Q.U.B.E. Director’s Cut | Gamer.nl

Q.U.B.E. Director’s Cut | Gamer.nl

Is Portalesque al een woord? Zo nee, dan maakt Q.U.B.E. zich sterk voor opname van de term in de Dikke van Dale. Zeker met de aanmerkelijk aangedikte Director’s Cut probeert de first-person puzzel-platformer in de voetsporen te treden van de twee magistrale Portal-games. Dat lukt, wederom, niet echt.

Even wat achtergrondinfo. Q.U.B.E. Director’s Cut is een heruitgave van de pc-puzzelgame Q.U.B.E. uit 2011, die in mei vorig jaar verscheen voor pc en nu een release krijgt op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One en in augustus de Wii U. Later volgt, als het goed is, zelfs nog een iOS-release. In deze review kijken we (bij gebrek aan een blik op de eerdere Director’s Cut hier op Gamer.nl) naar zowel de uitbreidingen als de consoleversie. Met de Director’s Cut kreeg/krijgt het origineel van ontwikkelaar Grip Games een hoop extra vlees om de botten: meer puzzels, een verhaal, voice-acting, extra speedrun-trials en nieuwe stukjes soundtrack.

Qritiek aangepakt

Kon Q.U.B.E. deze extra’s gebruiken? In de recensie van het origineel bekritiseren we de game op zijn korte speelduur, de eenvoudige oplo ingen voor veel puzzels, het feit dat geïntroduceerde puzzelelementen vaker niet dan wel terugkomen en het gebrek aan wat context in de vorm van, bijvoorbeeld, een verhaal.

De eerste paar kritiekpunten worden in ieder geval opgelost, de laatste opgepakt. De hoofdgame is groter en daardoor completer, waardoor Q.U.B.E. meer haalt uit elk zorgvuldig geïntroduceerde puzzelstukje. De aangename leercurve blijft daarmee intact, terwijl de game goed blijft afwi elen tu en kleine en grotere puzzels. Níeuwe dingen worden niet echt geïntroduceerd; het blijven voor variaties op het concept. Oftewel: manipuleer gekleurde blokken om een pad te vinden naar een volgend gedeelte in de game.

Media has no description

“De ontwikkelaar had meer uit dit project kunnen halen qua lengte, inhoud, verhaal, uitdaging en herspeelbaarheid”, schreef ondergetekende drieënhalf jaar geleden; lengte, inhoud en uitdaging is er in ieder geval genoeg bijgekomen en de speedrun-trials geven wat herspeelbaarheid dat het origineel node miste. Voor een tientje is dat een prima pakket, zeker als je bedenkt dat de ontwikkelaar de tijd en moeite erin heeft gestoken om Q.U.B.E. echt tot leven te brengen met een verhaal als achtergrond en rode draad voor en door de game.

Bla bla bla

Die tijd en moeite had het zich echter kunnen besparen. In plaats van de nul komma nul context die het origineel wat té mysterieus maakte, wordt Q.U.B.E. nu opgesierd door een slap verhaal dat verwoed probeert om doel te geven aan je reis door de eindeloze reeks testruimtes. Je bent (en dit wordt in de eerste minuut van de game uit de doeken gedaan, dus hier is weinig spoiler aan) een astronaut die wakker wordt in een buitenaardse kubus, die met een rotvaart op de Aarde afstevent en dus – het zal weer eens niet – het einde van ons bestaan zal betekenen. Jij bent onze enige hoop, bla bla bla.

Q.U.B.E. wordt nu opgesierd door een slap verhaal dat verwoed probeert om doel te geven aan je reis door de eindeloze reeks testruimtes.

Wat volgt zijn een paar voorspelbare plottwists en twee terugkerende stemmen die inhaken op werkelijk alles wat er gebeurt op je scherm. Dat is jammer. Ergens was het fijner om zelf je motivatie te bepalen om blok na blok na ruimte na blok door te pluizen en uiteindelijk, nou ja; de invulling die je zelf aan het einde gaf is waarschijnlijk beter dan wat de game nu voor je uitspelt. Behalve dat de game met zijn puzzels valt in het genre dat Portal (achteraf gezien) neerzette, is Q.U.B.E. verhalend nu letterlijk een humorloos aftreksel van de Valve-kla ieker.

Media has no description

Dat neemt niet weg dat Q.U.B.E. gewoon een degelijke puzzelgame is die de hersens voldoende aan het werk zet. Visueel weet de game zich voldoende te onderscheiden, met enkele heerlijk desoriënterende gangen en liften, opgebouwd uit niets meer dan wit-grijze blokken. De PlayStation 4-versie die we testten draait goed en de game kan zich absoluut meten met andere PS4- en Xbox One-games op dit moment. Met zijn opgerekte speelduur en kleine prijs is dat gewoon dik voldoende.

Q.U.B.E. Director’s Cut is gespeeld op PlayStation 4. Lees voor meer info over de opzet van de game in onze Q.U.B.E.-review. De game is momenteel te downloaden voor €9,99 voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One en pc. Later komt het spel ook naar Wii U.