rainbow Moon
Rainbow Moon

Snelle zombies

Schijn bedriegt gelukkig - en wie dit boek niet op zijn kaft beoordeelt vindt een diepgaande en uitdagende srpg. De turn-based gevechten spelen zich af op een grid waarop jij, met een groep van maximaal drie krijgers, en je vijanden beurtelings bewegen. In het begin zijn je acties nog vrij gelimiteerd: je kunt maar één actie per beurt uitvoeren en kunt dus alleen een vakje bewegen, aanvallen of verdedigen. Naarmate je meer ervaringspunten verdient en de hogere levels behaalt, krijg je steeds meer bewegingsvrijheid. Met vier acties kun je al heel wat meer plannen: een stapje lopen, twee keer aanvallen en dan verdedigen – of toch uit de weg lopen? Maar ook je vijanden worden steeds sterker en slimmer, waardoor je verder vooruit moet denken. Jij kunt nu vier stappen zetten, maar de zombies waar je tegen vecht ook, en dus heb je een goed plan nodig om niet ten prooi te vallen aan hun snelle aanvallen.

Je tactische opties worden verder uitgebreid doordat je je personages naar hartenlust kunt aanpa en. Natuurlijk is er het nodige aan uitrusting te vinden en te kopen in de winkeltjes in de steden. Met sterkere wapens, armor en andere hulpmiddelen kom je een stuk beter voor de dag in de gevechten. Ook kun je een grote verzameling aan vaardigheden leren, die je kunt kopen in de vorm van scrolls. Wil je vijanden van een afstandje raken, juist de monsters aan aangrenzende vakjes tot pulp slaan of gewoon wat extra schade aanrichten, dan zijn deze vaardigheden onmisbaar.

Rainbow Moon

Parels voor de zwijnen

Tot slot kun je je statistieken nog aanpa en met Pearls, punten die na elk gevecht worden uitgedeeld. Die parels geef je uit voor bijvoorbeeld extra kracht, verdediging of levenspunten. Zo vorm je je personages om tot sterke krijgers, snelle vechters die veel beurten krijgen of verdedigende tanks. Het intere ante is dat deze Pearls alleen verdiend worden door diegene die een vijand de laatste tik uitdeelt. Het kan tijdens een gevecht dus de moeite waard zijn om je met je sterkste personage in te houden, zodat een zwakkere teamgenoot er met de parels vandoor kan gaan.

Al die boosts zul je zeker nodig hebben, want Rainbow Moon is geen makkelijk spel. Al gauw worden de vijanden steeds sterker en zul je al je tactisch inzicht nodig hebben om te overwinnen. Dat inzicht zal alleen vaak niet genoeg zijn, want met regelmaat loop je een baas tegen het lijf die net even te sterk is. De enige oplo ing is dan om te grinden, oftewel net zolang gevechten aan te gaan tot je een paar levels omhoog bent. Dat is gelukkig geen straf, omdat de gevechten altijd anders verlopen en je meestal wel een leuke beloning tegenkomt tijdens het grinden. Het geeft je bovendien een reden om de vijanden op de kaart tegemoet te lopen of om in te gaan op de random encounters die zich regelmatig aandoen via een berichtje in het scherm. Het is echter niet altijd even leuk om gedwongen te worden op deze manier te spelen. Er is niets frustrerender dan een moeilijke dungeon doorlopen en met je laatste krachten aan het eind een vijand te vinden die simpelweg veel te sterk voor je is.

Rainbow Moon

Wie niet vies is van een beetje grindwerk kan met Rainbow Moon dus zijn lol op en is dan ook nog eens vrij lang bezig voor een kleinere titel als deze. Het kost tientallen uren om het einde van de game te behalen en wie alles wil zien is zo honderd uur verder. De gevechten gaan in al die tijd niet vervelen, zeker niet in de latere levels, omdat je altijd met van alles rekening moet houden. De kleinste vergi ing kan je een hoop schade opleveren. Het is dan ook jammer dat deze uitstekende basis zich afspeelt in zo'n ongeïnspireerde setting. Dit komt het vele grinden niet ten goede.

Rainbow Moon was al verkrijgbaar voor PlayStation 3 en Vita en is nu ook beschikbaar op PlayStation 4.